Tässä artikkelissa on tarkoitus perehtyä elektronisen urheilun näkyvyyteen Suomessa. Tarkoitukseni ei ole moittia ketään tai kenenkään tekemisiä, vaan antaa kuva miten asioita voidaan parantaa yhdessä. Artikkelissa käydään kohta kohdalta läpi suurimmat ongelmat ja niiden ratkaisukeinot.
Ongelma nro 1: Ammattimaisuus
Suomessa sana ammattimaisuus mielletään yleensä palkkatuloksi tai työnteoksi. Tämä ei ole mitä haen takaa, vaan tarkoitan yhtenäistä tapaa toimia. Tällä hetkellä organisaatiot toimivat itse kukin omalla tavallaan, mutta miksi emme voisi kehittää yhtä ammattimaista tapaa, jota kaikki organisaatiot voisivat seurata ja noudattaa?
Tarkoitan ihmisten käytöstä niin internetissä kuin LAN-tapahtumissa. Te pelaajat teette työtä organisaatiossanne, vaikka ette palkkaa aina saisikaan. Jokaista sanaanne ja tekemistänne seuraavat tuhannet nuoret. Ei siis anneta väärää kuvaa näinkin hienosta asiasta mitä ajamme eteenpäin.
Näin myös vanhemmat ihmiset alkavat ymmärtämään harrastustamme ja voimme oikeasti saada näkyvyyttäkin harrastuksellemme valtamediassa.

Ongelma nro 2: Näkyvyys
Pelaaminen on tähän asti ollut huonosti esillä suurelle yleisölle ja tulee aina olemaan, mikäli emme asialle mitään halua tehdä. Näkyvyys lähtee meistä pelaajista, ei niistä ketkä meitä tulevat seuraamaan.
Me itse ajamme asiaamme. Voisin esittää esimerkkinä kysymyksen: "Kuinka moni voi sanoa rehellisesti, että kaupungilla vastaantulevalta henkilöltä kysyttäessä saisi oikean vastauksen kysymykseen mitä elektroninen urheilu on?" Veikkaan, että ei yhtään. Mikäli emme itse ole valmiita kertomaan asiasta ventovieraille ja olemaan ylpeitä harrastuksestamme, ei tieto kulje Internetin valtaväyliltä eteenpäin.
Sopiva esimerkki kuinka hyvin puhuminen asioista voi auttaa on ottaa esimerkki Jamie Oliver -ohjelmasta. Jamie Oliver otti ihmisiä kaduilta ja neuvoi heille reseptin ruuasta, antaen heille tehtäväksi kertoa viikon aikana resepti kahdelle ihmiselle. Kuukausi tämän jälkeen Jamie Oliver kyseli kadulla tietävätkö ihmiset tämän neuvotun reseptin. Kahdeksan kymmenestä ihmisestä vastasi myöntävästi.
Miksi emme me tekisi samoin? Ei ole mitään hävettävää kertoa omista harrastuksistaan muille ihmisille, oli kuulijan ikä sitten mikä tahansa. Näin voisimme dominoefektin tavoin kasvattaa ihmisten tietoisuutta asiasta. Kertomisen voi hyvinkin aloittaa omasta kaveripiiristä - näin kaverisi tietäisivät mitä vapaa-ajallasi teet ja myös saattaisivat kiinnostua harrastuksesta itsekin.
Ongelma nro 3: Joukkueita ei näe kuin LAN-tapahtumissa
Tämä on yksi suurimmista ongelmista Suomessa. Helmikuun lopussa järjestettävään Reaktori-tapahtumaan kysyttiin kahta Counter Strike: Source -joukkuetta näytösotteluun. Hetken tämän jälkeen pystyin lukemaan IRC-kanavalta kuinka ketään ei kiinnosta tulla. Miksi ihmeessä ei?
Tapahtumaan osallistuminen on tietysti kallista joukkueelle tai organisaatiolle, mutta mikäli haluamme mainostaa omaa toimintaa, ovat tämäntapaiset tapahtumat pakollisia ja vain hyväksi harrastuksellemme.
