Vuosi 2014 toi mukanaan suuren määrän uusia pelejä ja näin vuoden loppuun on hyvä kerrata tarjontaa. Keräsimme listaan ylläpidon mieliin jääneitä pelejä niin hyvässä kuin huonossa. Jäikö listoilta joitain pelejä pois, jotka ansaitsivat niillä olla? Kootkaa omat listanne uutisen kommentteihin.
Hypotermia
+ Destiny
Vaikka aluksi Destiny tuntui siltä, ettei sitä kauaa jaksa pelata sen sisällön puutteen takia, se tulee kuitenkin käynnistettyä lähes päivittäin. Destiny julkaistiin 9.9.2014 ja siitä lähtien pelitunteja on kertynyt 468. Parasta antia Destinyssä on sen järjettömän hyvä pelattavuus ja Raidit. Bungie näyttäisi myös kuuntelevan pelaajia ja Destiny on muuttunut paljon julkaisuversiosta. Vähän hävettää arvostelussa antamani 7.5 pelille, pidemmän pelailun perusteella arvosana olisi jotain muuta.
+ Wolfenstein: The New Order
Ostin uuden Wolfensteinin hyvien pelaajapalautteiden ansiosta ja peli olikin todella viihdyttävä. Harvoin nykyään on tullut yksinpeli pelattua kahteen kertaan läpi, mutta Wolfensteinin kanssa näin pääsi käymään.
+ Diablo III Ultimate Evil Edition
Aikaisempia versioita Diablo III:sta en pelannut, mutta Ultimate Evil Editionin tullessa PlayStation 4:lle päätin sitä koittaa. Käännös on onnistunut ja pelaaminen on hauskaa.
- Assassin's Creed Unity
Odotukset Unityä kohtaan oli korkealla. Assassin's Creed -pelisarja on onnistunut parantumaan peli pelitä, mutta Unity teki poikkeuksen. Uusi pelimoottori ei toiminut kuten sen pitäisi ja tekniset ongelmat veivät kaiken peli-ilon.
+ Destiny
Vaikka aluksi Destiny tuntui siltä, ettei sitä kauaa jaksa pelata sen sisällön puutteen takia, se tulee kuitenkin käynnistettyä lähes päivittäin. Destiny julkaistiin 9.9.2014 ja siitä lähtien pelitunteja on kertynyt 468. Parasta antia Destinyssä on sen järjettömän hyvä pelattavuus ja Raidit. Bungie näyttäisi myös kuuntelevan pelaajia ja Destiny on muuttunut paljon julkaisuversiosta. Vähän hävettää arvostelussa antamani 7.5 pelille, pidemmän pelailun perusteella arvosana olisi jotain muuta.
+ Wolfenstein: The New Order
Ostin uuden Wolfensteinin hyvien pelaajapalautteiden ansiosta ja peli olikin todella viihdyttävä. Harvoin nykyään on tullut yksinpeli pelattua kahteen kertaan läpi, mutta Wolfensteinin kanssa näin pääsi käymään.
+ Diablo III Ultimate Evil Edition
Aikaisempia versioita Diablo III:sta en pelannut, mutta Ultimate Evil Editionin tullessa PlayStation 4:lle päätin sitä koittaa. Käännös on onnistunut ja pelaaminen on hauskaa.
- Assassin's Creed Unity
Odotukset Unityä kohtaan oli korkealla. Assassin's Creed -pelisarja on onnistunut parantumaan peli pelitä, mutta Unity teki poikkeuksen. Uusi pelimoottori ei toiminut kuten sen pitäisi ja tekniset ongelmat veivät kaiken peli-ilon.
iArska
+ Hearthstone: Heroes of Warcraft
Blizzardin virtuaalikorteilla lätkiminen on erittäin rento, mutta hauska tapa kuluttaa vartissa hetkiä. Peliä on helppo lähestyä, mutta sillä riittää syvyyttä omien pelitapojen luomiseen ja kehittämiseen. Julkaisu oli virallisesti maaliskuussa, uusia kortteja on ehtinyt tulla pariin otteeseen ja Hearthstone on saatavilla tableteillekin, joten pelaaminen onnistuu vaikkapa kahvitauolla.
+ Wasteland 2
inXilen pyrki Wasteland 2:lla saamaan Fallout-sarjan alkutaipaleen aikainen roolipelaaminen takaisin, jossa se on onnistunut varsin hyvin. Kahlattavaa riittää paljon laajassa maailmassa ja sisällön laajuudesta huomaa, että pelin tekemiseen on käytetty paljon aikaa. Julkaisuvaiheessa peli oli täynnä bugeja ja taistelut ovat epätaktista jauhamista, mutta silti se on saanut kymmeniä tunteja elämästä pois. Wasteland 2 on aidosti parhaimpia pelaamiani roolipelejä koskaan.
