EA on julkistanut finanssituloksia peleistään, jotka aiotaan julkaista tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Digitaalinen myynti on kasvanut viime vuoteen verrattuna 67 miljoonalla dollarilla, eli yhteensä 211 miljoonaan. Raportissa kerrotaan myös, että Battlefield 3:a on tähän asti ennakkotilattu yli seitsemän kertaa enemmän kuin Bad Company 2:a viime vuonna.
Lisäksi Battlefield 3:sta ja Mass Effect 3:sta on mainittu tulevan mobiiliversiot, jotka julkaistaan todennäköisesti emopelien yhteydessä tai jälkeen.
Patrick Bach antaa huojentavaa tietoa Battlefield-sarjan konkareille. Official Xbox Magazinen haastattelussa Bach sanoo, ettei Battlefield 3:a olla tyhmentämässä, jotta se houkuttaisi enemmän pelaajia. Sen sijaan BF3 pohjautuu niihin asioihin, jotka ovat aina erottaneet Battlefieldit muista vastaavista peleistä.
"Pelaajat ovat viisaita ihmisiä. Tehtävänämme on aina rakentaa parempi Battlefield-peli pitämällä mukana ne asiat, jotka tekevät Battlefieldeistä mahtavia: suuret ja tiukat taistelut, kulkuneuvot ja jalkaväki, hävitys, mahdollisuus käyttää erilaisia pelityylejä ja kaikki muu."
Usko omiin vaikuttaa olevan korkealla, sillä Bach päättää toteamalla, että luvassa on jotain ennennäkemätöntä.
...
Mikäli olit toivonut Battlefield 3:sta seuraavaa täydellistä alustaa monipuolisille modeille, jatka lukemista. Viime aikoina kovasti haastatteluissa esiintynyt Patrick Bach on kommentoinut, että hän näkee modien olevan hiljalleen häviävä taidemuoto. Syynä ei ole raha, vaan nykyaikaisten pelien monimutkaisuus, mikä entisestään pienentää modaajien innokkuutta ja siten modituen lisäämisestä saatavaa hyötyä.
Bach sanoo tietävänsä, että kaikki toivovat moditukea, mutta toteaa, että kovin moni ei sitä hyödynnä. Se on hänen mielestään surullista, sillä usealla DICEläisellä on moditausta.
Virallista tietoa modituesta ei ole annettu, joten ihmettä voi toivoa vielä.
Sattuu sitä paremmissa piireissäkin, väärinkäsityksiä nimittäin. Kerroimme torstaina, että Battlefield 3:sta olisi tulossa demo, kun pelin tuottaja Patrick Bach vastasi kysymykseen yksiselitteisesti "kyllä". Tilanne ei kuitenkaan näin ole, sillä EA kiirehti kiistämään demon vahvistamisen korjaamalla, että Bach tarkoitti kommentillaan jo pitkään tiedossa ollutta suljettua moninpelibetaa.
EA ei varsinaisesti kieltänyt, etteikö demo olisi mahdoton idea. Julkaistiinhan sellainen aikoinaan Battlefield 2:stakin.
Battlefield 3:sta pääsee kokeilemaan ilman ostamista, eikä nyt ole kyse edes betasta. BF3:n tuottaja Patrick Bach paljasti MS Xbox Worldin haastattelussa, että pelistä tulee demo ja vieläpä ennen sen marraskuista julkaisua.
Bach ei kertonut demosta sen enempää, mutta sitä kannattanee odottaa aikaisintaan lokakuun lopussa, viikkoa tai kahta ennen pelin julkaisua.
Ei mennyt EA:n Facebook-fanittelut ihan putkeen. Ensin alkuperäinen BF3:n Fault Line -traileri lipsahti Youtubeen ja nyt miljoonan fanittajan jälkeen luvattu kommentoitu versiokin tuli julki.
12-minuuttisen videon tapahtumia kommentoi Battlefield 3:n tuottaja Patrick Bach. Puheenaiheena ovat pelimoottori, pelattavuus ja muutama netissä vellonut spekulointi. Videon voit katsoa ohesta tai linkin kautta suoraan Youtubesta:
Jos eilinen My Life -video tuli yllätyksenä, niin entäs sitten tämä. EA nimittäin juuri läsäytti Youtubeen koko 12-minuuttisen Fault Line -videon, jota niin kovasti yritettiin Facebookin kautta hankkia ennakkoon. Näköjään tykkäysten kerääminen riitti 700 000:ssa. Ei se mitään, hyvä näin.
Suurempia jaarittelematta, katso video alta:
Battlefield 3:sta tuli yllättäen illan piristykseksi uusi traileri. My Life -nimisessä videossa lähinnä kerrataan aikaisempien trailerien tapahtumia, välillä uusista kuvakulmistakin, ja lainataan lauseita eri pelimedioiden ennakoista. Jos ei muuta, näkee trailerista ainakin miten mahtavia pelin animaatiot ovat.