Suomessa on tällä hetkellä kolme Internet-kahvilaa, joissa käy kuukauden aikana noin 0.000001% pelaajista pelaamassa. Pelkäävätkö suomalaiset kanssakäymisiä muiden kuin tuttaviensa kanssa? Mahdollista. Jos mietitään miksi pelikahvilat eivät ole avosylin ottamassa joukkueita siipiensä suojaan, syy on yksinkertainen. Klaanit eivät pelaa kahviloissa, joten yhteistyön hyöty on nolla. Myöskään tästä syystä uusia Internet-kahviloita ei tule Suomeen ennen kuin nuoriso saadaan käymään edes näissä nykyisissä. Kukaan yrittäjä ei halua ottaa sitä riskiä että tilat jäisivät tyhjiksi.
Ongelma nro 4: Televisiointi
Televisiointia tulisi hoitaa ammattitaitoisesti, kuten oikeata TV-ohjelmaa. Mikäli ohjelma näyttää laadukkaalta, on suurempi todennäköisyys että se TV:seen vielä päätyy. Korkean tason saavuttamiseksi ohjelmien toteuttamista tulee kannustaa ja motivoida, koska kaikkine järjestelyineen ja valmisteluineen se on todella aikaa vievää puuhaa.
Näin voit helposti auttaa: ensi perjantaina viettäessäsi iltaa kaveriporukalla, ehdota että tavanomaisen leffan tai sarjamaratonin sijasta katsottekin eSports-lähetystä. Hyviä kanavia voi kaivella vaikkapa täältä. Idea tuskin saa aluksi kovin suurta kannatusta, mutta saattaa hyvinkin herättää mielenkiinnon myöhemmin. Pienikin kipinä saattaa sytyttää kunnon roihun - ja niitä kipinöitähän me tässä haluamme luoda.

Ongelmien lähde ja ensimmäinen apukeino
Jos haetaan yhtä syytä ongelmille, on se meidän pelaajien asenne. Ei tule sortua siihen mitä vanhempamme harrastuksesta ovat mieltä, vaan olla ylpeä ja näyttää se myös muille. Pelkällä asennemuutoksella voi saada huikeita tuloksia ja juuri sitä tällä hetkellä kaivataan. Nykyinen nuiva suhtautuminen pelaamiseen on muutettavissa, kunhan siihen vain uskotaan. Uskotko sinä?
Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut Warrior.
Ongelma nro 1: Ammattimaisuus
Suomessa sana ammattimaisuus mielletään yleensä palkkatuloksi tai työnteoksi. Tämä ei ole mitä haen takaa, vaan tarkoitan yhtenäistä tapaa toimia. Tällä hetkellä organisaatiot toimivat itse kukin omalla tavallaan, mutta miksi emme voisi kehittää yhtä ammattimaista tapaa, jota kaikki organisaatiot voisivat seurata ja noudattaa?
Tarkoitan ihmisten käytöstä niin internetissä kuin LAN-tapahtumissa. Te pelaajat teette työtä organisaatiossanne, vaikka ette palkkaa aina saisikaan. Jokaista sanaanne ja tekemistänne seuraavat tuhannet nuoret. Ei siis anneta väärää kuvaa näinkin hienosta asiasta mitä ajamme eteenpäin.
Näin myös vanhemmat ihmiset alkavat ymmärtämään harrastustamme ja voimme oikeasti saada näkyvyyttäkin harrastuksellemme valtamediassa.

Ongelma nro 2: Näkyvyys
Pelaaminen on tähän asti ollut huonosti esillä suurelle yleisölle ja tulee aina olemaan, mikäli emme asialle mitään halua tehdä. Näkyvyys lähtee meistä pelaajista, ei niistä ketkä meitä tulevat seuraamaan.
Me itse ajamme asiaamme. Voisin esittää esimerkkinä kysymyksen: "Kuinka moni voi sanoa rehellisesti, että kaupungilla vastaantulevalta henkilöltä kysyttäessä saisi oikean vastauksen kysymykseen mitä elektroninen urheilu on?" Veikkaan, että ei yhtään. Mikäli emme itse ole valmiita kertomaan asiasta ventovieraille ja olemaan ylpeitä harrastuksestamme, ei tieto kulje Internetin valtaväyliltä eteenpäin.
