Watch_Dogs
|
Siitä lähtien kun Watch_Dogs esiteltiin vuoden 2012 E3-messuilla, on sitä odotettu julkaistavaksi kuola suupielistä valuen. Pelin aihe liippaa hyvinkin läheltä nykyaikaa, sillä verkon kautta pystyy hoitamaan paljon henkilökohtaisia asioita ja tunnusten varastamisella päästään varsin vaivattomasti kiinni näihin tietoihin. Watch_Dogsissa tietomurrot eivät rajoitu pelkästään henkilökohtaisten tietojen urkintaan, vaan koko Chigagon infrastruktuuri on tallennettu ctOS-järjestelmään, johon murtautumalla mahdollisuuksia on melkeinpä mihin vain.
Chigagossa ei ole huolehdittu tietoturvasta
Laajuutensa ansiosta ctOS vetää luonnollisesti puoleensa hakkereita, jotka pyrkivät murtautumaan ctOSään ja käyttämään sen tarjoamia palveluita omiin tarkoituksiinsa. Yksi näistä hakkereista on Watch_Dogsin päähenkilö Aiden Pearce. Watch_Dogsin tarina lähtee liikkeelle pieleen menneestä ryöstöstä. Ryöstön seurauksena eräs Aidenin lähimmäisistä kuolee ja Aiden lähtee kostoretkelle selvittämään kuka oli henkirikoksen takana. Puhelimensa avulla Aiden pystyy hakkeroitumaan ctOS:iin ja käyttämään sitä hyväkseen kostoretkellään.
Pelin lopullista julkaisua myöhästytti Ubisoftin mukaan bugit, joista johtuen peliä haluttiin hioa paremmaksi ennen julkaisua. Päätös oli varmasti täysin oikea, sillä peli vaikuttaa edelleen hieman viimeistelemättömältä. Pieniä bugeja löytyy sieltä täältä. Ehkä suurimmat ongelmat ovat fysiikkamoottorin kanssa, mikä välillä aiheuttaa ihmetystä. Parannettavaa olisi varsinkin autojen ajettavuudessa. Tehokkaimmat autot luistelevat kaduilla todella paljon ja ajotuntumaa tiehen on vaikea saada. Vähemmän heppoja sisältävät tuntuvat onneksi käyttäytyvän kuten pitääkin ja niillä ajelu on hauskaa. Mukaan on saatu myös moottoripyöriä. Tosin onko ajan puute vaivannut vai mikä, sillä moottoripyöriä ei näy liikkuvan kaupungin kaduilla, vaan pelaaja on ainoa joka niitä käyttää. Watch_Dogsin kulkuneuvovalikoiman toivoisi olevan ehkä laajempi ja olisi suotavaa, että mukaan olisi piilotettu muutama harvinaisempi kulkuneuvo. Nyt tuntuu siltä, että samoja autoja tulee vastaan jatkuvasti.
Kaunis ja eläväinen kaupunki
Watch_Dogsin Chigago on kooltaan noin puolet Grand Theft Auto V:n Los Santosista. Eli ei siis mikään järjettömän iso, mutta ei mikään pienikään. Kaupungin koko on oikeastaan aika sopiva ja paikasta toiseen liikkuminen autoilla ei vie liian kauan aikaa. Ympäristössä on mukavasti vaihtelua kartan eri alueilla. Tarjolla on kaikkea keskustan pilvenpiirtäjistä aina metsäisiin mökkimaisemiin. Aikaisemmin avoimen pelimaailman pelejä on yleensä vaivannut liikuttaessa talojen ja muiden objektien ilmestyminen tyhjästä ruudulle. Watch_Dogsissa ongelmasta on päästy lähes kokonaan eroon ja näkymää piirretään riittävän kauas.
Pelin graafisen annin voi luokitella vähintäänkin kelvolliseksi. Tekstuurit ovat laadukkaan oloisia ja varsinkin vesi ja ukkosmyrskyt ovat todella näyttäviä. Tosin grafiikan tarkkuudessa ei päästä sille tasolle, mitä nextgen konsoleilta on jo ehditty näkemään. Korjattavaa löytyy eniten välianimaatoista, joiden graafista näyttävyyttä olisi voitu parantaa. Nyt ne vaikuttavat vanhentuneilta ja eivät vastaa nykypäivän standardeja.
