Järjestelmän suositusvaatimukset: Käyttöjärjestelmä:Windows 7 64-Bit Prosessori: Quad-Core CPU RAM: 4 GB Levytila: 20 GB Grafiikka: Nvidia GeForce GTX 560 / ATI Radeon 6950 Äänikortti: DirectX-yhteensopiva | Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit Prosessori: Intel i5 750 Muisti: 4 GB Näytönohjain: ATI Radeon HD 5770 |
Battlefield 3 saapui suurella ryminällä pelaajien keskuuteen lokakuussa. Peliä luvattiin kehittää ensisijaisesti PC:lle, mutta myöhemmin puheet pyörrettiin. Battlefield 3:sta piti tulla myös enemmän Battlefield 2:n seuraaja, kuin Bad Companyn uusi osa, mutta kuinka tässä kävikään? Gaming.fi otti Battlefield 3:n ja sen ensimmäisen karttapaketin, Back to Karkandin lahjomattomaan testipenkkiinsä ja kaivoi pelin sisimmän olemuksen kaikkien luettavaksi.
Yksinpeli:
Tarina seuraa monista elokuvista ja peleistä tuttua juonta, jossa päähenkilö on kuulusteltavana seurauksena teoistaan. Kysymysten lomassa pompitaan erinäisissä taisteluissa ja tapahtumissa muistikuvien ohjaamana. Juonellisesti tämä on tietenkin helppo ratkaisu, sillä kyseisellä verukkeella pääsee tarjoamaan pelaajalle monipuolisia kokemuksia ilman, että asioiden välille tarvitsee rakentaa sen kummempaa siltaa kerronnallisesti. Metodi on hieman ylikäytetty nykyään ja muistuttaakin hyvin läheisesti Call of Duty: Black Opsin yksinpelin rakennetta.
Peliin on lisätty uusia tekniikoita, temppuja ja ominaisuuksia, joiden avulla siitä ollaan saatu hieman omaperäisempi kilpailijoihin verrattuna. Tuhoutuva maasto on yksi niistä, mutta myös pienempiä yksityiskohtia on viilattu, jotta saavutettaisiin riittävä autenttisuuden taso. Erikoispiirteitä lisäämällä pelistä onkin saatu mukavan omalaatuinen ja ideoiva. Valitettavasti osa näistä lisäyksistä on ennemminkin rasite. Esimerkiksi lentoon lähtiessä suoritetaan lentoonlähtötarkastus, jossa pelaaja vilkuilee ympäriinsä ja tutkii toimivatko siivekkeet. Näppäinten opettelun kannalta tekniikka on näppärä, realistisuuden kannalta ei niinkään.
Kun pelimoottorina on FrostBite 2.0, ei kenenkään luulisi ihmettelevän pelin kauneutta. Kuitenkin monessa kohdassa pelin maisemat jopa säväyttivät kauneudellaan ja tunnelman pysyvyyden takaa tietenkin aivan uskomattoman loistava äänimaailma. Maisemien ja tehtävien vaihtuessa peli on yksinkertaisesti yksi kauneimmista peleistä, joita on tähän asti julkaistu. Taistelutilanteet eivät ole koskaan tuntuneet yhtä aidoilta - ainakaan grafiikkojen tai äänimaailman puolesta.
Kauneudesta huolimatta yksinpelin alta puskee selvästi tunne, jossa peli ohjaa pelaajaansa kädestä pitäen. Kaukaiselta tuntuvat ajat, jolloin pelaaja sai tehdä oikeasti omia ratkaisuja pelin kulun suhteen. Välillä on suorastaan raivostuttavaa, kuinka peli ottaa pelaajan ohjat omiin käsiinsä ja käytännössä estää kaikki muut mahdolliset toiminnot, kuin eteenpäin liikkumisen ja hiirellä tuijottelun.