Sopiva esimerkki kuinka hyvin puhuminen asioista voi auttaa on ottaa esimerkki Jamie Oliver -ohjelmasta. Jamie Oliver otti ihmisiä kaduilta ja neuvoi heille reseptin ruuasta, antaen heille tehtäväksi kertoa viikon aikana resepti kahdelle ihmiselle. Kuukausi tämän jälkeen Jamie Oliver kyseli kadulla tietävätkö ihmiset tämän neuvotun reseptin. Kahdeksan kymmenestä ihmisestä vastasi myöntävästi.
Miksi emme me tekisi samoin? Ei ole mitään hävettävää kertoa omista harrastuksistaan muille ihmisille, oli kuulijan ikä sitten mikä tahansa. Näin voisimme dominoefektin tavoin kasvattaa ihmisten tietoisuutta asiasta. Kertomisen voi hyvinkin aloittaa omasta kaveripiiristä - näin kaverisi tietäisivät mitä vapaa-ajallasi teet ja myös saattaisivat kiinnostua harrastuksesta itsekin.
Ongelma nro 3: Joukkueita ei näe kuin LAN-tapahtumissa
Tämä on yksi suurimmista ongelmista Suomessa. Helmikuun lopussa järjestettävään Reaktori-tapahtumaan kysyttiin kahta Counter Strike: Source -joukkuetta näytösotteluun. Hetken tämän jälkeen pystyin lukemaan IRC-kanavalta kuinka ketään ei kiinnosta tulla. Miksi ihmeessä ei?
Tapahtumaan osallistuminen on tietysti kallista joukkueelle tai organisaatiolle, mutta mikäli haluamme mainostaa omaa toimintaa, ovat tämäntapaiset tapahtumat pakollisia ja vain hyväksi harrastuksellemme.
Suomessa on tällä hetkellä kolme Internet-kahvilaa, joissa käy kuukauden aikana noin 0.000001% pelaajista pelaamassa. Pelkäävätkö suomalaiset kanssakäymisiä muiden kuin tuttaviensa kanssa? Mahdollista. Jos mietitään miksi pelikahvilat eivät ole avosylin ottamassa joukkueita siipiensä suojaan, syy on yksinkertainen. Klaanit eivät pelaa kahviloissa, joten yhteistyön hyöty on nolla. Myöskään tästä syystä uusia Internet-kahviloita ei tule Suomeen ennen kuin nuoriso saadaan käymään edes näissä nykyisissä. Kukaan yrittäjä ei halua ottaa sitä riskiä että tilat jäisivät tyhjiksi.
Ongelma nro 4: Televisiointi
Televisiointia tulisi hoitaa ammattitaitoisesti, kuten oikeata TV-ohjelmaa. Mikäli ohjelma näyttää laadukkaalta, on suurempi todennäköisyys että se TV:seen vielä päätyy. Korkean tason saavuttamiseksi ohjelmien toteuttamista tulee kannustaa ja motivoida, koska kaikkine järjestelyineen ja valmisteluineen se on todella aikaa vievää puuhaa.
Näin voit helposti auttaa: ensi perjantaina viettäessäsi iltaa kaveriporukalla, ehdota että tavanomaisen leffan tai sarjamaratonin sijasta katsottekin eSports-lähetystä. Hyviä kanavia voi kaivella vaikkapa täältä. Idea tuskin saa aluksi kovin suurta kannatusta, mutta saattaa hyvinkin herättää mielenkiinnon myöhemmin. Pienikin kipinä saattaa sytyttää kunnon roihun - ja niitä kipinöitähän me tässä haluamme luoda.

Ongelmien lähde ja ensimmäinen apukeino
Jos haetaan yhtä syytä ongelmille, on se meidän pelaajien asenne. Ei tule sortua siihen mitä vanhempamme harrastuksesta ovat mieltä, vaan olla ylpeä ja näyttää se myös muille. Pelkällä asennemuutoksella voi saada huikeita tuloksia ja juuri sitä tällä hetkellä kaivataan. Nykyinen nuiva suhtautuminen pelaamiseen on muutettavissa, kunhan siihen vain uskotaan. Uskotko sinä?
Alkuperäisen tekstin on kirjoittanut Warrior.