Audiopuolesta ei löydy oikeastaan muuta moitittavaa kuin pelistä löytyvät musiikit. Musiikkikappaleita kerätään soittolistalle ihmisiltä ja liikkeiden radioista kuuntelemalla. Kun kappaleen on kerännyt, sen voi laittaa soimaan autoon ajettaessa tai muuten vaan taustalle. Omaan musiikkimakuun pelin soundtrack on huono ja sieltä ei löydy tarpeeksi hyvää kuunneltavaa. Olisi ollut myös hyvä, jos kappaleita pystyisi soittamaan kategorioiden mukaan kuten GTA V:ssä.
Pääjuonen lisäksi Watch_Dogsista löytyy paljon muutakin tehtävää. Mukana on neljä erillistä sivutarinaa, joita voi suorittaa samalla kun pelailee pääjuonta eteenpäin. Näistä kaikki ei ole heti auki, vaan ne avautuvat pelin edetessä. Sivutarinoiden jatkeeksi Chigagosta löytyy erilaisia tehtäviä, joita suorittamalla saa pisteitä joilla voi avata Aidenille uusia kykyjä.
Tehtävistä mainittakoon esimerkkinä kaupungissa tapahtuvien pienten rikosten estäminen ja Convoy-tehtävät, joissa tarkoituksena on tuhota autosaattue. Saattueen reitti tiedetään etukäteen ja pelaaja voi valita itse mieleisensä paikan väijymiseen. Idea on toimiva ja tarjoaa mukavaa viihdettä.
Positiivisena asiana todettakoon, että pelaaja voi suorittaa lähes kaikki tehtävät kuten itse haluaa. Halutessaan voi panostaa hiippailuun ja hakkerointiin tai vaihtoehtoisesti hoitaa homman kotiin aseet laulaen. Erilaisten tehtävien lisäksi Watch_Dogs sisältää vielä kasan minipelejä, joita voi tehtävien suorittamisen lomassa pelailla. Varsinkin alussa kartalla näkyvien kohteiden määrä häkellyttää ja aikaa uppoaa helposti erilaisten tehtävien ja minipelien kokeiluun. Aktiviteettien määrä on sitä luokkaa, että jokainen löytää varmasti jonkun itseään miellyttävän minipelin tai tehtäväsarjan. Tosin voidaan myös pohtia, että miksi peliin on lisätty niin paljon ylimääräistä tehtävää, jotka eivät millään tasolla liity pelin tarinaan.
Aiden oppii uusia kykyjä
Hahmonkehityksen osalta Watch_Dogs on aika perinteinen. Tarjolla on puumallinen järjestelmä erilaisista kyvyistä, jotka jakautuvat ampumiseen, hakkerointiin ja ajamiseen. Pelistä saatavilla pisteillä availlaan Aidenille kykyjä käyttöön. Hahmonkehitykseen liittyy myös pelaajan karma-mittari. Hyvillä teoilla karma menee positiivisen puolelle ja huonoilla teoilla päinvastaiseen. Koko mittarin olemassaolo ihmetyttää, sillä ainoa asia johon huomasin sen vaikuttavan, on radiosta tulevat uutiset, jotka kertovat ihmisten suhtautumisesta Aideniin. Kun mittari kerran pelistä löytyy, on kumma ettei sitä enempää hyödynnetä. Olisi hienoa, jos karman mukaan avautuisi toisenlaisia valintoja. Nyt kaikki sivutehtävistä saatava karma on positiivista ja negatiivista karmaa saa pelkästään vahingoittamalla siviilejä. On myös hieman ristiriitaista, kun rikoksia estettäessä saa hyvää karmaa rikollisen ampumisesta, mutta silti sivustakatsojat soittelevat poliisia paikalle.
