Laitteistovaatimukset Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows XP, Windows Vista tai Windows 7 Prosessori: Intel Pentium 4 3.2 GHz tai AMD Athlon 64 3200+ tai parempi Muisti: 512MB RAM (1GB Windows Vistalle ja Windows 7:lle) Näytönohjain: 256 MB NVIDIA GeForce 6600GT tai ATI Radeon 1600XT tai parempi DirectX: Microsoft DirectX(R) 9.0c Kiintolevy: 12 GB vapaata tilaa Äänikortti: 100% DirectX 9.0c -yhteensopiva Internet: Laajakaistayhteys moninpeliä varten ja Internet-yhteys aktivointia varten. Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit Prosessori: Intel Core 2 Duo E6600 Muisti: 2 GB Näytönohjain: Nvidia GeForce 8800 GTS (640MB) Äänikortti: Creative X-Fi Extreme Gamer |
Yksinpeli
Yksinpelin juonesta ei varmasti käänteitä puutu ja muutenkin pelistä on saatu hyvin monipuolinen maisemien ja tehtävien piristävällä vaihtelulla. Taistelukentät ovat kauniita ja suhteellisen realistisen näköisiä ja tunnelma niissä on suorastaan mahtava. Kun kartat vielä sijoittuvat monipuolisesti tarjoten toimintaa niin arktisissa olosuhteissa, lähiössä, kaupunkien tiimellyksessä, öljynporauslautoilla ja jopa maan kiertoradalla saakka, niin peli on hyvinkin monipuolinen kokemus. Pelkän jalkapatikan lisäksi Modern Warfare 2 tarjoaa myös tehtäviä, joissa pääsee kiipeilemään sekä ohjaamaan venettä ja jopa moottorikelkkaakin. Kuitenkin nämä tehtävät ovat hyvin suppeita, arcademaisia ja varsinkin kulkuneuvojen ohjaus tuntui luonnottomalta. Moottorikelkkaa ja venettä ohjatessa pystyi ampumaan samaan aikaan, mutta tähtäys toimi ilmeisesti vähintäänkin puoliautomaattisesti, sillä tähtäämään ei itse pystynyt lainkaan. Näin ollen viholliset tuhoutuivat nätisti, kunhan piti ampumanäppäimen pohjassa. Myös kiipeilytehtävästä pitää antaa miinuksia, sillä se oli selvästi suora käännös konsolipuolelta. Mouse1- ja Mouse2-näppäinten kliksuttelu edestakaisin kun ei tunnu mitenkään luontevalta kiipeämiseltä, mutta luultavasti se toimii konsoliohjaimen takanäppäimillä paljon jouhevammin ja luontevammin.
Äänimaailma pelissä on myös loistava niin aseiden kuin musiikinkin suhteen. Aseiden äänet kuulostavat hyviltä - iso harppaus pelin ykkösosaan verrattuna. Activisionin panostus Oscarinkin voittaneen säveltäjän palkkaamiseen näkyy ja ennen kaikkea kuuluu. Taustalla musiikit eivät häiritse, vaan enemmänkin luovat taistelutunnelmaa ja kuvastavat tehtävien tapahtumien tunnelmia loistavasti.
Yksinpeli on kuitenkin suhteellisen lyhyt: Veteran/Hardened-tasolla läpipelaaminen kesti n. 5-6 tuntia, eli singleplayer tuli käynnistettyä yhteensä neljä kertaa. Peli tarjosi kuitenkin haastetta ja välillä allekirjoittaneelle luonteenomaista rushi&frägää-pelityyliä pitikin vaihtaa hieman varovaisempaan etenemiseen. Toisaalta pelin päättyminen oli myös helpotus, sillä viimeisissä kentissä vihollisten lahtaaminen alkoi tuntua jo puuduttavalta toistolta.
Peliä aloitellessa sattui muutama inhottava fpsdrop ja täydellistä jumittumistakin useaksi sekunniksi esiintyi, mikä vaikutti pelinautintoon tietysti hyvin negatiivisella tavalla. Peli myös kaatui kokonaan muutamaan otteeseen. Siitä päästäänkin ikuisuuskysymykseen: onko vika pelissä vai laitteistossa. Kuitenkin mitä vähemmän säätövaraa peli tarjoaa, sitä enemmän se ottaa vastuuta pelin toimimattomuudesta. Peli jouduttiin itse säätämään kohdilleen, koska pelin tarjoamat "optimaaliset asetukset" laitteistolle eivät pyörittäneet peliä riittävän jouhevasti. Vaikka paljoa säätövaraa grafiikka-asetuksissa ei ollut, se kuitenkin riitti, jotta onnistuttiin saamaan peli pyörimään riittävällä tasolla ja nauttimaan siitä ilman ylimääräisiä harmaita hiuskarvoja. Grafiikka-asetusten muuttaminen auttoi myös pelin kaatuiluun. Alkuongelmien jälkeen pelin tekniikka toimi loistavasti ja itse pelimoottorihan on kaikkien aikojen yksi parhaista.