MAINOS
MAINOS
<<12>>
07.02.2011 12:15
#1
Tuossa siis alkuperäinen
07.02.2011 13:27
#2
07.02.2011 14:38
#3
08.02.2011 03:42
#4
Team: Menace
08.02.2011 06:01
#5
Suomessa on 3 asiaa miksi se ei näy telkkarissa.
1. ikärajat
Monien pelien ikäraja on siellä k-15 tai enemmän jonka johdosta pelin näyttäminen telvisiossa ei ole mahdollista ennen klo 9 vai monelta se nyt alkoikaan, kumminkin normaali leffojen primetime aikaan.
2. Ennakkoluulot
Luullaan ettei pelaamisesta saada tehtyä viihdettä parhaimmillaan, en tiedä oletko itse katsonut kyseisiä pätkiä esim eurosportilta mitä on tullut, kyseiset ohjelmat jaksaa katsoa vaikka sen 100 tai tuhat kertaa ja silti mielenkiinto pysyy alusta loppuun.
3. Tietämättömyys suomessa.
Juuri asia mitä artikkelissakin käsittelin eli suomessa näkyvyys on niin heikkoa ettei mikään valtamedia laitos tiedä edes että me pelaajat olemme olemassa, tämä ei tule muuttumaan mikäli emme itse tartu asioihin ja yritä tehdä jotain asialle.
09.02.2011 11:01
#6
miksi kannustaa kavereita pelaamaan, jos kaveri tapaamiset tapahtuu enää sen jälkeen netin kautta:D ei muuta ;:D
Team: *CoF* [CoF]
09.02.2011 16:02
#7
...Ei siis anneta väärää kuvaa näinkin hienosta asiasta mitä ajamme eteenpäin.
Näin myös vanhemmat ihmiset alkavat ymmärtämään harrastustamme ja voimme oikeasti saada näkyvyyttäkin harrastuksellemme valtamediassa.
Paino tuossa toiseksi viimeisellä sanalla.
Ongelma nro 2: Näkyvyys
Sopiva esimerkki kuinka hyvin puhuminen asioista voi auttaa on ottaa esimerkki Jamie Oliver -ohjelmasta. Jamie Oliver otti ihmisiä kaduilta ja neuvoi heille reseptin ruuasta, antaen heille tehtäväksi kertoa viikon aikana resepti kahdelle ihmiselle. Kuukausi tämän jälkeen Jamie Oliver kyseli kadulla tietävätkö ihmiset tämän neuvotun reseptin. Kahdeksan kymmenestä ihmisestä vastasi myöntävästi.
Miksi emme me tekisi samoin? Ei ole mitään hävettävää kertoa omista harrastuksistaan muille ihmisille, oli kuulijan ikä sitten mikä tahansa. Näin voisimme dominoefektin tavoin kasvattaa ihmisten tietoisuutta asiasta. Kertomisen voi hyvinkin aloittaa omasta kaveripiiristä - näin kaverisi tietäisivät mitä vapaa-ajallasi teet ja myös saattaisivat kiinnostua harrastuksesta itsekin.
Kyllä on otettu loistava esimerkki ! Jamie Oliver sentään on asialla, jota tarvitsemme elämiseen - eli Syömiseen !
Taas tuossakin mainittu muutaman kerran sana "harrastus" - jota siis ei tarvita elämiseen, joten hieman tyhmä vertaus.
Ongelma nro 3: Joukkueita ei näe kuin LAN-tapahtumissa
Suomessa on tällä hetkellä kolme Internet-kahvilaa, joissa käy kuukauden aikana noin 0.000001% pelaajista pelaamassa. Pelkäävätkö suomalaiset kanssakäymisiä muiden kuin tuttaviensa kanssa? Mahdollista. Jos mietitään miksi pelikahvilat eivät ole avosylin ottamassa joukkueita siipiensä suojaan, syy on yksinkertainen. Klaanit eivät pelaa kahviloissa, joten yhteistyön hyöty on nolla. Myöskään tästä syystä uusia Internet-kahviloita ei tule Suomeen ennen kuin nuoriso saadaan käymään edes näissä nykyisissä. Kukaan yrittäjä ei halua ottaa sitä riskiä että tilat jäisivät tyhjiksi.