+ Xenonauts
Vaikka uusin XCOM tarjosi Enemy Withinin kanssa mahtavasti pelitunteja, ei se silti tyydyttänyt vanhan liiton pelaajia. Xenonauts on tehty pelaajille, jotka oikeastaan kaipaavat paluuta menneisyyteen. Monipuolisempi kokonaisuus tarjoaa paljon pelattavaa ja säädettävää teräväpiirtona, jotka tarjoavat mielenkiintoisia ja laajempia haasteita. Tähän on vielä tulossa merkittävä päivitys, joka parantaa peliä yhteisönsä tuella.
- WATCH_DOGS
Tämä valinta voi olla ristiriitainen muiden kanssa, mutta itse odotin isoveljen leikkejä, kuin kuuta nousevaa. GTA vaikutti kakkoselta tämän rinnalla, sillä hakkerointi avoimella maailmalla kuulosti lupaavalta. Julkaisu viivästyi ja toivottiin, että pelistä tulisi parempi. Sitten se tuli, tietokoneella pelattiin, joka vaikutti huonosti optimoidulta. Grafiikat olivat redusoituja ennakkovideoihin nähden, mutta ne eivät synkistä vahtikoiria yksinään. Sen sijaan mielikuvituksettoman pelin sisältö on köyhää ja tehtävät ovat tylsiä, joissa lähes joka kerta joutuu ajelemaan, vaikka pelistä nautti raapaisun verran. Hyvää runkoa olisi kannattanut hyödyntää paljon paremmin, mutta ei se estänyt Ubisoftia hypettämästä siitä eeppinen ennakkotilaajien silmille.
+ Hearthstone: Heroes of Warcraft
Blizzardin virtuaalikorteilla lätkiminen on erittäin rento, mutta hauska tapa kuluttaa vartissa hetkiä. Peliä on helppo lähestyä, mutta sillä riittää syvyyttä omien pelitapojen luomiseen ja kehittämiseen. Julkaisu oli virallisesti maaliskuussa, uusia kortteja on ehtinyt tulla pariin otteeseen ja Hearthstone on saatavilla tableteillekin, joten pelaaminen onnistuu vaikkapa kahvitauolla.
+ Wasteland 2
inXilen pyrki Wasteland 2:lla saamaan Fallout-sarjan alkutaipaleen aikainen roolipelaaminen takaisin, jossa se on onnistunut varsin hyvin. Kahlattavaa riittää paljon laajassa maailmassa ja sisällön laajuudesta huomaa, että pelin tekemiseen on käytetty paljon aikaa. Julkaisuvaiheessa peli oli täynnä bugeja ja taistelut ovat epätaktista jauhamista, mutta silti se on saanut kymmeniä tunteja elämästä pois. Wasteland 2 on aidosti parhaimpia pelaamiani roolipelejä koskaan.
+ Xenonauts
Vaikka uusin XCOM tarjosi Enemy Withinin kanssa mahtavasti pelitunteja, ei se silti tyydyttänyt vanhan liiton pelaajia. Xenonauts on tehty pelaajille, jotka oikeastaan kaipaavat paluuta menneisyyteen. Monipuolisempi kokonaisuus tarjoaa paljon pelattavaa ja säädettävää teräväpiirtona, jotka tarjoavat mielenkiintoisia ja laajempia haasteita. Tähän on vielä tulossa merkittävä päivitys, joka parantaa peliä yhteisönsä tuella.
- WATCH_DOGS
Tämä valinta voi olla ristiriitainen muiden kanssa, mutta itse odotin isoveljen leikkejä, kuin kuuta nousevaa. GTA vaikutti kakkoselta tämän rinnalla, sillä hakkerointi avoimella maailmalla kuulosti lupaavalta. Julkaisu viivästyi ja toivottiin, että pelistä tulisi parempi. Sitten se tuli, tietokoneella pelattiin, joka vaikutti huonosti optimoidulta. Grafiikat olivat redusoituja ennakkovideoihin nähden, mutta ne eivät synkistä vahtikoiria yksinään. Sen sijaan mielikuvituksettoman pelin sisältö on köyhää ja tehtävät ovat tylsiä, joissa lähes joka kerta joutuu ajelemaan, vaikka pelistä nautti raapaisun verran. Hyvää runkoa olisi kannattanut hyödyntää paljon paremmin, mutta ei se estänyt Ubisoftia hypettämästä siitä eeppinen ennakkotilaajien silmille.
yonzzu
+ GTA V
Valinta ei liene kovin suuri yllätys. Uusintajulkaisu tuoreemmille alustoille salli pelistä otettavan irti niin paljon enemmän, että minun silmissä sama peli ansaitsee Vuoden peli -tittelin toista kertaa peräkkäin. Osittain tämä on kyllä ihan pelivuoden 2014 huonoutta, mutta samalla myös GTA:n vahvuutta. GTA:ssa ehkäpä eniten viehättää yksityiskohtien määrä ja se, miten pelaaja tulee positiivisesti yllätetyksi jatkuvasti. "Vau, ne ovat ajatelleet tätäkin" on tuttu ajatus San Andreasin maisemissa seikkaillessa.