Moninpeli
Moninpeliä himmensi huikea kohu jo ennen pelin jukaisemista, sillä Infinity Ward toi ennen pelin julkaisua edeltäneiden viikkojen aikana tietoon asioita, jotka vastaanotettiin hyvin ristiriitaisesti tai kriittisesti. Varsinkin PC-pelaajia kohahduttanut IW.netin julkaiseminen ja dedikoitujen palvelimien ja modityökalujen poistaminen aiheutti suoranaisen kansanliikkeen, joka oli valmis äänestämään jopa lompakollaan: boikotoimalla Modern Warfare 2:sta ja jättämällä sen kaupan hyllyyn pölyttymään. Miltä moninpeli loppujen lopuksi sitten tuntuu?
Ensimmäinen kokemus moninpelistä oli yllättävän positiivinen: valittiin sopiva pelimuoto ja peli etsi sopivan palvelimen. Muutaman kartan pelailemisen jälkeen systeemin toimintaan saattoi olla suhteellisen tyytyväinen. Kortin kääntöpuoli kuitenkin paljastui myöhemmin illalla, kun sopivaa palvelinta ei jostain syystä meinannut löytyä ja puolentoista tunnin aikana noin kuusi moninpeliä joko kaatui tai sitten loppui pelaajien poistuessa pelipalvelimelta. Mielenkiintoista oli myös se, että puolta ei voinut vaihtaa - joten puolten tasaväkisyyttä ei pystynyt korjaamaan. Tämä johtikin siihen, että häviävä joukkue yksi kerrallaan poistui pelipalvelimelta turhautumisensa vuoksi. Myös todella omituista "slow motion" lagia tapahtui muutamassa kartassa, jolloin peli pyöri kaikilla pelaajilla kuin hidastetusti, ainoastaan hetkellisesti palaten takaisin normaaliin nopeuteen. Tämä ilmeisesti johtui pelipalvelimen pitäjän alhaisesta frameratesta, joka sitten vaikutti kaikkiin pelaajiin samalla tavalla.
Pelin eteneminen oli myös hidasta: varsinkin Search & Destroyssa tuntui, että pelin etenemistä odotteli kauemmin kuin sai itse pelata. Tämä ei johtunut siitä, että olisi kuollut aina ensimmäisenä, vaan että ensin odoteltiin pelin alkua, sitten muiden pelaajien liittymistä palvelimelle ja joka roundin jälkeen kesti n. 10 sekuntia kun ihasteltiin scoreja ja "roundin ratkaisevaa tappoa".
Moninpelin kartat ovat keskinkertaisia. Kooltaan ne ovat sopivia näille pelaajamäärille, mutta jotenkin ne ovat jopa hieman liian monimutkaisia. Kartoissa on niin paljon taloja, kattoja, kulmia, ikkunoita, kujia sun muita elementtejä mistä vihollinen voi tulla, ettei niitä kaikkia pysty mitenkään edetessään tarkistamaan. Tämä johtaa camppimisen lisääntymiseen ja selkään ammutuksi tulemisen mahdollisuuden kasvamiseen, jotka eivät mielestäni mitenkään lisää pelinautintoa. Suoraan sanottuna pelipalvelimilla nähty camppimisen määrä on hurja. Myös häiriötekijöitä kartoissa on hieman liioiteltu. Jos kartassa ei sada vettä tai lunta, niin sieltä löytyy ikuisesti kipinöivä panssarivaunu, vähintäänkin miehen pituista kasvillisuutta tai muuta häiritsevää liikettä. Osa yksityiskohdista, kuten lentokentän metallinpaljastimet ovat hauskoja, eivätkä häiritse pelattavuutta, joten plussaa niistä. Karttoja on myös mukavan paljon ja suurin osa niistä kelpaisi hyvin kilpapelaamiseen. Tässä kahdeksan esimerkkiä karttadesignistä:
Sitten päästäänkin itse huijauksenestoon, toimiiko VAC2 luvatulla tavalla? No, pelipalvelimien tila on tällä hetkellä kuin villissä lännessä ja ensimmäiset VAC2:n kiertävät kooditkin taidettiin julkaista päivä pelin julkaisun jälkeen. Kaikki huijareita vastaan taistelua tukevat ominaisuudet kuten esimerkiksi demojen nauhoittaminen on otettu pois, joten koodareita on todella vaikea tunnistaa, jos he onnistuvat kiertämään VAC2:n - joka siis on jo aikaisemmin todistettu mahdolliseksi. Siihen kun vielä lisätään, ettei pelipalvelimelta voi potkia huijaavaa pelaajaa pois, vaikka sellaisen sattuisikin tunnistamaan, on soppa valmiina keitettäväksi.