Watch_Dogsin mainoksissa tuotiin paljon esille pelin hakkerointia. Kovin monimutkaiseksi hakkerointia ei voi sanoa, sillä se käsittää oikeastaan vaan nappien painelua. Esimerkiksi autolla pakoon ajettaessa ruudulla alkaa vilkkumaan ilmoitus, milloin jotain hakkeroitavaa on lähettyvillä ja painamalla nappia oikeaan aikaan hakkerointi suoritetaan. Takaa-ajoissa on tärkeää ajoittaa napinpainallukset oikeaan aikaan, jotta perässä olijat saadaan suistettua pois tieltä. Takaa-ajajilta pakoon pääsy on muutenkin toteutettu huonosti, sillä pelkästään ajamalla se on usein hyvin hankalaa. Takaa-ajajilla on yli-inhimilliset kyvyt seurata pelaajan autoa vaikka näköyhteyttä ei ole. Takaa-ajajat eivät myöskään tee virheitä ajaessaan ja pystyvät välttämään törmäykset muuhun liikenteeseen todella tehokkaasti.
Hakkerointia hyödynnetään vihollisia kohdatessa heidän tarkkailuun ja erilaisten hämäyskeinojen laukaisuun. Peruskuvio tehtävää aloitettaessa on se, että ensin etsitään alueelta videokamerat ja niiden avulla merkataan viholliset näkyviin. Tämän jälkeen edetään joko viholliset harhauttamalla tai eliminoimalla käyttäen erilaisia ympäristöstä löytyviä hakkerointikohteita. Vaihtoehtona on tietysti myös eliminoida kaikki viholliset puhtaasti aseiden avulla.
Lisähaasteena pelissä on kohtia, jossa tarkoituksena on hakkeroitua esimerkiksi ctOS:än serverisaleihin. Näissä palomuurina toimii eräänlainen minipeli, jossa sähköä pitää ohjata oikeaan paikkaan kääntelemällä sähköverkossa olevia komponentteja ja joskus aikarajan sisällä.
Watch_Dogsin perustarina on viihdyttävä ja pituutta sillä on noin 15 tuntia. Mikään merkkipaalu se ei pelimaailman historiassa tule olemaan, mutta kannattaa pelata läpi. Hahmoista Aiden jäi jotenkin keskinkertaiseksi. Syynä oli ehkä karisman puute ja tasapaksuus. Tuntuu, että sivuhenkilöistä löytyy huomattavasti mielenkiintoisempia hahmoja ja heidän tarinaansa seuraisi ennemmin. Sinänsä harmi, sillä jos kaikki merkit pitävät paikkansa, Aidenin seikkailuja tullaan näkemään tulevaisuudessakin ja olisi toivottavaa, että pelisarjan päähahmoa jaksaa kiinnostaa.
Hakkereiden kohtaamisia verkossa
Yksinpelin lisäksi Watch_Dogsista löytyy muutama moninpelimuotokin. Parhaimpana ideana voidaan pitää toisen pelaajan mahdollisuutta tehdä hakkerointi-iskuja kampanjaa pelaavan pelaajan iloksi tai kiusaksi. Kampanjahakkeroinnista on kaksi variaatiota: ensimmäisessä peliin liittyvän pelaajan pitää vain seurata toista pelaajaa tietyn ajan. Toisessa peliin liittyvä pelaaja alkaa hakkeroimaan toista pelaajaa, jolloin hakkeroitavalle tulee ilmoitus murtautumisesta.
Hakkeroitavalla pelaajalla on tietty aika löytää hakkeroiva pelaaja. Tunnistusta koitetaan tehdä profiloimalla ihmisiä puhelimella kartalla näkyvältä alueelta. Voisi äkkiseltään kuvitella, että on rasittavaa, jos joku toinen pelaaja tulee sotkemaan kesken pelin, mutta tässä tapauksessa se on ennemminkin piristävää. Hakkerointeja ei tule usein, eivätkä ne häiritse liikaa. Itse luonnollisesti voi myös hakea pelaajia hakkeroitavaksi ja koittaa suorittaa tehtävä onnistuneesti loppuun.