Myös monia tehtäviä pelatessa huomaa, kuinka taistelusta selviää ainoastaan toteuttamalla kohtauksen kuten pelintekijät ovat sen suunnitelleet. Osassa tehtävistä vihollissotilaita tulee loputtomasti, kunnes pelaaja ampuu kaksi vihollista, jotka peli on mukavasti merkannut suurilla oransseilla neliöillä. Valitettavasti nämä kohtaukset eivät jääneet yksittäistapauksiksi, vaan samanlainen prosessi jatkui pelin edetessä useaan eri otteeseen. Tämän lisäksi peli kärsii joistain bugeista, jotka paljastuvat varsinkin pelin putkimaisuuden johdosta. Pelaaja saattaakin löytää itsensä tilanteesta, jossa jokin ei vaan yksinkertaisesti toimi ja ainut tapa korjata asia on ladata peli aikaisemmasta checkpointista.
Kokonaisuudessaan yksinpeli on upealta näyttävä ja kuulostava näytös, joka kuitenkin kärsii aikakautensa ongelmista, siis siitä kun pelistä tehdään liian suoraviivainen. Maisemat ovat kuitenkin niin kauniita, että pelin tunnelma pysyy hyvänä alusta loppuun saakka. Yksinpelillä ei hirveästi uudeelleenpeluu-arvoa ole, mutta kertaalleen pelattuna se tarjoaa mukavan ja monipuolisen toimintapläjäyksen.
Yksinpelin lisäksi Battlefield 3 tarjoaa mahdollisuuden taistella tehtäviä läpi myös kaverin kanssa. Co-op-tehtävissä taistellaan samantapaisissa tehtävissä kuin yksinpelissäkin, mutta taistelupari vierellä. Co-op-tehtävien suorittaminen avaa uusia lisävarusteita moninpeliin, sekä mahdollistaa kaverin kanssa toiminnan harjoittelun, esimerkiksi helikopterilla taistellessa.
Moninpeli:
Battlefield-pelisarja on aina ollut massiivinen moninpeli, jossa sotilas pääsee käyttämään sotalaitteistoa maasto-ajoneuvoista panssarivaunuihin ja hävittäjiin saakka. Battlefield 3 ei linjasta poikkea ja siitä löytyy laitteistoa taas isolta skaalalta, kun paluun tekevät myös hävittäjät, joita moni kaipasi jo Bad Companyn aikaan.
Ulkoisesti suurin muutos moninpelissä on tietenkin pelaajien keskuudessa paljon kiistelty Battlelog-ominaisuus, joka korvaa perinteisen alkuvalikon ja pelipalvelinvalikon internet-portaalilla. Idea on mielenkiintoinen, mutta toimiva, varsinkin verrattuina eräisiin viime vuosina julkaistujen pelien palvelinselaimiin, jotka ovat toimineet vaihtelevan huonosti. Pelipalvelimet päivittyvät listaan nopeasti ja filttereitäkin on moneen lähtöön. Portaalin kautta voidaan pitää yhteyttä myös ystäviin, seurata omia statseja tai vaikkapa perustaa oma peliyhteisö. Kaiken hyvän lisäksi Battlelog ja Origin huolehtivat siitä, että pelaajan peli ja pluginit ovat päivityksissä ajantasalla. Kaikki löytyy kätevästi yhdestä portaalista - ja sitä voi käyttää vaikkapa matkapuhelimella niin halutessaan.
Täysin ongelmaton Battlelog ei ole. Originin päälläolopakko tekee systeemistä hieman turhauttavan, kun pelin käynnistäminen vaatii useita eri ohjelmia ja sovelluksia. Myös mahdolliset tekniset ongelmat palvelinpuolella saattavat lamauttaa kaikkien pelaamisen kokonaan. Näin loistava idea on kuihtunut tyydyttäväksi ratkaisuksi. Jos edellämainittuihin ongelmiin sekä tiettyihin rajoituksiin paneudutaan kunnolla päivitysten muodossa, on Battlelogilla mahdollisuus olla seuraavan valikkosukupolven kunniakas esi-isä.