Aika uhkarohkeita nuokin yrittäjät. Suomi kun tähtää huipulle tuossa laajakaistan levinneisyydessä ym. (kysykää lisää Suvi Lindéniltä), niin sanoisin, että on aika itsemurha lähteä ylipäänsä tuollaisen kahvilan pitäjäksi.
Jos vertaat suomea filippiineihin, arabiaan ym (joissa noita kahviloita on joka nurkalla) niin vie hyvin pitkälti pohjan tuosta.
Miksi siis klaanien/yksittäisten pelaajien pitäisi pelailla joissain kahviloissa ?
Ja kenties vielä ottaa oma pelinsä mukaan ja asennella ne koneille ?
Ongelma nro 4: Televisiointi
Näin voit helposti auttaa: ensi perjantaina viettäessäsi iltaa kaveriporukalla, ehdota että tavanomaisen leffan tai sarjamaratonin sijasta katsottekin eSports-lähetystä. Hyviä kanavia voi kaivella vaikkapa täältä. Idea tuskin saa aluksi kovin suurta kannatusta, mutta saattaa hyvinkin herättää mielenkiinnon myöhemmin. Pienikin kipinä saattaa sytyttää kunnon roihun - ja niitä kipinöitähän me tässä haluamme luoda.
Ketä viettää kaveriporukalla leffa-/sarjamaratooni-iltaa ? Eikös kaikki ole silloin pelaamasssa (ja vanhemmat pelurit myös ryyppäämässä samalla)?
Summa Summarum: Suomessa ei tule koskaan olemaan mitään ammattimaista "elektronista urheilua", ensinnäkin koska se ei ole urheilua - kuten ei myöskään WRC, F1 jne... jotkut kun käyttää tuosta nimitystä "autourheilu"
Muutama hassu yksilö saattaa päästä isoihin ympyröihin - pelaahan NHL:ssäkin muutama tummahipiäinen.
Negatiivista ? ehei... realistista
Team: Menace
11.02.2011 00:26
#8
Ja noista nettikahviloista, ihmeellisesti kumminkin ruotsissa on paremmin nuo nettiasiat kun suomessa ja silti siellä on nettikahviloita kuin sieniä sateella ja ne ei mitään pikkulafkoja ole :) sen 40-100 konepaikkaan "vain"
Suomalaiset on vain hiukan ei ns. puheliasta kansaa ja juuri sen takia näkyvyys meillä on niin heikkoa.
Ja noista leffamaratooneista, on tullut pidettyä useampiakin ja on myös ihan matsi maratoonejakin tullut pidettyä ja kaverit pitäneet mukavana vaihteluna baari iltaan verrattuna "säästyy rahat ja oppii uutta"
13.02.2011 20:29
#9
Team: w&H*
16.02.2011 15:59
#10
Omasta mielestä mitään nettipelejä tarvi näyttää missään tv:ssä ja pelaaminen ei ole urheilua:D se on vapaa-ajan väärin käyttöä:D ja muutenkin liian paljon ylipainoisia ihmisiä kiinni tietokoneissa, eikä pelaamassa jotain peliä kuten esim sählyä.
miksi kannustaa kavereita pelaamaan, jos kaveri tapaamiset tapahtuu enää sen jälkeen netin kautta:D ei muuta ;:D
kopioitko juhizz tän jutun jostai ku ei oikein kuulosta sun tekasemalle jutulle
nörde juhizz xD
23.03.2011 20:33
#11
"A sport is an organized, competitive, entertaining, and skillful activity requiring commitment, strategy, and fair play, in which a winner can be defined by objective means. It is governed by a set of rules or customs. Activities such as card games and board games, are classified as "mind sports" and some are recognized as Olympic sports, requiring primarily mental skills and mental physical involvement." -Wikipedia
24.03.2011 12:13
#12
Kylhän meillä hyviä tiimejä on, ja menestystäkin. Näkyvyyttä vaan ei, kun ei ole harrastajia. Moniko sellanen kahtoo jääkiekkoa joka ei oo sitä edes kerran eläissään kokeillut/ harrastanut/ ollut muuten tekemisissä?
