Firaxis Gamesin XCOM: Enemy Unknown on ehdottomasti vuoden 2012 parhaimpia strategiapelejä ja mikäpä olisi sen parempaa, kuin hyvän pelin uudelleenpeluun arvoa kohottava lisäosa. Gaming.fi:n testipenkille saapui Enemy Within -lisäosan PC-versio koeajettavaksi, vieläpä fyysisenä.
PC:llä (Windows ja OS X) XCOM: Enemy Within on lisäosa XCOM: Enemy Unknown -peliin, jotka voi molemmat ostaa ja pelata Steamin kautta. Konsoleilla (PS3 ja Xbox 360) XCOM: Enemy Within on taas itsenäinen lisäosa, tai oikeastaan koko paketti, jossa on XCOM: Enemy Unknown kaikki tähän asti julkaistujen lisäosien kanssa. Lisäosaa ei ole toistaiseksi tullut iOS-tablettilaitteille.
XCOM-sarjan historiikki juurtuu jo vuodelle 1994 saakka, jolloin julkaistiin legendaarinen strategiapeli UFO: Enemy Unknown, joka tunnetaan myös nimellä X-COM: UFO Defense. Myöhemmin pelisarja joutui jäähylle 10 vuoden ajaksi, jolloin jouduttiin peruuttamaan kaksikin peliä. Viime vuoden syksyllä julkaistu XCOM: Enemy Unknown herätti pelisarjan henkiin, pyrkien kuitenkin siihen perusideaan, mitä UFO: Enemy Unknown näytti. XCOM-sarja täydentyi tänä vuonna myös The Bureau: XCOM Declassified -pelillä, mutta valitettavasti se ei ollut kovin varteenotettava julkaisu.
XCOM: Enemy Unknownissa ideana on, että pelaaja hallitsee XCOM-nimistä kansainvälistä kattojärjestöä pyrkimyksenään torjua maapallolle hyökkääviltä muukalaisilta. Alussa XCOMin teknologia on pahasti jäljessä muukalaisten teknologiasta, jota jäljitellään jatkuvasti omaan käyttöön pelin aikana. Pelaaminen keskittyy ennen kaikkea pelikentillä olevien muukalaisten eliminoimiseen huippukoulutettujen sotilaiden avulla, mutta myöskin maapallolla liikkuvien UFOjen alasampumiseen torjuntahävittäjillä, muukalaisteknologian keräämiseen, kehittämiseen ja tuottoon sekä ylläpitää maiden rauhaa, jotta XCOMin talous pysyy kunnossa.
Kentillä käytävät kamppailu on vuoropohjaista ja sotilaat voivat liikkua kentillä rajatun matkan vuoroa kohden. Kun liikutaan maksimissaan puoli matkaa, sotilas voi vielä tehdä jonkin toiminnon, kuten ampua tai varautua ampumaan liikkuvan vihollisen. Kun siirrot ovat tehty, on alienien vuoro ja kenttätoiminta jatkuu niin kauan, kunnes jommankumman osapuolen kaikki yksiköt ovat kuolleet tai jokin tehtävä on saatu päätökseen.
XCOM: Enemy Unknown on itse varsinaisen erinomainen moderni strategiapeli yksin pelaavalle ja olen itse ehtinyt pelaamaan sitä jo 80 tuntia ennen Enemy Withinin arvostelua. Harmi vain, ettei Firaxis ole vaivautunut parantelemaan peliä jatkuvasti, eikä tälle ole julkaistu kuin pari hassua pientä lisäosaa, toisin kuin Sid Meier's Civilization V:lle. Lisäksi samoihin vihollisiin puutuu helposti, kuten myös tylsiin karttoihin, varsinkin kun paikat sijoittuvat alienien avaruusaluksiin. Hyvään peliin tarvittiin jatkumoa ja otimme selvää, onko Enemy Withinistä siihen.