+ WATCH_DOGS
Täydellisesti onnistuessaan Watch Dogs olisi voinut kilpailla tasaväkisesti jopa Vuoden pelin -tittelistä. Sellaista ei nähty, mutta ei Watch Dogs huonokaan ole. Toki hakkerointi-idean hyödyntäminen jää aika latteaksi ja pelimaailma muutoinkin on astetta tai kahta tavanomaisempi kuin GTA:ssa, mutta alun tutustumisen jälkeen tarina imi mukaansa ja sitä tuli aina vain jatkettua "vielä yksi tehtävä" -mentaliteetilla. Tämä, jos jokin, on hyvän pelin merkki.
- NHL 15
NHL 15 saa haukut lähinnä julkaisijansa vuoksi. Kehittäjät ottivat harteilleen liian suuren vastuun, kun vuodessa ei ehditty uudistamaan pelimoottoria ja sisältöä nykyisten konsolien mahdollisuuksien mukaisiksi. Kaikki tuntuu jääneen puolitiehen. Paketista jää inhottavasti rahastus mieleen - etenkin, kun huomioi, että aiemmille konsoleille NHL 15 on oikeastikin vain rosteripäivitys. Joku roti, EA.
- The Crew
Kovien tavoitteiden kanssa kisaan autopelien kuninkuudesta laitettu The Crew epäonnistuu liki jokaisella osa-alueella ja pahimmillaan niin paljon, että peli-ilo tyssää heti alkuunsa. Teoriassa hyvistä aineksista väsätyn pelin kokonaisuus jää niin käsittämättömän huonoksi, että The Crew jakaa maininnan vuoden huonoimmasta pelistä.
+ GTA V
Valinta ei liene kovin suuri yllätys. Uusintajulkaisu tuoreemmille alustoille salli pelistä otettavan irti niin paljon enemmän, että minun silmissä sama peli ansaitsee Vuoden peli -tittelin toista kertaa peräkkäin. Osittain tämä on kyllä ihan pelivuoden 2014 huonoutta, mutta samalla myös GTA:n vahvuutta. GTA:ssa ehkäpä eniten viehättää yksityiskohtien määrä ja se, miten pelaaja tulee positiivisesti yllätetyksi jatkuvasti. "Vau, ne ovat ajatelleet tätäkin" on tuttu ajatus San Andreasin maisemissa seikkaillessa.
+ WATCH_DOGS
Täydellisesti onnistuessaan Watch Dogs olisi voinut kilpailla tasaväkisesti jopa Vuoden pelin -tittelistä. Sellaista ei nähty, mutta ei Watch Dogs huonokaan ole. Toki hakkerointi-idean hyödyntäminen jää aika latteaksi ja pelimaailma muutoinkin on astetta tai kahta tavanomaisempi kuin GTA:ssa, mutta alun tutustumisen jälkeen tarina imi mukaansa ja sitä tuli aina vain jatkettua "vielä yksi tehtävä" -mentaliteetilla. Tämä, jos jokin, on hyvän pelin merkki.
- NHL 15
NHL 15 saa haukut lähinnä julkaisijansa vuoksi. Kehittäjät ottivat harteilleen liian suuren vastuun, kun vuodessa ei ehditty uudistamaan pelimoottoria ja sisältöä nykyisten konsolien mahdollisuuksien mukaisiksi. Kaikki tuntuu jääneen puolitiehen. Paketista jää inhottavasti rahastus mieleen - etenkin, kun huomioi, että aiemmille konsoleille NHL 15 on oikeastikin vain rosteripäivitys. Joku roti, EA.
- The Crew
Kovien tavoitteiden kanssa kisaan autopelien kuninkuudesta laitettu The Crew epäonnistuu liki jokaisella osa-alueella ja pahimmillaan niin paljon, että peli-ilo tyssää heti alkuunsa. Teoriassa hyvistä aineksista väsätyn pelin kokonaisuus jää niin käsittämättömän huonoksi, että The Crew jakaa maininnan vuoden huonoimmasta pelistä.