Tämän lisäksi Watch_Dogsin moninpeli sisältää vähän perinteisempiäkin pelimuotoja. Mukana on kilpa-ajoa useilla ajoneuvoilla ja reiteillä. Kilpa-ajaminen ei oikein tuntunut toimivan vielä kunnolla. Vaikea sanoa oliko syynä huono nettikoodi vai pelimoottori, mutta vastustajien kulkuneuvot lagaavat ruudulla ja häiritsevät ajamista. Kilpa-ajojen ongelmana on myös se, että useimmiten ne on tehokkailla autoilla ja kuten aikasemmin mainitsin, ne eivät tunnu käyttäytyvän luonnollisesti.
Neljäs pelimuoto on 3-8 pelaajalle tarkoitettu tiimipohjainen hakkerointitehtävä. Joukkueiden pitää koittaa saada hakkeroitua tiedosto. Hakkerointi tapahtuu pitämällä tiedostoa hallussa ja nopeutuu, jos oman tiimin pelaajia on lähellä. Tiedoston voi ottaa toiselta tiimiltä haltuun joko eliminoimalla sen hallussapitäjän tai pysyttelemällä lähietäisyydellä, jolloin tiedosto siirtyy omaan haltuun. Pelimuodossa olisi potentiaalia, mutta viimeistelyssä on toivomisen varaa. Näitäkin matseja vaivaa useasti järjetön lagi ja pelaamisesta ei meinaa tulla mitään. Toinen miinus on se, että jos vastustajan tiimi onnistuu hakkeroimaan tiedoston 99 % valmiiksi, vastustajan varastaessa sen, riittää jäljellä olevan 1 % hakkerointi matsin voittamiseen. On hyvin turhauttavaa pelata koko kierros muuten hyvin, mutta hävittää tiedosto ihan lopussa.
Watch_Dogs tarjoaa myös mahdollisuuden osallistua moninpeliin mobiililaitteilla. Tässä pelimuodossa mobiililaitteella pelaava pelaaja koittaa estää pelaajaa ajamasta autolla ennalta määrättyä reittiä. Estäminen tapahtuu hakkeroimalla esteitä ja lähettämällä poliiseja pelaajan perään. Muutama kierros pelimuotoa tuli testailtua ja todettua se aika turhaksi.
Yhteenveto
Pienistä teknisistä ongelmista ja viimeistelyn puutteista huolimatta Watch_Dogs on viihdyttävä paketti. Tarina toimii ja sivutehtävien kautta tekemistä riittää useiksi tunneiksi. Liian hankalasti toteutetulla hakkeroinnilla pelin olisi voinut pilata helposti, mutta onneksi se on tehty tarpeeksi vaivattomaksi.
Peli näyttää hyvältä ja se pyörii sujuvasti lukuun ottamatta useamman pelaajan online-pelimuotoja. Pelin kesken tapahtuva 1vs1-hakkerointi on hauska idea ja se sopii peliin täydellisesti. Ennakkohypeistä johtuen odotukset pelin suhteen eivät olleet hirveän korkealla, mutta Watch_Dogs tarjosi ja tarjoaa edelleen viihdettä. Mikään vuoden peli tämä ei tule olemaan, mutta kannattaa se viimeistään alehyllystä napata pelattavaksi. Selvästi parempi kuin olisi voinut kuvitella.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Paljon pelattavaa + 1vs1 Online hakkerointi + Kaunis | - Viimeistelemättömyys - Takaa-ajajia on hankala paeta ajamalla - Lagi moninpelissä |
Arvosana: 8.5/10
MAINOS
MAINOS
1
05.06.2014 00:02
#1
Bottien peliälykin on vähän niin ja näin, itseä vituttaa niiden nopeat reflexit ja röntgenkatseet.
Loppuvaiheessa yksinpeliä alkaa hajottamaan se jatkuva Q:n painelu ja kameroista toisiin hyppiminen. Muutama hyvä "puzzle" löytyy jossa vähän joutui miettimään, mutta muuten aika turhauttavaa avata uusia CtOS alueita, kun 85% on samanlaisia.
Yksinpelin takia en suosittele ostamaan nykyisellä hintalapulla :)
05.06.2014 22:09
#2
Repesin.