Tietyt asiat vaivaavat pelin käynnistymisenkin jälkeen, kun varsinkin valikot on jätetty puolivalmiin tuntoisiksi (konsolimaisiksi?). Äskettäin päivityksessä paranneltu squad-järjestelmä tuntuu vieläkin hieman kömpelöltä ja spawnipaikan valitseminen ei onnistu kartasta valitsemalla. Kaiken lisäksi valikot eivät ole aina edes käytettävissä, vaan niitä pääsee käyttämään vasta spawnattuaan.
Moninpeli tarjoaa mitalien ja arvonimien kerääjille töitä pidemmäksikin aikaa, sillä suurin osa varusteista ja lisälaitteista on jonkinlaisen saavutuksen takana. Lisävarusteita kerätään niin arvonimen, tappojen kuin pisteidenkin avulla. Mahdollisuuksia on monia, sillä aseisiin voi vaihtaa haluamansa tähtäimen, äänenvaimentimen tai vaikkapa taktisen valon. Myös ajoneuvot on otettu mukaan tähän unlock-rumbaan, kun osa ajoneuvojen ominaisuuksista aukeaa vasta tietyn pistemäärän jälkeen.
Erikseen lisävarusteista tarvitsee ihmetellä taktisten valaisulaitteiden ideaa. Käytännössä tämä lamppu häikäisee vastustajasi vaikka kirkkaassa päivänvalossa, tehden vihollisesta käytännössä sokean lampunkantajaa päin katsoessa. Sama ominaisuus on myös lasertähtäimissä, jotka vaikeuttavat takaisin ampumista huomattavasti. Vaikka taskulamput paljastavatkin niiden käyttäjänsä, silti täytyy ihmetellä, mitä moiset lisälaitteet tuovat pelille. Luvassa on lähinnä kiroilua ja hammasten kiristystä, kun lampun käyttäjiä vastaan ei ole mahdollista ottaa rehellistä tulitaistelua - missä ovat taktiset aurinkolasit?
Lisäksi ihmetystä herättää idea, joka tekee aloittelijan ajoneuvoista heikompia kuin mitä ne ovat kokeneemman taistelijan käsissä. Jo pelkkä kokemus tuo ansioituneemmalle taistelijalle etulyöntiasemaa, mutta miksi aloittelijan täytyy olla myös teknisestikin altavastaaja? Tämä ongelma korostuu varsinkin taivaalla, kun peliä enemmän pelanneella on lukittavia ohjuksia, eikä vasta-alkajalla ole edes flareja, joilla torjua niitä.
Itse pelattavuus Battlefield 3:ssa on hyvää tasoa. Edellämainittuja huomioita lukuun ottamatta pelaaminen on nautinnollista, ja sanotaan se nyt vielä kerran; uskomattoman hyvännäköistä. Hitboxit tuntuvat olevan suhteellisen hyvin paikoillaan ja peli toimii moitteettomasti. Teknisesti peli on kuitenkin aika raskas, joten laitteiston täytyy olla kunnossa ennen kuin taistelusta pääsee nauttimaan täysin siemauksin. Positiivista on kuitenkin se, että kartat latautuvat mukavan nopeasti, joten suurempia odotteluja pelissä ei ole. Tuhoutuva ympäristö antaa oikeasti mahdollisuuksia uusille hyökkäys- tai ampumissuunnille ja tekee taisteluista monipuolisempia.
Myös kartat edesauttavat autenttisuuden tuntua, kun taisteluympäristöt ovat hyvin suunniteltuja ja kuvattuja. Metsän siimeksessä tuntuu oikeasti metsältä, kunnes kaikki puut on kaadettu pommien ja muun väkivaltakoneiston ansiosta. Mukana on myös ahtaita kaupunkikarttoja, joiden intensiivinen taistelu ja tunnelma ovat kohdallaan. Suurin osa kartoista on komeuden lisäksi myös toimivia taisteluympäristöjä, eikä isompia lapsuksia kenttäsuunnitteluun ole jäänyt.