Hetken aikaa ihmettelin, miksei Steamiin ilmestynyt uutta peliä, emopelin siniset teemavärit eivät muuttuneet keltaisiksi tai pelissä ei ollut muitakaan muutoksia. Vika selvisi lopulta ja syynä oli, että sain pelin kaksi päivää liian aikaisin Euroopan julkaisusta, joka oli 15.11.2013. Steam latasi valmiiksi asennettuun XCOM: Enemy Unknown -peliin yhteensä reilut kymmenen gigatavua päivityksiä, jolloin pelin käynnistäessä voi valita, ottaako tavallisen vai Enemy Within -pelitilan.
Pelaaminen tapahtuu saman tarinan alusta ja alku näyttää muutoin samalta, mutta ensimmäisestä tehtävästä alkaen ruvetaan keräämään uutta meld-voimavaraa. Sitä tullaan keräämään jatkossakin useimmissa tehtävässä, joissa jokaisessa on kaksi ajastettua meld-lähdettä. Ne ovat kuitenkin määrätyn pelivuoron ajan haettavissa, joten hakemisessa voi tulla kiire, jos meldiä halajaa.
Meldiä voi käyttää kahteen eri tarkoitukseen. Yksi niistä on sotilaiden geenimuuntaminen, jotka tuovat niille uusia kykyjä. Niitä tullaan keräämään koko pelin aikana riippuen, mitä on saalistanut laboratorioon. Erityisesti tykkäsin tarkka-ampujalle antaa heinäsirkan jalat, joilla se pääsee hyppäämään katoille ilman tikkaita tai lentopukua. Mukana on muitakin huikeita kykyjä, kuten sotilaan muuttuminen näkymättömäksi ollessaan suojassa. Kykyjä tullaan avaamaan lisää tutkimusprojektien avulla, mutta jokaisen käyttöönottaminen maksaa rahan lisäksi meld-voimavaraa, jota ei aivan loputtomasti ole.
Toinen käyttötarkoitus on luoda omista yksiköistään voimakkaita kybersotilaita, eli MEC-trooppereita. MECit ovat omaa hahmoluokkaansa ja niille on ylentyessään saatavilla omia etujaan. MECeille on saatavilla omia aseitaan, kuten liekinheitin ja rautanyrkki turpasaunaa varten. Lisää aseita ja varusteita tulee saataviksi sen mukaan, kuinka etenee tutkimuksissa.
Etujen valinnoista riippuen MECeistä saa aggressiivisen jäänmurtajan taistelutilanteisiin vaikkapa parannetun kestävyyden ja nopeuden ansiosta. Se voi myös toimia suurena tukena muille ryhmän jäsenille antamalla suojakenttää, purkamalla vihollisen suojia ja jakamalla lääkintäpakkauksia. MECit ovat oikeastaan niin huikea lisä, että S.H.I.V.-roboteilla leikkiminen ei enää kiinnostanut.
Meld-voimavaran tuomien geenien ja MEC-troopperien lisäksi peliin on upotettu lisäkivaa myös vastustajien puolelle. Tavallisilla taistelutantereilla voi törmätä näkymättömään Seeker-pariin, jotka iskevät vaivihkaa, joskus jopa sopivan tilaisuuden tullen. Valitettavasti näiden tekoäly on muuten kökköä, sillä ne eivät juurikaan esimerkiksi hyödynnä muita alieneja ja tällöin Seekerit ovat helposti torjuttavissa overwatch-tilan kautta ryhmäkaverien ollessa lähettyvillä. Vain kampanjan alussa se tuntui varsin uhkaavalta. Toinen uusi yksilö, Mechtoid, oli positiivinen yllätys. Sectoidien Trooper on voimakkailla plasma-aseilla varustettu yksikkö, jonka ampumaradalle ei tahdo jäädä. Mechtoidien kestävyys on 20 HP:ta ja ne voivat saada lisäsuojaa Sectoideilta.