My Life on traileri ylihuomenna julkaistavasta pidemmästä 12-minuuttisesta videosta. DICE:n mukaan kaikki videossa nähtävät otokset ovat aitoa pelikuvaa.
Hyvät uutiset sen kuin jatkuvat. Norjalaisen Gamer.no-sivuston haastattelussa ollut Patrick Bach tuli tehneeksi odotetun paljastuksen. Kysyttäessä uudenlaisista kartoista, Bach sanoi, että BF3:n kartat ovat suurimpia mitä he ovat ikinä tehneet.
Puhe on yksinpelin kartoista, mutta tavallisesti moninpeli pohjautuu pitkälti niihin. Olisikin hyvin outoa, jos laajoista yksinpelikartoista värkättäisiin pieniä moninpelimappeja.
Frostbite-pelimoottorin monimutkainen rakenne ja siitä johtuvat vaatimukset kehityspalvelimien arkkitehtuurille olivat esteenä muun muassa Bad Company 2:n modityökalujen julkaisemiselle. Ei ole kannattavaa panostaa työkaluihin, joita hyvin harva kykenee käyttämään.
Battlefield 3:n Frostbite 2.0 -pelimoottorin kohdalla tilanneen on arveltu olevan pitkälle samanlainen. Näin ei välttämättä kuitenkaan ole, sillä DICE:n tuoreessa yhteisövastaavan rekryilmoituksessa mainitaan yhtenä vastuualueista yhteistyö olemassaolevien moditiimien kanssa ja sellaisten modien etsiminen, jotka voisivat hyötyä rankattujen palvelimien tuesta.
Jos tilannetta analysoidaan lyhyesti, tarkoittaa se jompaa kumpaa seuraavista. Joko DICE harkitsee modituen ynnäämistä Battlefield 3:een tai johonkin toiseen peliin. Näitä muita pelejä ei tosin oikein ole, sillä ilmaiset Play4Free...
Haluatko odottaa vielä viisi päivää seuraavaa Battlefield 3:n traileria vai nähdä sen jo sitä ennen? DICE tarjoaa tilaisuutta jälkimmäiseen, mikäli Battlefield-faneja saadaan kasaan tarpeeksi paljon.
Fault Line -sarjan päättävä 12-minuuttinen video julkaistaan Facebookissa etukäteen, jos Battlefieldin fanisivu kerää miljoona tykkäystä. Kirjoitushetkellä matka on liki puolivälissä, kun tykkääjiä on jo 496 000.
Tehtävä ei ole kovinkaan paha ottaen huomioon, että pelkästään Bad Company 2:ta on maailmanlaajuisesti myyty noin 6 miljoonaa kappaletta.
Battlefield Facebookissa
DICE on esittänyt yhteisöille uuden haasteen. Kun viimeksi pyydettiin luovia ehdotuksia Battlefield 3:een, nyt päästään pistämään pelisarjan tunnusmusiikki uusiksi. Tehtävä on pääpiirteissään sama eli luovuutta ja nokkeluutta tulee käyttää, mikäli mielii voittaa parhaalle tuotokselle annettavan yllätyspalkinnon.
Tunnusmusiikin voi luoda millä tahansa instrumentilla tai objektilla. Alkuperäisen Battlefield-teeman löydät
täältä. Maailmanlaajuisesti paras ehdotus ja ehdotuksen lähettänyt yhteisösivusto palkitaan mahtavalla yllätyspalkinnolla Battlefield 3:n julkaisun jälkeen.
EA:n Lontoossa järjestämässä tapahtumassa oli lehdistön lisäksi paikalla Battlefield 3:n vastaava tuottaja Patrick Bach. Jolt.co.uk:n haastattelema Bach kertoo, että valitsemalla PC:n pelin pääalustaksi, on samalla keksitty uusia keinoja ottaa konsoleista enemmän tehoa irti. Näin tilanteesta hyötyvät kaikki, kun PC-versiota ei tarvitse tehdä konsolien perusteella.
Aikaisemmin tällä viikolla pidettiin Lontoossa EA:n kevät-tapahtuma, jossa toimittajat pääsivät ihailemaan muun muassa Battlefield 3:sta. Oheen on koottu tietopaketti tapahtumasta tehtyjen uutisten ja ennakoiden pohjalta. Seassa on sekä pieniä että isohkoja paljastuksia. Mainitut asiat ovat satunnaisessa järjestyksessä.
Merkatkaa kesäkuun 7. päivä kalenteriinne. Silloin avataan ovet Los Angelesin vuotuisilla E3-pelimessuilla, joissa DICE:n on aikomus ensimmäistä kertaa raottaa arkkunsa kantta ja kertoa Battlefield 3:n moninpelistä.
E3:t ovat tavallisesti pelimaailman vuoden kohokohta, joten Battlefield 3 on varmasti laajasti esillä. Ja kun julkaisuun on silloin aikaa enää viitisen kuukautta, voinee odottaa muutakin kuin minuutin tai kahden verran pelikuvaa.