Vanhoja pelaajia miellyttävät varmasti joulukuussa myös PC:lle ja Xboxille julkaistu karttapaketti, jossa on mukana vanhoja Battlefield 2 -karttoja. Nämä kyseiset kartat tuovat useammalle vanhalle konkarille melkein kyyneleen silmään muistojen muodossa, kun uudelleen masteroidut legendaariset kartat tarjoavat rakasta, tuttua taistelua uusien mausteiden kera. Frostbite 2 -pelimoottorin grafiikat tuovat vanhoille kartoille aivan uusia ulottuvuuksia, eikä Wake Islandia ihastellessa voi muuta kuin huoahtaa kartan kauneudelle. Aivan suoria kopioita kartat eivät ole, mutta muutokset ovat auttaneet alkuperäisten ongelmissa ja vanhat klassikot ovatkin paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen.
Yhteenveto:
Battlefield 3 oli yksi vuoden odotetuimmista peleistä ja se ottikin paikkansa melko vakuuttavasti. Valitettavasti monia pelillisiä seikkoja on kuitenkin uhrattu ulkoasun takia. Uhrauksista huolimatta, Battlefield 3 on yksi vuoden parhaimmista pelijulkaisuista, vaikkakaan se ei lämmitä kaikkia Battlefield-veteraaneja, jotka odottivat julkaisusta seuraajaa Battlefield 2:lle.
Plussat [+] + Battlelog + KOMEAT grafiikat + LOISTAVA äänimaailma + Tuhoutuva maasto | Miinukset [-] - Valikot - Pelilliset uhraukset - Yksinpelin putkimaisuus |
Arvosana: 8/10
Lisää parempilaatuisia kuvia, paremmilla grafiikoilla (kiitokset kuvista iArskalle):
MAINOS
MAINOS
<<12>>
17.12.2011 11:37
#21
Singolla ei kyllä enää tee hevon helvettiäkään. Pitää ampua vihua päähän että kuolee yhestä. Tämä vituttaa sen takia, koska pitää saaha se 50 tappoo niillä singoilla. Koko engi on iha perseestä.
Sillä kuuluu tuhota ajoneuvoja josta puolestaan tulee tappoja. Ei suoraan jalkaväkeen.
Sillon ku niitä tappoja pitää saaha nii olkoon vaikka koira niin sitä ammutaan perkele. Jos ei sinko tapa ihmistä ku ammutaan korvan juureen nii jossain vikaa. Mutta kunhan oon saanu tuon viimesen engiaseen, niin tuskin pelaan engillä pitkiin aikoihin.
Mitä järkeä sitten sen hankkimisessa on jos et aio käyttää sitä?
17.12.2011 11:54
#22
17.12.2011 11:56
#23
Singolla ei kyllä enää tee hevon helvettiäkään. Pitää ampua vihua päähän että kuolee yhestä. Tämä vituttaa sen takia, koska pitää saaha se 50 tappoo niillä singoilla. Koko engi on iha perseestä.
Sillä kuuluu tuhota ajoneuvoja josta puolestaan tulee tappoja. Ei suoraan jalkaväkeen.
Sillon ku niitä tappoja pitää saaha nii olkoon vaikka koira niin sitä ammutaan perkele. Jos ei sinko tapa ihmistä ku ammutaan korvan juureen nii jossain vikaa. Mutta kunhan oon saanu tuon viimesen engiaseen, niin tuskin pelaan engillä pitkiin aikoihin.
Mitä järkeä sitten sen hankkimisessa on jos et aio käyttää sitä?
Se vaan pitää olla, muuten tuntuu että jotain puuttuu.
Luulin sillon pelin julkasun aikoihin, että siinä menisi jotenki suhteellisen pitkään ennenku saa kaikki classit vedettyä ainaski kerran läpi, mutta yllätyin ku ne oli jo parissa viikossa pelattu.
17.12.2011 12:48
#24
Onko kellään tätä samaa ongelmaa...?
Punkbuster service ja setup on päivitetty moneen kertaan tuon jälkeen mut ei auta.