Koko kampanjaan tulee rutkasti uutta pelattavaa, sillä kehiin tulee puolisotilaallinen EXALT-salaliitto vaivaamaan pelin kulkua. Tämä tuo ainakin taistelukentille lisähaastetta, sillä ihmisten aseet ovat myös EXALTin käytössä. On siis syytä varoa, kun joku kantaa tarkkuuskivääriä tai sinkoa, mitä alieneilla ei ole. Uutta strategiaa tulee myös komentosillan puolelle, sillä pelaajan tehtävänä on peiteoperaatioiden avulla löytää EXALT-päämaja ja tuhota se. Tämä tulee kuitenkin olemaan melko pitkä prosessi.
Enemy Within ei upota peliin pelkästään uusia vihollisia, tehtäviä ja Mech-voimavaran hyötyjä. Hahmoluokkien ominaisuuksia on muutettu pääosin niiden edukseen ja sama koskee joitakin vihollisyksiköitä. Lisäksi varustevalikoimaa on kasvatettu, joista suurin osa ovat erilaiset kranaatit. Joukossa on kummituskranaatti, joka muuttaa vaikutusalueella olevat omat yksiköt näkymättömiksi. Uudet valimoprojektit taas palvelevat MEC- ja S.H.I.V.-yksiköitä. Moninpeliin on lisätty uusia yksiköitä ja kahdeksan uutta karttaa.
Meinasin todeta pelin olevan liian helppoa etenkin keskivaiheista eteenpäin, kunnes huomasin, ettei vaikeustaso ollutkaan classicilla, jonka onneksi pystyy vaihtamaan kesken pelin. Uusia second wave -ominaisuuksiakin on tullut, mutta valitettavasti Enemy Unknown -pelissä avatut ominaisuudet eivät siirry Enemy Withiniin käytettäväksi. Harmi sinänsä, sillä olisin mielelläni halunnut ottaa käyttöön Red Fogin, joka tarjoaa lisähaastetta heikentämällä haavoittuneiden sotilaiden osumatarkkuutta.
Enemy Within vaikuttaa itsessään omalta peliltä, sillä käynnistäessä valitaan tämän ja Enemy Unknownin väliltä. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että käyttöliittymää on paranneltu paljon ja monet vanhat bugit ovat lähteneet pois vasta lisäosan myötä. Toisaalta Enemy Unknown vaikuttaa yhä koskemattomalta ja on valitettavaa, ettei DLC:tä ole voitu upottaa itse emopeliin, vaan ne ovat molemmat erillisinä sovelluksina luultavasti konsolijulkaisujen takia. Mutta jos Firaxis on kyennyt kyennyt pätsäämään Civilization V:n lisäosat samaan kokonaisuuteen, miksei XCOMille ole voitu tehdä samoin mahdollisesti tulevia lisäosia varten?
XCOM: Enemy Unknown on niin hyvä moderniksi strategiapeliksi, että suurta lisäosaa onkin kaivattu. Enemy Within on positiivinen yllätys ja se tarjoaa koko rahan edestä uudelleenpeluuarvoa runsaan, mutta kiinnostavan sisältönsä ansiosta. Lisäksi siinä on paljon laastareita Enemy Unknownissa vaivanneisiin seikkoihin, mutta täydentämätön Enemy Unknown -emopeli jää koskemattomana unholaan. Enemy Within on kuitenkin yksi hyvä syy, miksi jokaisen peliin ilahtunut voisi palata pelaamaan viime vuoden julkaisua uudelleen. Ennakkofiiliksiä voi hakea vaikkapa interaktiivisella videolla.
PC:llä (Windows ja OS X) XCOM: Enemy Within on lisäosa XCOM: Enemy Unknown -peliin, jotka voi molemmat ostaa ja pelata Steamin kautta. Konsoleilla (PS3 ja Xbox 360) XCOM: Enemy Within on taas itsenäinen lisäosa, tai oikeastaan koko paketti, jossa on XCOM: Enemy Unknown kaikki tähän asti julkaistujen lisäosien kanssa. Lisäosaa ei ole toistaiseksi tullut iOS-tablettilaitteille.
