Unohditko salasanan?

Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 196
Artikkelit > Yleinen

Arvostelussa Assassin's Creed Unity

jaa kirjanmerkki
Yleinen / 09.12.2014 00:09 / Kirjoittanut Hypotermiaoffline

Assassin's Creed Unity


  • Kehittäjä: Ubisoft Montreal
  • Julkaisija: Ubisoft
  • Julkaisupäivämäärä: 13.11.2014
  • Ikäraja: 18
  • Alustat: PlayStation 4, Xbox One, PC
  • Arvosteltu: PlayStation 4
  • Resoluutio: 900p
  • Ruudunpäivitys: maksimissaan 30 fps
  • Yksinpeli
  • Moninpeli, 2-4 pelaajaa
  • Pelin kotisivut
kuva


Järjestyksessään kahdeksas Assassin's Creed pelisarjan peli sijoittuu 1700-luvulla tapahtuneeseen Ranskan vallankumoukseen. Pelin päähenkilönä toimii Arno Doronian, jonka henkilökohtaiselle kostoretkelle sekoittuvat mukaan Assassinien ja Templareiden välienselvittelyä. Vihdoin Ubisoft on ottanut opikseen palautteesta, jota pelaajat ovat pelisarjasta antaneet. Unityssä keskitytään ilahduttavan vähän nykyhetkeen sekä Abstergo Entertainmentin toimintaan ja niinpä peli pääosin sijoittuu 1700-luvun Ranskaan. Juonta johdatetaan normaaliin tapaan ja pelatessa sattuu useita historiallisesti merkittäviä hetkiä ja tavataan aikakaudelta tuttuja henkilöitä. Ubisoft on todennäkisesti tutkinut tarkasti Black Flagiin tuodun tehtavien arvostelu mahdollisuuden tulokset ja ärsyttävimmät tehtävätyypit, kuten eavesdrop-tehtävät ovat minimissä. Pelin juoni ei mitään suurempia hurraahutoja aiheuta ja kaiken lisäksi se on turhan lyhyt. Pelin hahmot ovat ihan kohtuullisesti toteutettu, mutta ne eivät onnistu herättämään minkäänlaisia tunteita.

kuvakuvakuvakuvakuva
kuvakuvakuvakuvakuva


Unity tuo pelisarjaan paljon muutoksia


Kun vuosittain julkaistavista pelisarjoista puhutaan, on hyvä keskittyä muutoksiin edellisiin pelisarjan peleihin verrattuna. Ensimmäisenä huomion kiinnittää uusi grafiikkamoottori, jonka teossa on unohdettu vanhan konsolisukupolven konsolit kokonaan ja valjastettu kaikki nextgen konsoleiden ja PC:n tehot irti. Graafisesti peli näyttää todella hienolta ja monet Pariisin maamerkit on helppo tunnistaa. Tällä kertaa myös rakennuksiin pääsee kunnolla sisään ja merkittävimmät niistä on mallinnettu esikuvien mukaisiksi. Pariisin kadut on saatu eläväiseksi lisäämällä sinne ennennäkemättömän suuri määrä ihmisiä uppoutuneena arkisiin askareisiinsa tai osoittamaan mieltään hallitusta vastaan. Valitettavasti kuitenkin kaikella kuorrutuksella on hintansa. Unityn julkaisun aikaan peli oli lähes pelikelvoton huonosta ruudunpäivitysnopeudesta johtuen. Vasta toinen julkaistu päivitys teki pelattavuudesta siedettävää, mutta FPS droppaa paljon ihmisiä sisältävissä ympäristöissä edelleen aivan liian paljon ja pelistä tulee diashowta. Käsittääkseni päivityksissä ihmisten määrää vähennettiin, mutta vähennystä olisi voinut suorittaa enemmänkin, jotta ruudunpäivitys olisi sulavampaa ja pelaaminen miellyttävää. Suuri ihmismäärä alkaa muutenkin ärsyttämään mitä enemmän peliä pelaa, sillä ihmisten välissä puikkelehtiminen hidastaa etenemistä.