Tällähetkellä vaan ongelma on ainaski omasta mielestä se, että kaikki jotka pelaa pelaavat turhan verenmaku suussa. Kaikkien on pelatava sitä SM-liigaa ja NHLää, vaikka taso/aika/kiinnostus riittäs vain divariin. Valitettavasti näitä divareita ei ole, ja juniori toiminta puuttuu kokonaan :). Publalta on vaan mahdoton ponnistaa mihkään klaaniin tänäpäivänä, ellei satu oleen joku kaveri joka pelaa jne.. Toisin sanoen kukaan ei halua sitä "nonamenyyppää" tiimiinsä, vaikka kaveri ois kuinka lahjakas, ei vain osaa klaanipelaamista.
Onks kuinka yleistä sanoo esim. futismatsis 1-0 maalin jälkeen vastustajille et: "omg lololo ootte ihan QRaa nyypät, mis vihu??"? Tääki on kaiketi ongelma, ettei kaikki ihmiset jaksa vaan sitä CS-asennetta :).
30.03.2011 23:22
#13
Team: Menace
31.03.2011 11:34
#14
Njoo, ei nettipelaaminen onneks mitään kahvilaa vaadi. Ois aika nihkee suomen välimatkoil.
Kylhän meillä hyviä tiimejä on, ja menestystäkin. Näkyvyyttä vaan ei, kun ei ole harrastajia. Moniko sellanen kahtoo jääkiekkoa joka ei oo sitä edes kerran eläissään kokeillut/ harrastanut/ ollut muuten tekemisissä?
Tällähetkellä vaan ongelma on ainaski omasta mielestä se, että kaikki jotka pelaa pelaavat turhan verenmaku suussa. Kaikkien on pelatava sitä SM-liigaa ja NHLää, vaikka taso/aika/kiinnostus riittäs vain divariin. Valitettavasti näitä divareita ei ole, ja juniori toiminta puuttuu kokonaan :). Publalta on vaan mahdoton ponnistaa mihkään klaaniin tänäpäivänä, ellei satu oleen joku kaveri joka pelaa jne.. Toisin sanoen kukaan ei halua sitä "nonamenyyppää" tiimiinsä, vaikka kaveri ois kuinka lahjakas, ei vain osaa klaanipelaamista.
Onks kuinka yleistä sanoo esim. futismatsis 1-0 maalin jälkeen vastustajille et: "omg lololo ootte ihan QRaa nyypät, mis vihu??"? Tääki on kaiketi ongelma, ettei kaikki ihmiset jaksa vaan sitä CS-asennetta :).
Itseasiassa tuohon välimatkoihin, oisihan mahdollisuus suurempiin kaupunkeihin mahdollista verkostoitua "kahviloitten" muodossa, mutta koska kävijöitä ei ole tarpeeksi tällä hetkellä ei kukaan halua/uskalla kyseisiä mestoja perustaa.
Sitten tuohon harrasteluihin, taitaapi pelaajia olla huomattavasti enemmän suomessa kun esim. Lätkän harrastajia/Futiksen harrastajia, pelaamisen harrastamisenhan voi laskea jopa aikuiset jotka pelailevat konsolilla sillon tällön. Nuoria tämmöisiä on toki vieläkin enemmän, mutta otin nyt esimerkin aikuisista.
Tuo publalta ponnistaminen ei oikeasti vaikeaa ole enemmänkin se että suomalaiset eivät osaa verkostoitua / tai eivät uskalla lähteä joukkueeseen jossa kukaan ei ole tuttu. Hyvä esimerkki publalta kerätystä menestyksekkäästä joukkueesta on Code7. Kyseinen joukkuehan on kasattu suoraan publalta huutelemalla.
Team: calibre
31.07.2011 03:33
#15
Suomen cs scenessä pyörii erittäin paljon semmoisia syrjäytyneitä nulikoita, jotka eivät edes yritä edetä peliurallaan vaan tulevat sceneen vittuilemaan ja potemaan pahaa oloaan muihin. Viimeksi tänään kävi näin.
ClanBase. Se on vanhentunut ja ruoduton järjestelmä. Sielä ei ole yhtäkään kunnon lineä vaan jokaisessa tiimissä noin 20-50 pelaajaa. Sillä ei voi myöskään edetä mihinkään ja se on "aivopessyt" melkein kaikki scenen pelaajat. Lähes jokainen cb pelaaja luulee, että sielä on kovempi taso kuin muualla ja haukkuvat kunnon tiimejä(joiden määrän voi laskea sormilla), jotka präccäävät ja pelaavat takuilla, "pcw nörteiksi". CB miehet tosissaan luulee että cb:llä mennään maailman huipulle.