Pelissä on todella paljon mahdollisuuksia muokata aseensa ja varusteensa oman mieltymyksensnsä mukaisesti. Yksinpelissä tämä on mukava lisä, mutta kun peliserverin pahin campperi saa käteensä heartbeat sensorin ja vaikkapa esim. claymoret ja stun-kranaatit, niin naaman palaminen varsinkin itsellä oli tosiasia. Rehellisen kaksintaistelun häviämisen vielä ymmärtää, mutta kun vihollinen on pelityyliltään ja aseistukseltaan täysin LAME, niin peli-ilo katoaa nopeasti. Kyseisellä pelitavalla pelaavia pelaajia löytyi valitettavasti useita kappaleita suurinpiirtein kaikilta palvelimilta.
Modern Warfare 2:ssa saavutuksista ei ole pulaa. Achievementtien lisäksi pelimenestyksestä palkitaan mm. arvomerkeillä, arvonimillä, unlockattavilla aseilla ja varustuksilla, killstreakeillä ja tietysti myös uusilla pelimoodeilla. Näin ollen peliä pääsee pelaamaan myös 3rd person viewistä, joka on mielenkiintoinen lisä normaaliin Call of Dutyn -pelityyliin tottuneille. Sinänsä pelimoodi ei muuta mitään, peliä vain ohjataan eri kuvakulmasta. Muutaman kerran sitä jaksoi kokeilla, eikä vastustajiakaan tuntunut löytyvän, joten tavalliseen pelityyliin paluu tapahtui varsin nopeasti.
Yksityispelien ystäville IW.net tarjoaa mahdollisuuden käynnistää oma pelipalvelin, omilla muokattavilla säännöillä ja peliin pääsee vain pelintekijän kutsulla. Säätövaraa onkin yllättävän paljon, mutta se ei silti poista sitä tosiseikkaa, että jollain pelaajalla on pingietu. Myöskin kutsumisessa oli tiettyjä ongelmia, ainakin i38 Modern Warfare 2 -turnauksen perusteella.
Yleisiä huomioita
Lean on poistettu - koska se ei sopinut peliin. Mitä? Kyseinen ominaisuushan sopi kaikista parhaiten juuri Call of Dutyihin ja kaipasinkin sitä useaan otteeseen varsinkin yksinpelin osalta. Olenkin melkein valmis yhtymään joukkoon, jotka väittävät kyseisen ominaisuuden poistumisen selittyvän sillä, että konsoliohjaimen napit loppuivat kesken.
Kun PC-pelaajat eivät saaneet haluamiaan ominaisuuksia - he kaivoivat ne itse esille. Kuten MW2-uutisistamme voitte lukea, on peli saatu totaaliseen kaaokseen. Tiedostoja voi muokkailla lähes oman mielihalunsa mukaisesti ja näin ollen tasapuolisesta pelikokemuksesta ei voi edes puhua. Mielenkiinnolla odotamme, mikä on Infinity Wardin reaktio näihin viime päivien tapahtumiin.
Yhteenveto
Yksinpeli itsessään on hyvinkin tunnelmallinen ja toimiva, niin kuin aikaisemmassakin Modern Warfaressa. Juoni on hyvä ja viihdyttävä, vaikkakin hieman sekava. Moninpelissä ollaan menty metsään ja ryminällä: PC:stä on yritetty tehdä konsolia, vaikka PC on ollut aina vahvana moninpelin osalta. Tällä hetkellä voisin kuvailla moninpelin tilaa yhdellä sanalla: katastrofaalinen.
Yksinpeli:
Plussat [+] +Juoni +Vaihtelevaisuus +Pelin kauneus +Haastavuus | Miinukset [-] -Konsolimaisuus |
Arvosana: 4/5
Moninpeli:
Plussat [+] +Helppo aloittaminen +Saavutukset ja ansiomerkit +Kartat | Miinukset [-] -Dedicated servujen puuttuminen -Klaanituen puuttuminen -Huijareiden estosysteemit eivät toimi -Konsolimaisuus -Kartat -Kanssapelaajat |
Arvosana: 1/5
Kokonaisarvosana: 5/10
MAINOS
MAINOS
<<123>>
19.11.2009 16:23
#41
"Myös häiriötekijöitä kartoissa on hieman liioiteltu. Jos kartassa ei sada vettä tai lunta, niin sieltä löytyy ikuisesti kipinöivä panssarivaunu, vähintäänkin miehen pituista kasvillisuutta tai muuta häiritsevää liikettä."