Myös pelimekaniikkaan on saatu muutoksia. Yksi suurimmista muutoksista on liikkumisen helpottuminen tultaessa alaspäin. Ylöspäin on kiivetty aina painelemalla X:ää, ja alas on tultu tiputtautumalla otepaikoista alaspain painelemalla O:lla. Nyt alas pääsee nopeasti pitämällä O:llaa pohjassa, mikä on todella tervetullut muutos. Liikkuminen alaspäin sujuu nyt vikkelästi ja vahingossa kuolemaan tippuminen on vähentynyt. Nyt juostessa voi myös esteiden yli tai ali mennä painamalla O:pohjaan. Vaikka ominaisuus jossain tapauksissa auttaa, tarttuu pelaajan hahmo entiseen tapaan aina välillä sellaisista kohdista kiinni mistä ei sen haluaisi tarttuvan. Vaikka moottori on pistetty uusiksi, liikkumista ei vieläkään ole saatu hiottua tarpeeksi hyväksi. Taistelukontrollit ovat kokeneet muutoksia ja taisteluista on tullut hankalampia. Enää hyökkäystä ei pysty ketjuttamaan ja isojen vihollismäärien eliminoiminen on huomattavasti hankalampaa. Pelaaja joutuu Unityssä torjumaan ja väistelemään vihollisten hyökkäyksiä edeltäjiänsä enemmän. Muutos kannustaa pelaajaa pysymään enemmän piilossa ja välttelemään taisteluja. Muutos ei mielestäni ole toimiva. Huonoista kontrolleista ja ruudunpäivityksestä johtuen on helppoa sählätä hiippailussa ja saada kaikki viholliset kimppuunsa. Toisaalta vihollisia on Unityssä kohtuu helppo päästä karkuun kiipeilemällä katoille, sillä viholliset eivät enää lähde herkästi kiipeämään perässä.

kuvakuvakuvakuvakuva
kuvakuvakuvakuvakuva


Suuria muutoksia on tullut myös varusteiden käyttöön. Unityssä Arnolle voi ostaa vaatekappaleita todella suuresta valikoimasta. Vaatteilla on neljä eri ominaisuutta, joiden arvo vaihtelee vaatteesta riippuen. Niinpä hahmon saa kustomoitua haluamalleen pelitavalle. Käytännössä vaatteiden eroa ei mielestäni tarpeeksi selkeästi huomaa muuten, kuin health-päivityksiä sisältävissä varusteissa. Vaatetuksen lisäksi, ostettavien aseiden määrää on lisätty ja vaihtoehtoja löytyy useasta eri kategoriasta aina miekoista kivääreihin. Suuri vaihtoehtojen määrä on käytännössä kuitenkin turha. Kaikki aseet ovat heti auki ja niitä voi ostaa rahalla. Rahaa ei Unity paljon anna, joten järkevintä on säästää heti aluksi kaikki rahat ja ostaa joku kunnon ase, jolla voi helposti pelata pelin loppuun asti. Unityyn on kuitenkin lisätty eräänlainen rankkijärjestelmä ja olisi ollut järkevämpi jakaa aseita vaikka rankin perusteella eikä puhtaasti rahalla. Hyvien aseiden ja vaatteiden lisäksi löytyy myös hintansa ja ominaisuuksien mukaan olevia eliittivarusteita. Näiden hinnat pyörivät pilvissä ja pelaamalla pelkästään tarinaa eteenpäin, pelin lopussa ei varmastikkaan ole rahaa yhdenkään ostamiseen. En ymmärrä, mikä idea tässäkin on, kyllä pelaajille pitäisi edes jotain huippuvarusteita saada normaalisti pelattaessa. Arvostusta systeemiin lisää vielä se, että luonnollisesti kaikki varusteet voi ostaa suoraan Storesta oikealla rahalla... Vaikka varusteet ovat ostettavissa ilman rankkeja, Arnon kykyjä saa avattua vasta kun on edennyt tarinassa tarpeeksi chaptereita. Systeemi on ihan hyvä ja siinä ei valittamista ole.