XCOM: Enemy Within
|
Mikä ihmeen XCOM?
XCOM-sarjan historiikki juurtuu jo vuodelle 1994 saakka, jolloin julkaistiin legendaarinen strategiapeli UFO: Enemy Unknown, joka tunnetaan myös nimellä X-COM: UFO Defense. Myöhemmin pelisarja joutui jäähylle 10 vuoden ajaksi, jolloin jouduttiin peruuttamaan kaksikin peliä. Viime vuoden syksyllä julkaistu XCOM: Enemy Unknown herätti pelisarjan henkiin, pyrkien kuitenkin siihen perusideaan, mitä UFO: Enemy Unknown näytti. XCOM-sarja täydentyi tänä vuonna myös The Bureau: XCOM Declassified -pelillä, mutta valitettavasti se ei ollut kovin varteenotettava julkaisu.
XCOM: Enemy Unknownissa ideana on, että pelaaja hallitsee XCOM-nimistä kansainvälistä kattojärjestöä pyrkimyksenään torjua maapallolle hyökkääviltä muukalaisilta. Alussa XCOMin teknologia on pahasti jäljessä muukalaisten teknologiasta, jota jäljitellään jatkuvasti omaan käyttöön pelin aikana. Pelaaminen keskittyy ennen kaikkea pelikentillä olevien muukalaisten eliminoimiseen huippukoulutettujen sotilaiden avulla, mutta myöskin maapallolla liikkuvien UFOjen alasampumiseen torjuntahävittäjillä, muukalaisteknologian keräämiseen, kehittämiseen ja tuottoon sekä ylläpitää maiden rauhaa, jotta XCOMin talous pysyy kunnossa.
Kentillä käytävät kamppailu on vuoropohjaista ja sotilaat voivat liikkua kentillä rajatun matkan vuoroa kohden. Kun liikutaan maksimissaan puoli matkaa, sotilas voi vielä tehdä jonkin toiminnon, kuten ampua tai varautua ampumaan liikkuvan vihollisen. Kun siirrot ovat tehty, on alienien vuoro ja kenttätoiminta jatkuu niin kauan, kunnes jommankumman osapuolen kaikki yksiköt ovat kuolleet tai jokin tehtävä on saatu päätökseen.
XCOM: Enemy Unknown on itse varsinaisen erinomainen moderni strategiapeli yksin pelaavalle ja olen itse ehtinyt pelaamaan sitä jo 80 tuntia ennen Enemy Withinin arvostelua. Harmi vain, ettei Firaxis ole vaivautunut parantelemaan peliä jatkuvasti, eikä tälle ole julkaistu kuin pari hassua pientä lisäosaa, toisin kuin Sid Meier's Civilization V:lle. Lisäksi samoihin vihollisiin puutuu helposti, kuten myös tylsiin karttoihin, varsinkin kun paikat sijoittuvat alienien avaruusaluksiin. Hyvään peliin tarvittiin jatkumoa ja otimme selvää, onko Enemy Withinistä siihen.
Hetken aikaa ihmettelin, miksei Steamiin ilmestynyt uutta peliä, emopelin siniset teemavärit eivät muuttuneet keltaisiksi tai pelissä ei ollut muitakaan muutoksia. Vika selvisi lopulta ja syynä oli, että sain pelin kaksi päivää liian aikaisin Euroopan julkaisusta, joka oli 15.11.2013. Steam latasi valmiiksi asennettuun XCOM: Enemy Unknown -peliin yhteensä reilut kymmenen gigatavua päivityksiä, jolloin pelin käynnistäessä voi valita, ottaako tavallisen vai Enemy Within -pelitilan.