Sehän siinä juuri on ajatuksenakin. Eihän siellä oikeassa sodassakaan mitään tehtäisi tarkkaampujilla, jos vihollinen olisi huvikseen käyny ajamassa ruohonleikkurilla kaikki puskat, että näkyis vähän paremmin äijät. Huh Huh.
Ööh. Mitä realistisempi, sitä paskempi. Oisko kivaa jos kuolet 1-3 kudista ja jos esim sua ammutaa jalkaa nii tiput maahan ja voit siinä sit kituu vaik monta tuntii jos kukaa ei tuu auttaa ? :)
Sorry piti hakee buranaa kun tuo tekstisi pisti pään kipeäksi vaihteeksi. "Mitä realistisempi, sitä paskempi"??? Sen verran taitaa maailmankaikkeuden upein ja mahtavin kulttipeli elikkäs kynäri paistaa läpi tämänkin kommentoijan tekstissä etten edes jaksa kirjoittaa mitään takaisin.
19.11.2009 21:08
#42
"peliserverin pahin campperi saa käteensä heartbeat sensorin ja vaikkapa esim. claymoret ja stun-kranaatit, niin naaman palaminen varsinkin itsellä oli tosiasia"
Mmm... Jos oon julkasupäivästä asti pelannu jotai 2 - 4h tätä peliä ja oon kerran nähny ja astunu claymoreen? Ja miten kämpperi käyttää stuninaatteja? Heartbeat sensoriakaan ei käytetä juuri ollenkaa? Varmaa arvostelu tehty yheltä pelisessiolta.
Multiplayerii tuli pelattua 11 tuntia ennen arvostelua. Kämppereiden stun-kranaattien taktiikka:
1. Istutaan kulmassa
2. Katsotaan heartbeat sensorista, kunnes vihu on riittävän lähellä
3. Stun kranaatti vihun naamalle
4. Käydää hakemas ilmainen frägi.
SkillED
Ei se ny nii yleine oo. No kuitenki tos S&D vituttaa, jos kuolee jollekki istujalle. 3:sta persoonasta ei oo ongelmaa tommosista heartbeath sensoreist.
19.11.2009 22:19
#43
"Myös häiriötekijöitä kartoissa on hieman liioiteltu. Jos kartassa ei sada vettä tai lunta, niin sieltä löytyy ikuisesti kipinöivä panssarivaunu, vähintäänkin miehen pituista kasvillisuutta tai muuta häiritsevää liikettä."
Sehän siinä juuri on ajatuksenakin. Eihän siellä oikeassa sodassakaan mitään tehtäisi tarkkaampujilla, jos vihollinen olisi huvikseen käyny ajamassa ruohonleikkurilla kaikki puskat, että näkyis vähän paremmin äijät. Huh Huh.
Ööh. Mitä realistisempi, sitä paskempi. Oisko kivaa jos kuolet 1-3 kudista ja jos esim sua ammutaa jalkaa nii tiput maahan ja voit siinä sit kituu vaik monta tuntii jos kukaa ei tuu auttaa ? :)
Sorry piti hakee buranaa kun tuo tekstisi pisti pään kipeäksi vaihteeksi. "Mitä realistisempi, sitä paskempi"??? Sen verran taitaa maailmankaikkeuden upein ja mahtavin kulttipeli elikkäs kynäri paistaa läpi tämänkin kommentoijan tekstissä etten edes jaksa kirjoittaa mitään takaisin.
Jaah, kerroin tos kyl oman mielipiteen mut juuh. Iha kiva jos se sun mielest on upein ja mahtavin peli mut imo eioo :)
20.11.2009 07:21
#44
20.11.2009 12:41
#45
24.11.2009 15:47
#46
Siis tämä olisi ihan hyvä, sillä moni varmasti miettii aina arvostelun luettuaan, että: "Minkähänlaisilla asetuksilla toi peli toimii mun überh4x0rl33t1337Player -koneella".
Ja arvostelusta: hyvää jälkeä, itse päädyin ostamaan/testaamaan pelin PC -version. Kiinnostaisi vain tietää, että pitääkö legenda IW.netin välityksellä leviävistä viruksista paikkaansa, vai oliko se vain jokin yritys saada peli floppaamaan täydellisesti PC:llä?
06.12.2009 22:24
#47
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Konsolipeleille vaan on helpompi antaa arvostelussa plussaa jos peli on konsolimainen. PC pelille miinusta siitä jos on konsolimainen.
..ainiin, luitko edes molempia arvosteluja vai katsoitko vain plussat, miinukset ja pisteet?
Team: [nB]
20.01.2010 09:59
#48
12.03.2010 23:20
#49
07.07.2010 12:58
#50
Meikäläisestä tämä peli oli niin TYLSÄ ettei paremmasta väliä. Oli muuten aika gay-ass myös. Ei mitään taiteellista arvoa tämänkaltaiselle sonnalle.
14.12.2010 16:14
#51
<<123>>