Mitä vaikeata siinä on? Se on juuri tehty ihan helpoksi, varsinkin kun tuntuu että törmäykset hakkeroinnin johdosta on scriptattuja, eli ne onnistuu lähes aina. Ajaa vaan yhtä korttelia ympäri (jossa on liikennevalot, maasta nousevat tolpat tms) ja yksi kerralla pudottaa takaa-ajajan kannoilta.
Team: Menace
05.06.2014 22:29
#3
"- Takaa-ajajia on hankala paeta ajamalla"
Repesin.
Mitä vaikeata siinä on? Se on juuri tehty ihan helpoksi, varsinkin kun tuntuu että törmäykset hakkeroinnin johdosta on scriptattuja, eli ne onnistuu lähes aina. Ajaa vaan yhtä korttelia ympäri (jossa on liikennevalot, maasta nousevat tolpat tms) ja yksi kerralla pudottaa takaa-ajajan kannoilta.
Arvostelussa tarkoitetaan nimenomaan pakenemista ajamalla, eli käyttämättä hakkerointia.
06.06.2014 14:00
#4
Tuo toimii myös toisin päin. Voit voittaa matsin hakkeroimalla jäljellä olevan prosentin. Eli tuo voi olla myös positiivinen juttu, että on tuollainen ominaisuus.
Ihan hauskaa kavereiden kanssa tehä tuota.
07.06.2014 05:43
#5
"- Takaa-ajajia on hankala paeta ajamalla"
Repesin.
Mitä vaikeata siinä on? Se on juuri tehty ihan helpoksi, varsinkin kun tuntuu että törmäykset hakkeroinnin johdosta on scriptattuja, eli ne onnistuu lähes aina. Ajaa vaan yhtä korttelia ympäri (jossa on liikennevalot, maasta nousevat tolpat tms) ja yksi kerralla pudottaa takaa-ajajan kannoilta.
Arvostelussa tarkoitetaan nimenomaan pakenemista ajamalla, eli käyttämättä hakkerointia.
No mutta se siinä varmasti idea onkin, että "hakkerointipelissä" pitää käyttää niitä hakkerointitaitoja? Jos pakeneminen olisi yhtä helppoa kuin gta:ssa niin mitä ideaa koko hakkeroinnissa silloin olisi.
07.06.2014 20:01
#6
"- Takaa-ajajia on hankala paeta ajamalla"
Repesin.
Mitä vaikeata siinä on? Se on juuri tehty ihan helpoksi, varsinkin kun tuntuu että törmäykset hakkeroinnin johdosta on scriptattuja, eli ne onnistuu lähes aina. Ajaa vaan yhtä korttelia ympäri (jossa on liikennevalot, maasta nousevat tolpat tms) ja yksi kerralla pudottaa takaa-ajajan kannoilta.
Arvostelussa tarkoitetaan nimenomaan pakenemista ajamalla, eli käyttämättä hakkerointia.
No mutta se siinä varmasti idea onkin, että "hakkerointipelissä" pitää käyttää niitä hakkerointitaitoja? Jos pakeneminen olisi yhtä helppoa kuin gta:ssa niin mitä ideaa koko hakkeroinnissa silloin olisi.
Ja tähän vielä lisäyksenä juurikin tuo GTA:han vertaaminen, monet valittivat, että GTA 4:ssä oli liian helppo paeta vihollisia ajamalla. Kai se sitten riippuu vähän näkökulmasta, toiset pitävät haasteista enemmän.
Tuntuu kyllä naurettavalta, että juurikin tämä ominaisuus mainitaan miinuspuolella, eikä esimerkiksi "radiota", josta kuulee vain musiikkia surkeasta valikoimasta. Itse otin autosta musiikit pois asetuksista jo parin tunnin jälkeen. GTAssa moinen ei käynyt koskaan edes mielessä.
Ja täytyyhän teidän nyt myöntää, että tuo "takaa-ajajia on hankala paeta ajamalla" on vähän sama asia kuin kritisoisi jotain muuta peliä tyyliin "vihollisia on hankala tappaa ilman aseita".
09.06.2014 16:53
#7
10.06.2014 11:08
#8
1