Uudet voimavarat
Pelaaminen tapahtuu saman tarinan alusta ja alku näyttää muutoin samalta, mutta ensimmäisestä tehtävästä alkaen ruvetaan keräämään uutta meld-voimavaraa. Sitä tullaan keräämään jatkossakin useimmissa tehtävässä, joissa jokaisessa on kaksi ajastettua meld-lähdettä. Ne ovat kuitenkin määrätyn pelivuoron ajan haettavissa, joten hakemisessa voi tulla kiire, jos meldiä halajaa.
Meldiä voi käyttää kahteen eri tarkoitukseen. Yksi niistä on sotilaiden geenimuuntaminen, jotka tuovat niille uusia kykyjä. Niitä tullaan keräämään koko pelin aikana riippuen, mitä on saalistanut laboratorioon. Erityisesti tykkäsin tarkka-ampujalle antaa heinäsirkan jalat, joilla se pääsee hyppäämään katoille ilman tikkaita tai lentopukua. Mukana on muitakin huikeita kykyjä, kuten sotilaan muuttuminen näkymättömäksi ollessaan suojassa. Kykyjä tullaan avaamaan lisää tutkimusprojektien avulla, mutta jokaisen käyttöönottaminen maksaa rahan lisäksi meld-voimavaraa, jota ei aivan loputtomasti ole.
Toinen käyttötarkoitus on luoda omista yksiköistään voimakkaita kybersotilaita, eli MEC-trooppereita. MECit ovat omaa hahmoluokkaansa ja niille on ylentyessään saatavilla omia etujaan. MECeille on saatavilla omia aseitaan, kuten liekinheitin ja rautanyrkki turpasaunaa varten. Lisää aseita ja varusteita tulee saataviksi sen mukaan, kuinka etenee tutkimuksissa.
Etujen valinnoista riippuen MECeistä saa aggressiivisen jäänmurtajan taistelutilanteisiin vaikkapa parannetun kestävyyden ja nopeuden ansiosta. Se voi myös toimia suurena tukena muille ryhmän jäsenille antamalla suojakenttää, purkamalla vihollisen suojia ja jakamalla lääkintäpakkauksia. MECit ovat oikeastaan niin huikea lisä, että S.H.I.V.-roboteilla leikkiminen ei enää kiinnostanut.
Uudet viholliset
Meld-voimavaran tuomien geenien ja MEC-troopperien lisäksi peliin on upotettu lisäkivaa myös vastustajien puolelle. Tavallisilla taistelutantereilla voi törmätä näkymättömään Seeker-pariin, jotka iskevät vaivihkaa, joskus jopa sopivan tilaisuuden tullen. Valitettavasti näiden tekoäly on muuten kökköä, sillä ne eivät juurikaan esimerkiksi hyödynnä muita alieneja ja tällöin Seekerit ovat helposti torjuttavissa overwatch-tilan kautta ryhmäkaverien ollessa lähettyvillä. Vain kampanjan alussa se tuntui varsin uhkaavalta. Toinen uusi yksilö, Mechtoid, oli positiivinen yllätys. Sectoidien Trooper on voimakkailla plasma-aseilla varustettu yksikkö, jonka ampumaradalle ei tahdo jäädä. Mechtoidien kestävyys on 20 HP:ta ja ne voivat saada lisäsuojaa Sectoideilta.
Koko kampanjaan tulee rutkasti uutta pelattavaa, sillä kehiin tulee puolisotilaallinen EXALT-salaliitto vaivaamaan pelin kulkua. Tämä tuo ainakin taistelukentille lisähaastetta, sillä ihmisten aseet ovat myös EXALTin käytössä. On siis syytä varoa, kun joku kantaa tarkkuuskivääriä tai sinkoa, mitä alieneilla ei ole. Uutta strategiaa tulee myös komentosillan puolelle, sillä pelaajan tehtävänä on peiteoperaatioiden avulla löytää EXALT-päämaja ja tuhota se. Tämä tulee kuitenkin olemaan melko pitkä prosessi.