Oklibugli
2014 oli kovin köyhä pelivuosi, johtuen osiltaan uuden konsolisukupolven tulosta. Monet pelitalot keskittyivät tekemään uusia versioita vanhoista peleistä uusille konsoleille. Näinpä myös vuoden peliksi jäi toista kertaa peräkkäin GTA V, jonka uusi FPS-moodi pitäisi jatkossa saada jokaiseen GTA-peliin. Ei-uusinta versioista valopilkuiksi jäivät:
+ FIFA 15 vei pitkästä aikaa pelisarjaa oikeaan suuntaan, edistämällä pelattavuutta eikä vain näyttävyyttä.
+ The Walking Dead: Season Two ei aivan päässyt ensimmäisen seasonin tasolle, mutta oli silti ylivoimaisesti vuoden paras seikkailupeli.
+ WATCH_DOGS tuntui vesitetyltä huikeiden ennakkovideoiden jälkeen, mutta jaksoi silti viihdyttää koko juonikampanjan ajan.
+ Grid Autosport on hyvä jatko-osa hyvälle ajopelisarjalle. Vei onnistuneesti ennen katuratoihin keskittyneet kisat kilparadoille. Vuoden ajopeli.
+ Wolfenstein: The New Order toi rentoa räiskintää kiinnostavalla juonella ollen yksi vuoden suurimmista yllättäjistä.
+ Far Cry 4 ei päässyt edeltäjänsä tasolle, mutta oli edelleen hauskaa ja monipuolista räiskintää avoimessa maailmassa. Papukaijamerkki norsuilla ratsastamisesta.
Vuoden suurimmista pettymyksistä vastasivat Bungie ja Ubisoft:
- Destiny oli huikeista Halo-pelisarjan peleistä tunnetun Bungien yritys luoda jotain uutta. Pelin runko onkin hiottu ja kiillotettu vaivalla ja Destinystä löytyykin vuoden parhaat grafiikat. Valitettavasti ilmeisesti aika on loppunut kesken ja pelissä on sisältöä todella köyhästi ja samoja tehtäviä pakotetaan hinkkaamaan uudestaan ja uudestaan.
- The Crew esitteli mielenkiintoisen idean, jossa pelimaailmana toimii koko Amerikka pienoiskoossa. Idea on ihan kiva mutta toteutus kamala. Surkea ajotuntuma + surkea fysiikkamoottori + surkea tekoäly + surkea juoni = vuoden huonoin peli.
2014 oli kovin köyhä pelivuosi, johtuen osiltaan uuden konsolisukupolven tulosta. Monet pelitalot keskittyivät tekemään uusia versioita vanhoista peleistä uusille konsoleille. Näinpä myös vuoden peliksi jäi toista kertaa peräkkäin GTA V, jonka uusi FPS-moodi pitäisi jatkossa saada jokaiseen GTA-peliin. Ei-uusinta versioista valopilkuiksi jäivät:
+ FIFA 15 vei pitkästä aikaa pelisarjaa oikeaan suuntaan, edistämällä pelattavuutta eikä vain näyttävyyttä.
+ The Walking Dead: Season Two ei aivan päässyt ensimmäisen seasonin tasolle, mutta oli silti ylivoimaisesti vuoden paras seikkailupeli.
+ WATCH_DOGS tuntui vesitetyltä huikeiden ennakkovideoiden jälkeen, mutta jaksoi silti viihdyttää koko juonikampanjan ajan.
+ Grid Autosport on hyvä jatko-osa hyvälle ajopelisarjalle. Vei onnistuneesti ennen katuratoihin keskittyneet kisat kilparadoille. Vuoden ajopeli.
+ Wolfenstein: The New Order toi rentoa räiskintää kiinnostavalla juonella ollen yksi vuoden suurimmista yllättäjistä.
+ Far Cry 4 ei päässyt edeltäjänsä tasolle, mutta oli edelleen hauskaa ja monipuolista räiskintää avoimessa maailmassa. Papukaijamerkki norsuilla ratsastamisesta.
Vuoden suurimmista pettymyksistä vastasivat Bungie ja Ubisoft:
- Destiny oli huikeista Halo-pelisarjan peleistä tunnetun Bungien yritys luoda jotain uutta. Pelin runko onkin hiottu ja kiillotettu vaivalla ja Destinystä löytyykin vuoden parhaat grafiikat. Valitettavasti ilmeisesti aika on loppunut kesken ja pelissä on sisältöä todella köyhästi ja samoja tehtäviä pakotetaan hinkkaamaan uudestaan ja uudestaan.
- The Crew esitteli mielenkiintoisen idean, jossa pelimaailmana toimii koko Amerikka pienoiskoossa. Idea on ihan kiva mutta toteutus kamala. Surkea ajotuntuma + surkea fysiikkamoottori + surkea tekoäly + surkea juoni = vuoden huonoin peli.
MAINOS
MAINOS
1
04.01.2015 22:52
#1
09.01.2015 10:59
#2
1