Team: -dfn-
17.12.2011 13:03
#25
Onko kukaan tietoinen tämmösestä ongelmasta: ennen kirjautumispalvelimien alasmenoa BF3 on toiminut ostosta asti moitteetta. Mutta nyt ilmaantu semmmonen, kun pääsen serverille niin 2 min ja potkitaan sieltä aina punkbusterin takia pois, aina erillä viestillä. Yksi viesti on tuommonen: Game disconnected: you were kicked by PunkBuster. Stated reason: PunkBuster kicked player 'Finsnipa' (for 5 minutes) ... Ignoring MD5Tool Queries
Onko kellään tätä samaa ongelmaa...?
Punkbuster service ja setup on päivitetty moneen kertaan tuon jälkeen mut ei auta.
Tuleeko tää aina samalla servulla?
17.12.2011 13:22
#26
Onko kukaan tietoinen tämmösestä ongelmasta: ennen kirjautumispalvelimien alasmenoa BF3 on toiminut ostosta asti moitteetta. Mutta nyt ilmaantu semmmonen, kun pääsen serverille niin 2 min ja potkitaan sieltä aina punkbusterin takia pois, aina erillä viestillä. Yksi viesti on tuommonen: Game disconnected: you were kicked by PunkBuster. Stated reason: PunkBuster kicked player 'Finsnipa' (for 5 minutes) ... Ignoring MD5Tool Queries
Onko kellään tätä samaa ongelmaa...?
Punkbuster service ja setup on päivitetty moneen kertaan tuon jälkeen mut ei auta.
Tuleeko tää aina samalla servulla?
Ihan sama missä servulla olet, niin potkii ulos..
17.12.2011 13:49
#27
17.12.2011 14:28
#28
Aikuisten oikeestaan pahin moka täs pelissä on kunnollisen manuaalin puuttuminen...
Nyt en kyllä käsitä mitenkä täs pelis voi tarvita manuaalia. Sen verta simppeli konsolipeli ettei toista. Nimi tuli pojilla vain väärin. Bad Company 3 olisi ollut aivan oikea nimi tälle.
Team: -dfn-
17.12.2011 15:22
#29
Outo arvostelu. Oon erimieltä monessa asiassa. Eniten ihmetyttää mitenarvostelija ei valittanut lagista, tökkimisestä ja kaatuilusta, jotka tuntuvat olevan lähes kaikilla ongelma?
No mitäs jos arvostelijalla ei ollut sitä ongelmaa?
Itte oon pelannu nyt 60tuntia ja lagia ei ole ollut, ei töki ja kaatunut on ehkä pari kertaa mutta silloinkin on mennyt koko servu nurin.
Ihmisillä on sen verta erilaista rautaa että on vaikea tehä peliä, joka alusta alkaen toimis täydellisesti. Käsittääkseni nämä patchit ovat kuitenkin parantaneet tilannetta?
Team: Z-Partio
17.12.2011 15:40
#30
Outo arvostelu. Oon erimieltä monessa asiassa. Eniten ihmetyttää mitenarvostelija ei valittanut lagista, tökkimisestä ja kaatuilusta, jotka tuntuvat olevan lähes kaikilla ongelma?
Arvostelijalla kaatui peli koko testiaikana vain kerran, joka silloinkin johtui palvelimen kaatumisesta. Varsinkin PC puolella kaatuilun oikeita syitä on vaikea löytää, vaikka pelin pitäisikin olla niin vahva, että toimisi moitteettomasti kaikilla alustoilla. Suurempia kokemuksia tästä ei kuitenkaan ollut itselläni, eikä lähipiirillä, joten enempää tietoutta asiasta ei ole. Myös eri foorumeita selatessani, en ole törmännyt kovinkaan suureen ongelmien määrään, mutta yksittäisiä ongelmia löytyy kyllä. Järjestelmällisiä virheitä, kuten esimerkiksi RAGE:n julkaisussa ei kuitenkaan ole ilmaantunut.
Täytyy kuitenkin muistaa, että arvostelu on aina loppupeleissä arvostelijan henkilökohtainen mielipide, vaikkakin yritänkin siitä laajentaa sitä kokemukseni ja pelimekaniikkojen tuntemisen perusteella.
Yhdestä asiasta olen kyllä samaa mieltä; Arvostelu on outo. Koko arvostelua kirjoittaessani minulla oli sellainen tunne, että kaikki pelin asiat oli hoidettu tyyliin; "Ihan hyvä, mutta..." tai "Erinomainen, mutta...". Tuntuu että kaikista asioista löytyy hieman paranneltavaa, tai kehitystyö on ollut erinomaista mutta viimeisessä käänteessä siinä on tehty ainakin omasta mielestäni virhe. Tämän takia arvostelua olikin vaikea kirjoittaa, kun tuntui siltä, että oikeastaan kaikkiin mekaniikkoihin olisi voinut pohjautua pidempäänkin, selittäen omien mielipiteiden taustat ja ajatukset, mutta silloin arvostelusta olisi tullut vähintäänkin gradun mittainen.
Taskulampuista ajatustyötä pystyy valottamaan helposti, kun miettii mitä hyötyjä ja haittoja kyseisestä pelimekaniikasta on itse pelattavuudelle, tai kokonaisuudessa koko pelille. Valo on varmasti komean näköinen, tuore idea, mutta pelistä ei löydy niin pimeitä kulmia, että siitä olisi oikeasti hyötyä VALONA. Tuntuukin siltä, että sen ainoa hyöty on sokaistuttaa vastapelaajat (tai omat joihin valonkäyttäjä tuikkii), tehden heidän pelistään epämieluttavamman kokemuksen. Kyllä, tiedän että valo häikäisee oikeastikkin, tai paljastaa käyttäjän helpommin, mutta valo ei tuo peliin yhtään syvyyttä lisää, vaan käytännössä vaan huonontaa vastustajan pelikokemusta, kun joutuu kiroilemaan sokaisua. Valon ongelmallisuus johtuu varmasti osittain myös omasta pelityylistäni, jossa etenen nopeammin, näin ollen valon sattuessa vastaan, en saa sitä kaukaa ammuttua, vaan joudun katsomaan lamppua suoraan lähietäisyydeltä. "old school" gamerina olen tottunut, että peleissä on mahdollista mitata taitojaan muita vastaan, esimerkiksi 1on1-tilanteessa parempi voittaa. Valo vääristää tälläistä taistelua hirveästi, kun vihollinen näkeekin sinut, mutta itse voit vain arvailla mihin suuntaan luotia pitäisi lykkiä.
17.12.2011 18:00
#31
Kiitos tästä!
Edit: Nyt Lähti BF3 tilaukseen 34,45¤ ahvenanmaalta! Toivotaan että tulee pian.
17.12.2011 18:22
#32
17.12.2011 18:29
#33
19.12.2011 00:37
#34
Team: [KG]
19.12.2011 06:41
#35
Outo arvostelu. Oon erimieltä monessa asiassa. Eniten ihmetyttää mitenarvostelija ei valittanut lagista, tökkimisestä ja kaatuilusta, jotka tuntuvat olevan lähes kaikilla ongelma?
B2K ilmestymisen jälkeen ei oo laginu mulla, eikä kaatuillut. Ainoa Kaatuilu mitä tulee on se kun servun omistajat tulee pelaamaan hyvää peliä ja satut olemaan viimeiseksi tullut jolloin tulee "kick"
19.12.2011 13:04
#36
EDIT: Mul on muuten ihan sama kokoonpano, pakko kysyä et paljonko oli fps ja millä grafiikoilla nää arvostelut on otettu? Mun mielestä noilla grafiikoilla miltä toi nyt näyttää ei voinu nauttia pelaamisesta verkossa, fps jotain 20-25. Mediumilla 60-70.
21.12.2011 19:55
#37
<<12>>