Loppumietteet
Enemy Within ei upota peliin pelkästään uusia vihollisia, tehtäviä ja Mech-voimavaran hyötyjä. Hahmoluokkien ominaisuuksia on muutettu pääosin niiden edukseen ja sama koskee joitakin vihollisyksiköitä. Lisäksi varustevalikoimaa on kasvatettu, joista suurin osa ovat erilaiset kranaatit. Joukossa on kummituskranaatti, joka muuttaa vaikutusalueella olevat omat yksiköt näkymättömiksi. Uudet valimoprojektit taas palvelevat MEC- ja S.H.I.V.-yksiköitä. Moninpeliin on lisätty uusia yksiköitä ja kahdeksan uutta karttaa.
Meinasin todeta pelin olevan liian helppoa etenkin keskivaiheista eteenpäin, kunnes huomasin, ettei vaikeustaso ollutkaan classicilla, jonka onneksi pystyy vaihtamaan kesken pelin. Uusia second wave -ominaisuuksiakin on tullut, mutta valitettavasti Enemy Unknown -pelissä avatut ominaisuudet eivät siirry Enemy Withiniin käytettäväksi. Harmi sinänsä, sillä olisin mielelläni halunnut ottaa käyttöön Red Fogin, joka tarjoaa lisähaastetta heikentämällä haavoittuneiden sotilaiden osumatarkkuutta.
Enemy Within vaikuttaa itsessään omalta peliltä, sillä käynnistäessä valitaan tämän ja Enemy Unknownin väliltä. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että käyttöliittymää on paranneltu paljon ja monet vanhat bugit ovat lähteneet pois vasta lisäosan myötä. Toisaalta Enemy Unknown vaikuttaa yhä koskemattomalta ja on valitettavaa, ettei DLC:tä ole voitu upottaa itse emopeliin, vaan ne ovat molemmat erillisinä sovelluksina luultavasti konsolijulkaisujen takia. Mutta jos Firaxis on kyennyt kyennyt pätsäämään Civilization V:n lisäosat samaan kokonaisuuteen, miksei XCOMille ole voitu tehdä samoin mahdollisesti tulevia lisäosia varten?
Yhteenveto
XCOM: Enemy Unknown on niin hyvä moderniksi strategiapeliksi, että suurta lisäosaa onkin kaivattu. Enemy Within on positiivinen yllätys ja se tarjoaa koko rahan edestä uudelleenpeluuarvoa runsaan, mutta kiinnostavan sisältönsä ansiosta. Lisäksi siinä on paljon laastareita Enemy Unknownissa vaivanneisiin seikkoihin, mutta täydentämätön Enemy Unknown -emopeli jää koskemattomana unholaan. Enemy Within on kuitenkin yksi hyvä syy, miksi jokaisen peliin ilahtunut voisi palata pelaamaan viime vuoden julkaisua uudelleen. Ennakkofiiliksiä voi hakea vaikkapa interaktiivisella videolla.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ MEC-troopperit + EXALT-peiteoperaatiot + Kampanjan jaksaa taas aloittaa | - Seekerit lähes turhia - Erillinen kokonaisuus emopelistä |
Arvosana: 9/10
MAINOS
MAINOS
1
Team: sL|
21.12.2013 19:54
#1
Se oli aika lannistavaa tossa emo-pelissä.
22.12.2013 15:32
#2
Vieläkö tässä ne vihollisryhmät saattaa ilmestyä kuin tyhjästä keskelle omia joukkoja?
Se oli aika lannistavaa tossa emo-pelissä.
Tarkoitatko niitä Thin Maneja, jotka ilmestyvät mm. autojen päälle joidenkin tehtävien puolivälissä? Se on aika normaalia tässäkin.
Team: sL|
23.12.2013 14:49
#3
1