Lukuisia sivutehtäviä ja moninpelin muutos


Pariisissa on löytyy paljon sivutehtäviä ja kartta on täynnä erilaisia merkkejä. Perinteisten eliminointitehtävien seassa voi myös yrittää selvitellä Nostredamus- tai murhamysteerejä. Nostredamuksen mysteereissä pelaajan pitää löytää seinistä merkkejä vihjeiden perusteella. Ehkä hieman yllättäen, parasta viihdettä Unityssä tarjoaa murhamysteerit. Niiden tavoitteena on selvittää murhaaja etsimällä vihjeitä murhapaikalta ja kuulustelemalla ihmisiä. Murhamysteerit ei vain valitettavasti sovi pelin muuhun tarjontaan ja tuntuvat turhan irtonaisilta. Liiallisen sivutehtävätarjonnan sijaan olisi toivonut, että kampanjaan olisi panostettu enemmän ja sivutehtävien laatuun. Unity sisältää myös mobiiliapplikaation, jossa tarkoituksena on selvitellä helppoja arvoituksia ja lähettää Assassineja suorittamaan erilaisia tehtäviä. Mobiiliaplikaation suoritusten perusteella normipelissä saa unlockattua arkkuja, joista voi käydä keräilemässä palkintoja. Applikaatio on hyvin toteutettu ja sitä oli mukava käyttää. Tosin en millään keksinyt, miten sen saa sammutettua käynnistyksen jälkeen.

kuvakuvakuvakuvakuva
kuvakuvakuvakuvakuva


Assassin's Creed Unity ei onneksi enää sisällä aikaisemmista pelisarjan peleistä tuttua moninpeliä. Tilalle on tuotu co-op-pelimuoto 2-4 pelaajan välillä. Tarkoituksena on suoritaa co-op tehtäviä muiden pelaajien kanssa ja kerätä niistä palkinnot talteen. Co-op-tehtävissä on päätavoite ja sivutavoitteita, joita pelaaja yrittää saavuttaa. Palkintoina onnistumisista on muun muassa aseita ja varusteita. Kuten sanottua, co-op on huomattavasti parempi vaihtoehto edellisissä Assassin's Creedeissä olleeseen moninpeliin. Co-op ei kuitenkaan hirveästi lisäpelattavaa tuo, mutta tehtävät pelaa läpi ihan mielellään pariin kertaan koittaen saavuttaa tavoitteet. Co-op partnerien hakeminenkin on aina ajoittain tuskan takana ja pelikavereita ei tunnu millään matsihausta löytyvän. Jos co-opista haluaa saada kaiken irti, parhaiten se onnistuu jonkun tuntemansa kaverin kanssa.

Yhteenveto


Assassin's Creed Unitystä jää päällimmäisenä tunteena pettymys. Loistavan Black Flagin jälkeen odotukset olivat korkealla, mutta niitä ei täytetty. Olisi toivonut, että uudelleen rakennettu pelimoottori nostaisi pelisarjan uudelle tasolle, mutta moottori ei ainakaan tässä vaiheessa ole vielä kunnossa. Nykyään pitäisi joutua katselemaan peleissä huonoja ruudunpäivitysnopeuksia, jotka onnistuvat pilaavat pelielämyksen. Ubisoft on ehtinyt jo myöntämään Unityn olleen keskeneräinen julkaisun yhteydessä ja hyvittänyt pelin ostajia eri tavoin riippuen siitä minkä version pelistä he olivat ostaneet. Tekniset ongelmat ovat sinänsä harmi, sillä osa aikaisempia Assassin's Creedejä vaivaavanneista asioista oli saatu tehtyä fiksummin. Sanonta, moni kakku päältä kaunis, sopii hyvin päättämään arvostelun.

Plussat [+]Miinukset [-]
+ Näyttää hyvälle
+ Murhamysteerit
+ Co-op mahdollisuus
- Ruudunpäivitys
- Lyhyt
- Mikromaksut


Arvosana: 6.5/10



Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Arvostelussa Asus ROG GR8
Arvostelussa Asus ROG G501J
Arvostelussa Asus ROG G20
Arvostelussa Asus ROG PG278Q
Arvostelussa Asus ROG Sica
Arvostelussa Cities: Skylines

MAINOS

MAINOS



KOMMENTIT (0)

1

Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

1

© Copyright 2004 - 2021 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0505 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot