Laitteistovaatimukset Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows XP, Windows Vista tai Windows 7 Prosessori: Intel Pentium 4 3.2 GHz tai AMD Athlon 64 3200+ tai parempi Muisti: 512MB RAM (1GB Windows Vistalle ja Windows 7:lle) Näytönohjain: 256 MB NVIDIA GeForce 6600GT tai ATI Radeon 1600XT tai parempi DirectX: Microsoft DirectX(R) 9.0c Kiintolevy: 12 GB vapaata tilaa Äänikortti: 100% DirectX 9.0c -yhteensopiva Internet: Laajakaistayhteys moninpeliä varten ja Internet-yhteys aktivointia varten. Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit Prosessori: Intel Core 2 Duo E6600 Muisti: 2 GB Näytönohjain: Nvidia GeForce 8800 GTS (640MB) Äänikortti: Creative X-Fi Extreme Gamer |
Yksinpeli
Yksinpelin juonesta ei varmasti käänteitä puutu ja muutenkin pelistä on saatu hyvin monipuolinen maisemien ja tehtävien piristävällä vaihtelulla. Taistelukentät ovat kauniita ja suhteellisen realistisen näköisiä ja tunnelma niissä on suorastaan mahtava. Kun kartat vielä sijoittuvat monipuolisesti tarjoten toimintaa niin arktisissa olosuhteissa, lähiössä, kaupunkien tiimellyksessä, öljynporauslautoilla ja jopa maan kiertoradalla saakka, niin peli on hyvinkin monipuolinen kokemus. Pelkän jalkapatikan lisäksi Modern Warfare 2 tarjoaa myös tehtäviä, joissa pääsee kiipeilemään sekä ohjaamaan venettä ja jopa moottorikelkkaakin. Kuitenkin nämä tehtävät ovat hyvin suppeita, arcademaisia ja varsinkin kulkuneuvojen ohjaus tuntui luonnottomalta. Moottorikelkkaa ja venettä ohjatessa pystyi ampumaan samaan aikaan, mutta tähtäys toimi ilmeisesti vähintäänkin puoliautomaattisesti, sillä tähtäämään ei itse pystynyt lainkaan. Näin ollen viholliset tuhoutuivat nätisti, kunhan piti ampumanäppäimen pohjassa. Myös kiipeilytehtävästä pitää antaa miinuksia, sillä se oli selvästi suora käännös konsolipuolelta. Mouse1- ja Mouse2-näppäinten kliksuttelu edestakaisin kun ei tunnu mitenkään luontevalta kiipeämiseltä, mutta luultavasti se toimii konsoliohjaimen takanäppäimillä paljon jouhevammin ja luontevammin.
Äänimaailma pelissä on myös loistava niin aseiden kuin musiikinkin suhteen. Aseiden äänet kuulostavat hyviltä - iso harppaus pelin ykkösosaan verrattuna. Activisionin panostus Oscarinkin voittaneen säveltäjän palkkaamiseen näkyy ja ennen kaikkea kuuluu. Taustalla musiikit eivät häiritse, vaan enemmänkin luovat taistelutunnelmaa ja kuvastavat tehtävien tapahtumien tunnelmia loistavasti.
Yksinpeli on kuitenkin suhteellisen lyhyt: Veteran/Hardened-tasolla läpipelaaminen kesti n. 5-6 tuntia, eli singleplayer tuli käynnistettyä yhteensä neljä kertaa. Peli tarjosi kuitenkin haastetta ja välillä allekirjoittaneelle luonteenomaista rushi&frägää-pelityyliä pitikin vaihtaa hieman varovaisempaan etenemiseen. Toisaalta pelin päättyminen oli myös helpotus, sillä viimeisissä kentissä vihollisten lahtaaminen alkoi tuntua jo puuduttavalta toistolta.
Peliä aloitellessa sattui muutama inhottava fpsdrop ja täydellistä jumittumistakin useaksi sekunniksi esiintyi, mikä vaikutti pelinautintoon tietysti hyvin negatiivisella tavalla. Peli myös kaatui kokonaan muutamaan otteeseen. Siitä päästäänkin ikuisuuskysymykseen: onko vika pelissä vai laitteistossa. Kuitenkin mitä vähemmän säätövaraa peli tarjoaa, sitä enemmän se ottaa vastuuta pelin toimimattomuudesta. Peli jouduttiin itse säätämään kohdilleen, koska pelin tarjoamat "optimaaliset asetukset" laitteistolle eivät pyörittäneet peliä riittävän jouhevasti. Vaikka paljoa säätövaraa grafiikka-asetuksissa ei ollut, se kuitenkin riitti, jotta onnistuttiin saamaan peli pyörimään riittävällä tasolla ja nauttimaan siitä ilman ylimääräisiä harmaita hiuskarvoja. Grafiikka-asetusten muuttaminen auttoi myös pelin kaatuiluun. Alkuongelmien jälkeen pelin tekniikka toimi loistavasti ja itse pelimoottorihan on kaikkien aikojen yksi parhaista.
Moninpeli
Moninpeliä himmensi huikea kohu jo ennen pelin jukaisemista, sillä Infinity Ward toi ennen pelin julkaisua edeltäneiden viikkojen aikana tietoon asioita, jotka vastaanotettiin hyvin ristiriitaisesti tai kriittisesti. Varsinkin PC-pelaajia kohahduttanut IW.netin julkaiseminen ja dedikoitujen palvelimien ja modityökalujen poistaminen aiheutti suoranaisen kansanliikkeen, joka oli valmis äänestämään jopa lompakollaan: boikotoimalla Modern Warfare 2:sta ja jättämällä sen kaupan hyllyyn pölyttymään. Miltä moninpeli loppujen lopuksi sitten tuntuu?
Ensimmäinen kokemus moninpelistä oli yllättävän positiivinen: valittiin sopiva pelimuoto ja peli etsi sopivan palvelimen. Muutaman kartan pelailemisen jälkeen systeemin toimintaan saattoi olla suhteellisen tyytyväinen. Kortin kääntöpuoli kuitenkin paljastui myöhemmin illalla, kun sopivaa palvelinta ei jostain syystä meinannut löytyä ja puolentoista tunnin aikana noin kuusi moninpeliä joko kaatui tai sitten loppui pelaajien poistuessa pelipalvelimelta. Mielenkiintoista oli myös se, että puolta ei voinut vaihtaa - joten puolten tasaväkisyyttä ei pystynyt korjaamaan. Tämä johtikin siihen, että häviävä joukkue yksi kerrallaan poistui pelipalvelimelta turhautumisensa vuoksi. Myös todella omituista "slow motion" lagia tapahtui muutamassa kartassa, jolloin peli pyöri kaikilla pelaajilla kuin hidastetusti, ainoastaan hetkellisesti palaten takaisin normaaliin nopeuteen. Tämä ilmeisesti johtui pelipalvelimen pitäjän alhaisesta frameratesta, joka sitten vaikutti kaikkiin pelaajiin samalla tavalla.
Pelin eteneminen oli myös hidasta: varsinkin Search & Destroyssa tuntui, että pelin etenemistä odotteli kauemmin kuin sai itse pelata. Tämä ei johtunut siitä, että olisi kuollut aina ensimmäisenä, vaan että ensin odoteltiin pelin alkua, sitten muiden pelaajien liittymistä palvelimelle ja joka roundin jälkeen kesti n. 10 sekuntia kun ihasteltiin scoreja ja "roundin ratkaisevaa tappoa".
Moninpelin kartat ovat keskinkertaisia. Kooltaan ne ovat sopivia näille pelaajamäärille, mutta jotenkin ne ovat jopa hieman liian monimutkaisia. Kartoissa on niin paljon taloja, kattoja, kulmia, ikkunoita, kujia sun muita elementtejä mistä vihollinen voi tulla, ettei niitä kaikkia pysty mitenkään edetessään tarkistamaan. Tämä johtaa camppimisen lisääntymiseen ja selkään ammutuksi tulemisen mahdollisuuden kasvamiseen, jotka eivät mielestäni mitenkään lisää pelinautintoa. Suoraan sanottuna pelipalvelimilla nähty camppimisen määrä on hurja. Myös häiriötekijöitä kartoissa on hieman liioiteltu. Jos kartassa ei sada vettä tai lunta, niin sieltä löytyy ikuisesti kipinöivä panssarivaunu, vähintäänkin miehen pituista kasvillisuutta tai muuta häiritsevää liikettä. Osa yksityiskohdista, kuten lentokentän metallinpaljastimet ovat hauskoja, eivätkä häiritse pelattavuutta, joten plussaa niistä. Karttoja on myös mukavan paljon ja suurin osa niistä kelpaisi hyvin kilpapelaamiseen. Tässä kahdeksan esimerkkiä karttadesignistä:
Sitten päästäänkin itse huijauksenestoon, toimiiko VAC2 luvatulla tavalla? No, pelipalvelimien tila on tällä hetkellä kuin villissä lännessä ja ensimmäiset VAC2:n kiertävät kooditkin taidettiin julkaista päivä pelin julkaisun jälkeen. Kaikki huijareita vastaan taistelua tukevat ominaisuudet kuten esimerkiksi demojen nauhoittaminen on otettu pois, joten koodareita on todella vaikea tunnistaa, jos he onnistuvat kiertämään VAC2:n - joka siis on jo aikaisemmin todistettu mahdolliseksi. Siihen kun vielä lisätään, ettei pelipalvelimelta voi potkia huijaavaa pelaajaa pois, vaikka sellaisen sattuisikin tunnistamaan, on soppa valmiina keitettäväksi.
Pelissä on todella paljon mahdollisuuksia muokata aseensa ja varusteensa oman mieltymyksensnsä mukaisesti. Yksinpelissä tämä on mukava lisä, mutta kun peliserverin pahin campperi saa käteensä heartbeat sensorin ja vaikkapa esim. claymoret ja stun-kranaatit, niin naaman palaminen varsinkin itsellä oli tosiasia. Rehellisen kaksintaistelun häviämisen vielä ymmärtää, mutta kun vihollinen on pelityyliltään ja aseistukseltaan täysin LAME, niin peli-ilo katoaa nopeasti. Kyseisellä pelitavalla pelaavia pelaajia löytyi valitettavasti useita kappaleita suurinpiirtein kaikilta palvelimilta.
Modern Warfare 2:ssa saavutuksista ei ole pulaa. Achievementtien lisäksi pelimenestyksestä palkitaan mm. arvomerkeillä, arvonimillä, unlockattavilla aseilla ja varustuksilla, killstreakeillä ja tietysti myös uusilla pelimoodeilla. Näin ollen peliä pääsee pelaamaan myös 3rd person viewistä, joka on mielenkiintoinen lisä normaaliin Call of Dutyn -pelityyliin tottuneille. Sinänsä pelimoodi ei muuta mitään, peliä vain ohjataan eri kuvakulmasta. Muutaman kerran sitä jaksoi kokeilla, eikä vastustajiakaan tuntunut löytyvän, joten tavalliseen pelityyliin paluu tapahtui varsin nopeasti.
Yksityispelien ystäville IW.net tarjoaa mahdollisuuden käynnistää oma pelipalvelin, omilla muokattavilla säännöillä ja peliin pääsee vain pelintekijän kutsulla. Säätövaraa onkin yllättävän paljon, mutta se ei silti poista sitä tosiseikkaa, että jollain pelaajalla on pingietu. Myöskin kutsumisessa oli tiettyjä ongelmia, ainakin i38 Modern Warfare 2 -turnauksen perusteella.
Yleisiä huomioita
Lean on poistettu - koska se ei sopinut peliin. Mitä? Kyseinen ominaisuushan sopi kaikista parhaiten juuri Call of Dutyihin ja kaipasinkin sitä useaan otteeseen varsinkin yksinpelin osalta. Olenkin melkein valmis yhtymään joukkoon, jotka väittävät kyseisen ominaisuuden poistumisen selittyvän sillä, että konsoliohjaimen napit loppuivat kesken.
Kun PC-pelaajat eivät saaneet haluamiaan ominaisuuksia - he kaivoivat ne itse esille. Kuten MW2-uutisistamme voitte lukea, on peli saatu totaaliseen kaaokseen. Tiedostoja voi muokkailla lähes oman mielihalunsa mukaisesti ja näin ollen tasapuolisesta pelikokemuksesta ei voi edes puhua. Mielenkiinnolla odotamme, mikä on Infinity Wardin reaktio näihin viime päivien tapahtumiin.
Yhteenveto
Yksinpeli itsessään on hyvinkin tunnelmallinen ja toimiva, niin kuin aikaisemmassakin Modern Warfaressa. Juoni on hyvä ja viihdyttävä, vaikkakin hieman sekava. Moninpelissä ollaan menty metsään ja ryminällä: PC:stä on yritetty tehdä konsolia, vaikka PC on ollut aina vahvana moninpelin osalta. Tällä hetkellä voisin kuvailla moninpelin tilaa yhdellä sanalla: katastrofaalinen.
Yksinpeli:
Plussat [+] +Juoni +Vaihtelevaisuus +Pelin kauneus +Haastavuus | Miinukset [-] -Konsolimaisuus |
Arvosana: 4/5
Moninpeli:
Plussat [+] +Helppo aloittaminen +Saavutukset ja ansiomerkit +Kartat | Miinukset [-] -Dedicated servujen puuttuminen -Klaanituen puuttuminen -Huijareiden estosysteemit eivät toimi -Konsolimaisuus -Kartat -Kanssapelaajat |
Arvosana: 1/5
Kokonaisarvosana: 5/10
MAINOS
MAINOS
<<123>>
17.11.2009 17:27
#21
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Mainio kommentti.
Mielestäni jos pelit arvosteltaisiin tällä periaatteella kun tämä arvostelu on tehty, PC-pelit saisivat aina parempia pisteitä koska hiiri + näppis on jotain aivan muuta jos vertaa tattiohjaukseen.. tateilla ei paljon mitään nollarefleksihatuygösellol -suorituksia tehdä. PC = voitto FPS ja strategiapeleissä. Toisinsanoen artikkelin arvostelussa on näkynyt artikkelin tekijän odotukset peliltä ja pettymys.
Ja IW:n haukkujoille: Treyarch ei ole ikinä saanut tehtyä kilpapelattavia codeja (uo, cod3, waw).
"Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?"
hmmm... hmmmm... Lukitsen vastauksen A. Pelattavuus!
Tietysti ne voidaan arvostella erikseen ja tämähän tuo vain paljon enemmän infoa siitä minkälainen peli oikeasti on. ja MITÄ väliä on sillä kumpi voittaa PC vs. Konsoli???
Ei tämä ole mitään kilpailua kumpi on parempi! PC versio on vain yksinkertaisesti paskempi koska se ei toimi.
Se tekisi vain vääristyneen kuvan koko pelistä jos saisi 5/5 arvosanaksi ja kaikki alkaisivat ostaa sitä, ja huomaisivat ettei ihan nappiin arvostelu mennyt.
MW2 fanipoikia nyt vain nirsoo kun ovat alakynnessä ja eivät voi uskoa sitä että suurin osa CoD true lovers pelaajista ovat peliä vastaan, ja miksi ei olisi? yksi hyvä syy plz.
17.11.2009 18:10
#22
Ja tietenkin MW2:sta "ei voi tavallaan" kilpapelata. Ja vaikka siihen tulisi dedi tuki, VACin kanssa on aina niin mukava kilpailla. Kynäri puolen porukka luultavasti tietää sen.
17.11.2009 20:56
#23
17.11.2009 21:03
#24
Perusteluja kiitos? Tästä voisi sitten päätellä, että Cod2 oli ainoa kilpapelattava peli?
Mjaa, vCodia, cod2, cod4 kaikkia on kilpapelattu kovasti. Tai niistä ne palkintorahat laneilla on jaettu, ja cb-laddereissa suurimmat aktiivisuudet.. vaikea lähtee selittämään miksi. Suurimpia syitä ovat ehkä kartat ja pelattavuus. Promodi pelasti cod nelosen, ilman sitä cod4 scene olisi huomattavasti pienempi. En osaa selittää esim. miksi waw ei iskenyt klaanipelaajiin.
Ennen peleihin ei tungettu tälläistä paskaa mukaan joka auttaa pelaajaa tekemään tappoja vaan kaikille oli samat aseet ym. heti alusta.
Ja tietenkin MW2:sta "ei voi tavallaan" kilpapelata. Ja vaikka siihen tulisi dedi tuki, VACin kanssa on aina niin mukava kilpailla. Kynäri puolen porukka luultavasti tietää sen.
Multiplay i38 laneilla mw2 -sarjassa on rahapalkinto.. tosin kyllä kiinnostaa nähdä miten lanit tulevat onnistumaan. VACista en nyt lähtisi sanomaan mitään, se on tasan yhtä huono tai hyvä kuin pb.. cheattejentekijät kun onnistuvat bypassaamaan molemmat.
17.11.2009 21:46
#25
...
Mutta PC-veriosta on poistettu Lean? Mitä ihmettä se oikein meinaa?
Tarkoottaasko se sitä nurkan takaa kurkkimista, kait..?
Sitä siinä ei ainakaan ollut.
17.11.2009 22:10
#26
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Mainio kommentti.
Mielestäni jos pelit arvosteltaisiin tällä periaatteella kun tämä arvostelu on tehty, PC-pelit saisivat aina parempia pisteitä koska hiiri + näppis on jotain aivan muuta jos vertaa tattiohjaukseen.. tateilla ei paljon mitään nollarefleksihatuygösellol -suorituksia tehdä. PC = voitto FPS ja strategiapeleissä. Toisinsanoen artikkelin arvostelussa on näkynyt artikkelin tekijän odotukset peliltä ja pettymys.
Ja IW:n haukkujoille: Treyarch ei ole ikinä saanut tehtyä kilpapelattavia codeja (uo, cod3, waw).
"Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?"
hmmm... hmmmm... Lukitsen vastauksen A. Pelattavuus!
Tietysti ne voidaan arvostella erikseen ja tämähän tuo vain paljon enemmän infoa siitä minkälainen peli oikeasti on. ja MITÄ väliä on sillä kumpi voittaa PC vs. Konsoli???
Ei tämä ole mitään kilpailua kumpi on parempi! PC versio on vain yksinkertaisesti paskempi koska se ei toimi.
Se tekisi vain vääristyneen kuvan koko pelistä jos saisi 5/5 arvosanaksi ja kaikki alkaisivat ostaa sitä, ja huomaisivat ettei ihan nappiin arvostelu mennyt.
MW2 fanipoikia nyt vain nirsoo kun ovat alakynnessä ja eivät voi uskoa sitä että suurin osa CoD true lovers pelaajista ovat peliä vastaan, ja miksi ei olisi? yksi hyvä syy plz.
En kyllä ymmärrä tuota sinun kommenttiasi "PC versio on vain yksinkertaisesti paskempi koska se ei toimi." Mikä siinä ei toimi? jonkun parin jutun puuttuminen tekee siitä toimimattoman? Omasta mielestäni on toiminut todella hyvin tämä peli, myönnän että on tullut välillä hostinvaihtoa johon menee 5-10 sec tai peli vaan kadottanut yhteyden tai jotain muuta ihmeellistä, mutta eipä ole haitannut kun voihan samantien liittyä uuteen. Että kyllä minulla on ainakin toiminut ihan hyvin (helppo siinä on sanoa kun ei ole pelannut) ja minkä helvetin takia tänne tarvii tulla uhoamaan koko ajan että "en vittu varmaan osta kun puuttuu sitä sun tätä.." Itse en yksinkertaisesti jaksa niitä WW2 aiheisia CoD:ja, koska niitä on tullut pelattua niin paljon. Paljon mukavampaa kokeilla jotain uutta.
Itse ostin pelin lähinnä grafiikkojen takia. Ei tarvitse pelätä että fps on ihan paska jos pelaa kunnon grafiikoilla.
"suurin osa CoD true lovers pelaajista ovat peliä vastaan" tottakai kun ei kelpaa mikään uusi vaan tarvii saada sitä samaa WW2.
Että jos jätetään tämä fanipoikakeskustelu ja nämä "minä en osta"-jutut pois
Muutenkaan jaksa enää whinetä jostain peliominaisuuksista kun on tuo "ikä" jo ohi.
17.11.2009 22:46
#27
En kyllä ymmärrä tuota sinun kommenttiasi "PC versio on vain yksinkertaisesti paskempi koska se ei toimi." Mikä siinä ei toimi? jonkun parin jutun puuttuminen tekee siitä toimimattoman? Omasta mielestäni on toiminut todella hyvin tämä peli, myönnän että on tullut välillä hostinvaihtoa johon menee 5-10 sec tai peli vaan kadottanut yhteyden tai jotain muuta ihmeellistä, mutta eipä ole haitannut kun voihan samantien liittyä uuteen. Että kyllä minulla on ainakin toiminut ihan hyvin (helppo siinä on sanoa kun ei ole pelannut) ja minkä helvetin takia tänne tarvii tulla uhoamaan koko ajan että "en vittu varmaan osta kun puuttuu sitä sun tätä.." Itse en yksinkertaisesti jaksa niitä WW2 aiheisia CoD:ja, koska niitä on tullut pelattua niin paljon. Paljon mukavampaa kokeilla jotain uutta.
Itse ostin pelin lähinnä grafiikkojen takia. Ei tarvitse pelätä että fps on ihan paska jos pelaa kunnon grafiikoilla.
"suurin osa CoD true lovers pelaajista ovat peliä vastaan" tottakai kun ei kelpaa mikään uusi vaan tarvii saada sitä samaa WW2.
Että jos jätetään tämä fanipoikakeskustelu ja nämä "minä en osta"-jutut pois
Muutenkaan jaksa enää whinetä jostain peliominaisuuksista kun on tuo "ikä" jo ohi.
No ei se kyllä hirveän toimivalta kuulosta jos koko ajan pitää niitä serevuja vaihella. Mukavaa? Ja EI, en ole sitä mieltä, että peli olisi suora paska, mp ei vain tällä hetkellä kuulosta hirveän kiinostavan oloselta ja on hyvä että sinulla on menny pelailut hyvin! Youtube sun muut vain ovat täynnä suorastaan naurettavan näköistä materiaalia + sitten tämä console homma. huhhu
Jos saisi valita IWnet taikka dedicated, kumpi? Sunnuntai pelaajille ehk aivan sama mutta monet haluavat sitä yhteisöllisyyttä. Suomi servut, klaanit, matsit yms. ja mielestäni iwnet ei ole suoriutunut tässä hirveän hyvin, vaikka on mainostettu helpoksi. Mitä deduissa oli vaikeata?
SITÄ en tajua miksi hyvä pelisarja on raiskattu turhilla massauudistuksilla? Ei ole hirveän monta peliä joka olisi näitten kanssa nykyäänkin suosiossa (paitsi mw1 <3). Esim BF, siinä kelpo sarja, vaikka ei ole hirveästi uudistuksia tullut paitsi perus graffa ja aseet.
Se on jo tullu aika selväksi vuosien varrella melkeimpä kaikissa ohjelmissa, peleissä, leffoissa ja ylipäätään viihteessä, että kun on hirveästi ideoita sekä matskua ja kun ne ynnätään yhteen, huomataa että käsissä onkin pelkää piisamimyyrän pa**aa.
PS. MW pelit ovat mukavia ja haluan tämän pelin... Jos vain kone kestää, who knows, ja joulupukki olisi antelias, sillä omia rahoja en tähän törsää.
t: V3to<3
17.11.2009 22:53
#28
18.11.2009 14:03
#29
Team: Z-Partio
18.11.2009 14:17
#30
Onko arvostelija huolimaton vai mikä mättää kun on jätetty yksi pelin suurimmista uudistuksista eli Spec Ops TÄYSIN mainitsematta? Mielestäni kyseinen muoto on todella hauskaa kaverin kanssa, ja ihmettelen kyllä tämmöistä erikoista mokaa arvostelijalta.
Yksinkertaisesti aika ei riittäny :3
Spec Opsista on Hypotermia kuitenkin saanut kirjoitettua, että sieltä puolelta voi käydä lukasemassa jos asia kiinnostaa, itse sijottaisin Spec Opsin kuitenkin yksinpelin/multiplayerin välimaastoon, joista arvostelin siis ääripäitä. Uskoisin ettei pelikokemus paljoa muutu verrattuna singleplayeriin. Olisin kyllä halunnut kokeilla kyseistä pelimoodia ja tulen varmasti kuluvan viikon aikana sitä kokeilemaankin, mutta valitettavasti arvosteluun siitä ei kerinnyt omaa osaansa.
Tietysti arvostelussa olisi voinut kiinnittää useampiin asioihin huomioita ja osa huomioista jäikin pois kirjoitusvaiheessa, kuitenkin aika on rajallista ja sillee..
18.11.2009 14:44
#31
Mmm... Jos oon julkasupäivästä asti pelannu jotai 2 - 4h tätä peliä ja oon kerran nähny ja astunu claymoreen? Ja miten kämpperi käyttää stuninaatteja? Heartbeat sensoriakaan ei käytetä juuri ollenkaa? Varmaa arvostelu tehty yheltä pelisessiolta.
18.11.2009 15:05
#32
"peliserverin pahin campperi saa käteensä heartbeat sensorin ja vaikkapa esim. claymoret ja stun-kranaatit, niin naaman palaminen varsinkin itsellä oli tosiasia"
Mmm... Jos oon julkasupäivästä asti pelannu jotai 2 - 4h tätä peliä ja oon kerran nähny ja astunu claymoreen? Ja miten kämpperi käyttää stuninaatteja? Heartbeat sensoriakaan ei käytetä juuri ollenkaa? Varmaa arvostelu tehty yheltä pelisessiolta.
Ja itte just perustelit väitettäs sillä et oot pelannu 2-4h ? Se ei oikeesti oo paljoo _paskaakaa_ :E
18.11.2009 15:11
#33
Mmm... Jos oon julkasupäivästä asti pelannu jotai 2 - 4h tätä peliä ja oon kerran nähny ja astunu claymoreen? Ja miten kämpperi käyttää stuninaatteja? Heartbeat sensoriakaan ei käytetä juuri ollenkaa? Varmaa arvostelu tehty yheltä pelisessiolta.
Mitä nyt eilen illalla pelailin moninpeliä niin claymoreja ei tosiaan (onneks) näkyny mutta heartbeat sensor oli aika yleinen.
18.11.2009 15:49
#34
En kyllä ymmärrä tuota sinun kommenttiasi "PC versio on vain yksinkertaisesti paskempi koska se ei toimi." Mikä siinä ei toimi? jonkun parin jutun puuttuminen tekee siitä toimimattoman? Omasta mielestäni on toiminut todella hyvin tämä peli, myönnän että on tullut välillä hostinvaihtoa johon menee 5-10 sec tai peli vaan kadottanut yhteyden tai jotain muuta ihmeellistä, mutta eipä ole haitannut kun voihan samantien liittyä uuteen. Että kyllä minulla on ainakin toiminut ihan hyvin (helppo siinä on sanoa kun ei ole pelannut) ja minkä helvetin takia tänne tarvii tulla uhoamaan koko ajan että "en vittu varmaan osta kun puuttuu sitä sun tätä.." Itse en yksinkertaisesti jaksa niitä WW2 aiheisia CoD:ja, koska niitä on tullut pelattua niin paljon. Paljon mukavampaa kokeilla jotain uutta.
Itse ostin pelin lähinnä grafiikkojen takia. Ei tarvitse pelätä että fps on ihan paska jos pelaa kunnon grafiikoilla.
"suurin osa CoD true lovers pelaajista ovat peliä vastaan" tottakai kun ei kelpaa mikään uusi vaan tarvii saada sitä samaa WW2.
Että jos jätetään tämä fanipoikakeskustelu ja nämä "minä en osta"-jutut pois
Muutenkaan jaksa enää whinetä jostain peliominaisuuksista kun on tuo "ikä" jo
ohi.
Jep, asiaa jälleen. Ette ole edes pelanneet peliä niin teidän mielipiteitä ei edes kannata kuunnella koska eivät osu oikeaan pelistä.. Itse (ennenkuin sain pelin) katselin tämän sivuston juttuja ja katselin myös youtubesta videoita.. paskalta näytti mutta halusin tämän silti.. Kun sain pelin pyörimään ja pelailin multiplayeriä jo monta päivää ajattelin, että nyt kyllä kaikki ennakkotieto oli vain pahasta ja hirvittävän väärässä, pelihän oli mainio.
Team: Z-Partio
18.11.2009 16:04
#35
"peliserverin pahin campperi saa käteensä heartbeat sensorin ja vaikkapa esim. claymoret ja stun-kranaatit, niin naaman palaminen varsinkin itsellä oli tosiasia"
Mmm... Jos oon julkasupäivästä asti pelannu jotai 2 - 4h tätä peliä ja oon kerran nähny ja astunu claymoreen? Ja miten kämpperi käyttää stuninaatteja? Heartbeat sensoriakaan ei käytetä juuri ollenkaa? Varmaa arvostelu tehty yheltä pelisessiolta.
Multiplayerii tuli pelattua 11 tuntia ennen arvostelua. Kämppereiden stun-kranaattien taktiikka:
1. Istutaan kulmassa
2. Katsotaan heartbeat sensorista, kunnes vihu on riittävän lähellä
3. Stun kranaatti vihun naamalle
4. Käydää hakemas ilmainen frägi.
SkillED
18.11.2009 23:13
#36
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Eli et edes vaivautunut lukemaan saati edes katsomaan onko esim. eri arvostelija tai käsitelläänkö tätä PC:n näkökulmasta!
Heh, onko sillä väliä mistä näkökulmasta se on. Jos kyseessä on se paljon hehkutettu identtinen kopio konsolista niin mitä muuta eroa näillä on kuin peliohjain?
Joten missä on syy, että PC-arvostelu sai mielettömästi vähemmän pisteitä?
Tietysti ne voidaan arvostella erikseen ja tämähän tuo vain paljon enemmän infoa siitä minkälainen peli oikeasti on. ja MITÄ väliä on sillä kumpi voittaa PC vs. Konsoli???
Ei tämä ole mitään kilpailua kumpi on parempi! PC versio on vain yksinkertaisesti paskempi koska se ei toimi.
Ei muuten väliä voittamisella, mutta ihmettelin kun toinen sai 5/10 ja toinen 8,5/10.
Mikä siinä PC:ssä muuten ei toimi, joka toimii konsolilla? Turha sanoa mitään että dedit puuttuu yms. koska ei niitä näy konsoleillakaan olevan.
Team: Z-Partio
19.11.2009 01:06
#37
Yhtä hyvin voisit ihmetellä, että miksi sukset saisivat liikkumavälineenä eri arvosanat silloin, kuin toinen testaisi niitä lumella ja toinen hiekalla.
Suksiesimerkissä suksen pohjaan kiinnitetyt renkaat olisivat hyvät hiekalla, mutteivät lumella, sama taas toisin päin, suksimainen voideltu pohja olisi hyvä lumella, mutta aivan painajainen liikkua eteenpäin hiekalla.
Lisäksi ARVOSTELUN puolueellisuudesta: Yksinkertaisesti tämä on ARVOSTELU eikä PELIESITTELY ja kerroin siinä puhtaasti oman kantani pelin toimivuuteen ja ominaisuuksiin ynnä muihin asioihin.
Arvostelu yleisessä mielessä on osa filosofiaa. Esimerkiksi Arvostelukyvyn kritiikki on saksalaisen Immanuel Kantin teos, joka luo pohjaa nykyaikaiselle estetiikalle.
-fi.wikipedia:Arvostelu
19.11.2009 01:15
#38
Hyvä artikkeli siitä 5/5 arvosteljalle.
Tosiaan vieläkin tuo mp kismittää älyttömästi. Sp tosin on aivan mahtava, pituudesta en voi sanoa tosin mitään. Toivo elää että IW:n pojat tajuaa virheensä ja jos korjaavat tämän serveri kaaoksen niin pelin ostoon kyllä lähen. :)
Tosin nyt ku oon lukenu enemmän niin kyllä tuossa mp:ssäkin jotain plussaa on mitä kaipasin jo CoD4:ssa.
esim. se että saa 2 "lisälaitetta" (whatever) niin samaan aikaan aseeseen perkin avulla, tupla pistoolit, last standissa voi liikkua. Ja jotain siine päin. Katellaan.
Samaa mieltä. Yksinpeli on kyllä loistava, tosin aika lyhyt. Paljon erilaisia ympäristöjä ja koko ajan tuntuu olevan vilskettä sekä menoa, mutta se tunnelma on katossa.
Hyvä artikkeli jota oli mukava lukee, kun noiden muiden artikkelit on just sitä "jee jee tää on paras" tyylisiä ja haiskahtaa maksetuilta/nuoleskelulta. Ja tosiaan IW on totaalisesti kussu jo koko pelin, eikä ne asiat ainakaan minun kohdallani muutu vaikka sieltä tulisi tuki dedi servuille ja joillekin muille ominaisuuksille. Joka tapuksessa peli jää ainakin minun osaltani hyllylle. Kyl se vaan niin on että Treyarch ounaa IW:n joka kerta. Siis odottamaan innolla heidän seuraavaa peliä,joka luultavasti tulee vuoden sisään. ;) E:(niin siis odottamaan seuraavaa treyarchin peliä)
E2: niin ja onnee niille, jos peliin tulee dedituki sun muu. VAC kun on kyseessä niin on se hieno pelailla epärehtejä pelaajia vastaan.
Itse taas en Treyarchin pelejä niin odota, vaikka moninpelin kohdalla CoD MW2 tunnetusti failasi. Infinity Ward osaa kuitenkin tehdä laadukkampi pelejä imho. Call of Duty World at War oli vähänkuin odottava välikappale Modern Warfare 2:een CoD 4:n jälkeen. Treyarch ei varsinaisesti tuonut mitenkään itseäni mullistavaa peliä markkinoille, vaan näyttivät hyvän toisen maailmansodan osaamisensa.
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Mainio kommentti.
Mielestäni jos pelit arvosteltaisiin tällä periaatteella kun tämä arvostelu on tehty, PC-pelit saisivat aina parempia pisteitä koska hiiri + näppis on jotain aivan muuta jos vertaa tattiohjaukseen.. tateilla ei paljon mitään nollarefleksihatuygösellol -suorituksia tehdä. PC = voitto FPS ja strategiapeleissä. Toisinsanoen artikkelin arvostelussa on näkynyt artikkelin tekijän odotukset peliltä ja pettymys.
Ja IW:n haukkujoille: Treyarch ei ole ikinä saanut tehtyä kilpapelattavia codeja (uo, cod3, waw).
Olen samalla kannalla fala8d:n kanssa. Kyllä Infinity Ward on mielestäni laadukkaammat pelit tehnyt, vaikken Treyarchiakaan huonoksi sano todellakaan.
Tässä vielä osuva vertailu: CoD 4 vs CoD: Modern Warfare 2
19.11.2009 13:43
#39
Sehän siinä juuri on ajatuksenakin. Eihän siellä oikeassa sodassakaan mitään tehtäisi tarkkaampujilla, jos vihollinen olisi huvikseen käyny ajamassa ruohonleikkurilla kaikki puskat, että näkyis vähän paremmin äijät. Huh Huh.
19.11.2009 15:30
#40
"Myös häiriötekijöitä kartoissa on hieman liioiteltu. Jos kartassa ei sada vettä tai lunta, niin sieltä löytyy ikuisesti kipinöivä panssarivaunu, vähintäänkin miehen pituista kasvillisuutta tai muuta häiritsevää liikettä."
Sehän siinä juuri on ajatuksenakin. Eihän siellä oikeassa sodassakaan mitään tehtäisi tarkkaampujilla, jos vihollinen olisi huvikseen käyny ajamassa ruohonleikkurilla kaikki puskat, että näkyis vähän paremmin äijät. Huh Huh.
Ööh. Mitä realistisempi, sitä paskempi. Oisko kivaa jos kuolet 1-3 kudista ja jos esim sua ammutaa jalkaa nii tiput maahan ja voit siinä sit kituu vaik monta tuntii jos kukaa ei tuu auttaa ? :)
<<123>>