
Pitkän pitkässä artikkelissa yhä DICE:llä työskentelevät Mats Dal, Lars Gustavsson, Magnus Walterstrad ja Stefan Vukanovic keskustelevat ajasta ennen Battlefield-sarjaa ja ensimmäisen pelin kehitysvaiheista. Pelisarjan historiasta kiinnostuneille artikkeli on ehdottomasti lukemisen arvoinen, joskin sitä varten on hyvä varata aikaa puolisen tuntia.
Tiivistetympää versiota kaipaaville poimimme muutaman ydinkohdan. Battlefield 1942:sta tuli menestys, koska EA ei vaatinut sille kunnollista yksinpeliä. Tämä koitui Codename Eaglen kohtaloksi, sillä siinä yksinpelin tekeminen varasti aikaa bugien metsästämiseltä ja viimeistelemiseltä. Samaa virhettä ei haluttu tehdä uudestaan. Ensimmäiset BF42:sta julkisesti näytetyt videot lavastettiin, sillä siinä vaiheessa pelimoottorissa ei ollut juuri mitään toimivaa osaa. Kamerakikoilla ja lyhyillä koodinpätkillä kaikki saatiin silti näyttämään oikealta.
Alunperin kartan päädyn ylittäessä jatkui matka päinvastaisesta päädystä, jolloin esimerkiksi tarkka-ampujalla pystyi ampumaan itseään vaikka takaraivoon. Jostain syystä tästä kuitenkin luovuttiin. Toinen hylätty piirre koski kulkuneuvojen respawnia, sillä niiden haluttiin tulevan ulos tehtaista. Jopa lentotukialusta varten tehtiin satamaan suuri halli, josta se lipui ulos. Joidenkin eriskummallisuuksien annettiin ajanpuutteen vuoksi olla semmoisinaan - parhaana esimerkkinä wingwalk, josta muodostui merkittävä taktiikka klaanipeleissä ja kelpo keino stunttien tekemiseen. Stuntit muutenkin ovat olleet jo Codename Eaglesta asti suosiossa niin pelaajien kuin pelintekijöiden keskuudessa. Se on yksi piirteistä, joka on pidetty mukana tähän päivään saakka.
Nelikkö sanoo Battlefield 1942:n olleen hankalin projekti koskaan. Peli pysyi julkaisun aikaankin kasassa vain hädintuskin.
Walterstrad kokee, että Battlefield 3 on ensimmäinen peli, jossa on aito Battlefield-meininki jokaisella alustalla. Tulevaisuudessa olemus on aikomus säilyttää. Aikakausi voi sen sijaan vaihtua, sillä nelikko toteaa yhteen ääneen paluun toiseen maailmansotaan kiehtovan. Moditukikin haluttaisiin palauttaa. "Se olisi coolia ja pidentäisi pelin elinikää."
Siistiä se olisi meistäkin.
Ihan tosi, käy lukemassa artikkeli kokonaisuudessaan. Löydät sen täältä.
MAINOS
MAINOS
1
29.09.2012 13:51
#1
Sitä testattiin esim. niillä factory rakennuksilla, joista olis tullut shermanneja yms. ulos.
Varmasti lukemisen arvoinen, täytyneen vaan löytää se puolisen tuntia aikaa.
E: Jep, sitähän se oli. Katsotaan mitä muutama seuraava vuosi tuo tullessaan. Tuleeko niitä modtoolseja tai palataanko takaisin WWII? Mielenkiinnolla odotellen... Täytyy kuitenkin huomioida, että DICE on nykyään melko iso lafka ja pari miestä ei enää peliä rakenna juurta myöten.
29.09.2012 16:50
#2
29.09.2012 19:35
#3
Mitähän helekattia ne keksii 4:seen? lämpökamerat, seinientaakse räjähtävät luodit, laser matkamittarit, kännykät, että voi soittaa sqadin porukalle "elä mee sinne, ota suppo ja tuu antaa ammoo", vois oikeesti raahta sen kaverin turvaan ja viprata siellä ;), kaivaa maahan monttuja !!!!, LAPIOI JUOKSUHAUTAAA, <- ois oikeesti siisti, ne huukit,vaijerit, ja valot niikö BF2 lisäristä ja se YÖ mappi, <- vuorokaudenvaihtelu, paaaljon eri ilmeitä ja hupasia sellaisia ja ne huumori huudot! + muuta kivaa jollon voi vähän naurahdella väsyneenä ;)
Juu, pitkästä aikaa. Tulee vahän pelitaukoja nykyäään..
01.10.2012 18:47
#4
Tai sitten pistää pelaamaan Red Faction ykköstä ja sitten BF3 ja kysyä kummassa parempi tuhoutuvuus.
No, taito lähtenyt koko studiolta siinä vaiheessa kun yritettiin tehdä saman laajuinen peli konsolille ja PC:lle eli BF3.
01.10.2012 20:22
#5
Pitäisi kyllä ihan kasvokkain päästä näkemään ja kysymään mitä ne oikein ajattelee siitä BF3:sen yksinpelistä ja pistää ne samalla pelaamaan sitä. Ei voi uskoa että se on hyvä edes heidänkään mielestä.
Tai sitten pistää pelaamaan Red Faction ykköstä ja sitten BF3 ja kysyä kummassa parempi tuhoutuvuus.
No, taito lähtenyt koko studiolta siinä vaiheessa kun yritettiin tehdä saman laajuinen peli konsolille ja PC:lle eli BF3.
Tässä odotellaan vielä sitä ennennäkemättömän hienoa tuhoutumista, jota ei ole vieläkään näkynyt, vaikka kuinka sitä mainostettiin. Kaikin puolin paskempaa mitä BC2 oli. Sitten kun tankeillakin on vielä mikroauton verran massaa ja ne lentelee pikkukivistä ympäri ja ihan miten sattuu niin hieman alkaa kyrpimään tuo tankillakin ajo.
02.10.2012 23:13
#6
Pitäisi kyllä ihan kasvokkain päästä näkemään ja kysymään mitä ne oikein ajattelee siitä BF3:sen yksinpelistä ja pistää ne samalla pelaamaan sitä. Ei voi uskoa että se on hyvä edes heidänkään mielestä.
Tai sitten pistää pelaamaan Red Faction ykköstä ja sitten BF3 ja kysyä kummassa parempi tuhoutuvuus.
No, taito lähtenyt koko studiolta siinä vaiheessa kun yritettiin tehdä saman laajuinen peli konsolille ja PC:lle eli BF3.
Tässä odotellaan vielä sitä ennennäkemättömän hienoa tuhoutumista, jota ei ole vieläkään näkynyt, vaikka kuinka sitä mainostettiin. Kaikin puolin paskempaa mitä BC2 oli. Sitten kun tankeillakin on vielä mikroauton verran massaa ja ne lentelee pikkukivistä ympäri ja ihan miten sattuu niin hieman alkaa kyrpimään tuo tankillakin ajo.
No kyllähän se täydellinen tohoutuminen on siellä, mutta he vain "unohtivat" mainita että se on vain yksin pelissä ja co-op missioneissa, sillä siinä fire from the sky co-op missionissa tuhoutuu katot ja muutenkin on parempi tuhouminen.
1