En tiiä miksei noi ihan top tason pelaajat saa suutansa sen verran auki, että sanois kunnolla noille cb:n pelaajille miten asiat oikeasti on. Saatais Suomen sceneen jotain tolkkua edes jos väki lopettais sen paskan cb:n.
En ymmärrä peliliigan toimintaa. Kynäri sai eniten ääniä äänestyksessä ja sitä ei valittu. Kynäri on todistetusti maailman paras tiimipeli ja sen ympärillä pyörii vieläkin suuret rahat.
02.03.2012 09:33
#16
Pelailin 90-luvulla aika täydellä sydämellä Quake pohjaisia pelejä. Peli aikaa meni varmasti keskimärin 6-7 tuntia päivässä 7 päivää viikossa. Usean kerran viikossa pidettiin treenejä ja erinäisiä palavereita klaanin toimesta. Tämä on viikko/vuosi tasolla rutkasti enemmän mitä olympiatason urheilija (jos laskee pois vuodet ennen tason saavuttamista) käyttää reeneihin. Ei tästä mitään fyrkkaa tullut, oltiin useasti pohjoismaiden huippu klaani, ainoa palkkijo oli v*tuille mennyt lukio. :P
Jos lajia ei ymmärrä niin ei sitä jaksa katsoa se on vaan niin helppoo... Itse en mitän futista pysty katsoon se on kuin kidutusta ja miljoonille sen kyylääminen on orgasmia parempi kiksi, emt.
02.03.2012 23:39
#17
Suurin ongelma om massojen kyky ymmärtää/samaistua mitä huippu osaaminen maailman tasolla vaati näiltä ammatti pelaajilta ja mikä pelissä on "siistii"
Pelailin 90-luvulla aika täydellä sydämellä Quake pohjaisia pelejä. Peli aikaa meni varmasti keskimärin 6-7 tuntia päivässä 7 päivää viikossa. Usean kerran viikossa pidettiin treenejä ja erinäisiä palavereita klaanin toimesta. Tämä on viikko/vuosi tasolla rutkasti enemmän mitä olympiatason urheilija (jos laskee pois vuodet ennen tason saavuttamista) käyttää reeneihin. Ei tästä mitään fyrkkaa tullut, oltiin useasti pohjoismaiden huippu klaani, ainoa palkkijo oli v*tuille mennyt lukio. :P
Jos lajia ei ymmärrä niin ei sitä jaksa katsoa se on vaan niin helppoo... Itse en mitän futista pysty katsoon se on kuin kidutusta ja miljoonille sen kyylääminen on orgasmia parempi kiksi, emt.
03.03.2012 00:06
#18
täysin samaa mieltä, kun tuolla koulussa sanon pelaavani korkealla tasolla, porukka naireskelee tietämättä kuinka paljon treenaamista vaatii korkealla tasolla pelaaminen. Ite pelaan 4h pelkkää treeniä päivässä bäfää, ja muut kaverit vaan ihmettelee ja pelailee publiccia. Bf:än skenelle paras juttu olisi esim esl matsi striimit, jotka tois lisää näkyvyyttä. Ite en pysty live striimailee, netin uploadin takia mutta jos saisin jonkun striimaamaan esliä, niin esitän gaming.fi:n ylläpidolle kysymyksen, että saataisko sitten näkyvyyden takia paikka striimataessa tuolta gaming,fi etusivun striimit kohdasta?
Kaikki laadukkaat ja asialliset striimit nostetaan mielellämme esille. Ei muuta ku lähetys käyntiin ja viestiä meille, kun homma toimii.
09.03.2012 16:21
#19
taitaa vaan kaikki urheilut olla maksukanavilla ja uusintoja ja muuta paskaa vaan näytetään. jollekin media-alan tyypeille hyvä sauma. ekaks ohjelma nettiin ja sit myyntiin vaikka subille kun on tarpeeks yleisöä (vrt. biisonimafia).
12.08.2013 17:27
#20
<<12>>