Unohditko salasanan?

Valikko
  • Etusivu
  • Keskustelu
  • Artikkelit
  • Tiedostot
  • Galleria
  • Yhteisöt
  • Käyttäjät
  • Palaute
Suodata sisältöä:
  • » BF3
  • » BF4
  • » CoD:BO2
  • » CoD:Ghosts
  • » CS:GO
  • » Dota 2
  • » Indie
  • » Lanit
  • » LoL
  • » SC2
  • » Yleinen
  • » KAIKKI PELIT
Online: 198
Uutiset > Team Fortress 2

TF2:n muuttaminen ilmaiseksi kaksitoistakertaisti tulot

jaa kirjanmerkki
Team Fortress 2 / 09.03.2012 10:50 / Kirjoittanut yonzzuoffline
kuvaMikromaksuilla maustettu Free-to-Play-malli on järisyttänyt viime vuosina perinteisiä pelinkehitysmalleja. Muun muassa Dungeons & Dragons Onlinen ja Lord of the Rings Onlinen onnistuttua räjäyttämään potin tarjoamalla pelinsä ilmaiseksi, ovat monet muutkin kehittäjät kiinnostuneet kokeilemaan toimintatapaa. Valve teki tempun Team Fortress 2:lle sen vanhoilla päivillä ja voi olla päätökseensä hyvin tyytyväinen.

TF2:n kaltaisen pelin kohdalla myyntiä on hankala jatkaa kovin pitkään, sillä jokainen myyty peli tarkoittaa uutta pelaajaa. Jossain vaiheessa vastaan tulee raja, jolloin peliä tulee laajentaa tai muuten kehittää merkittävästi, jotta se koetaan houkuttelevana. Valve tuottikin pitkään lisäsisältöä peliin uusien karttojen ja Meet the -sarjan muodossa. Yhteisön osallistuminen päivitysten sisältöön oli isossa roolissa, sillä etukäteen julkaistuilla trailereilla houkuteltiin pelaajat kommentoimaan. Kommentteja käytettiin apuna päätöksenteossa, kun oli päätettävä mihin suuntaan päivitystä vietiin. Esimerkiksi Sniperien nuolien tuleen sytyttäminen oli idea, joka napattiin suoraan fanien kommenteista.

Kun TF2:n sisäinen pelikauppa esiteltiin, oli Valve huolestunut pelaajien suhtautumisesta. Peli oli jo täynnä esineitä, eikä niistä ollut tarvinut maksaa. Onnistuminen taattiin muutamalla tärkeällä päätöksellä: ostetuista esineistä ei saa kilpailuetua, peliin vaikuttavia esineitä ei ole pakko ostaa ja kaupankäynti tapahtuu oikealla rahalla virtuaalivaluutan sijaan.

Moni F2P-peli on muuttunut Pay-to-Win-peliksi ja Valve halusi välttää sudenkuopan. Siksi kaikki esineet ovat hyviä yhdessä asiassa ja huonoja toisessa, jotta kompromisseja olisi aina tehtävä. Esineet voi myös saada droppina tai craftata itse. Ainoat pelikaupalle eksklusiiviset esineet ovat kosmeettisia tai muutoin vaihtoehtoisia. Mikäli kauppaan silti haluaa suunnata, saa ostokset suorittaa oikealla valuutalla sen sijaan, että se ensin vaihdettaisiin tiettyyn pistemäärään, josta jäisi aina jotain käyttämättä.

Neljän vuoden ponnistelu tuotti tulosta. Esinekaupan esittelyn myötä tulot nousivat nelinkertaisiksi verrattuna pelkkiin pelimyyntituloihin. Kun Free-to-Play-siirtymä oli suoritettu, kokonaistulot olivat 12 kertaa korkeammat kuin kuukausittainen pelimyynti. Riski oli suuri ja asiat olisivat voineet mennä pahasti metsään, mutta kaikki sujui kuin oppikirjassa.


Lähde



Uusimmat
Arvostelussa Battleborn
Arvostelussa HyperX Cloud Revolver
Arvostelussa Quantum Break
Arvostelussa Rainbow Six: Siege
Finnwars-pelin joukkorahoitus alkoi
Suomi maailmanmestariksi IeSF:n SC2-turnauksessa
BlizzConissa turnauksia ja uusia pelijulkistuksia
Tamperelaisen peliyhtiö Vasara Entertainmentin Stardust Galaxy Warriors valittu Unite Boston Showcase -näyttelyyn
Killing Floor 2 ja Evolve kokeiltavissa viikonloppuna
Arvostelussa Asus ROG GR8

MAINOS

MAINOS



Edellinen uutinen
Valve kiistää julkaisun, myöntää Steam Boxin olemassaolon
Seuraava uutinen
Stage142: alustava aikataulu
Haku aihepiirin uutisista
Killing Floor 2 ja Evolve kokeiltavissa viikonloppuna
Killing Floor 2 julkaistaan huhtikuussa
Steamin joulualet käynnistyivät
Blizzard julkisti uuden pelin BlizzConissa
Wasteland 2:sta julkaistu kamppailutraileri
Avainsanat: Team Fortress 2 Steam Valve
Tiedätkö aiheen, josta emme ole uutisoineet? Lähetä uutisvinkki!

KOMMENTIT (7)

1

avatar
Hezoffline
09.03.2012 13:00
#1
TF2 on malliesimerkki siitä miten F2P pelit pitää tehdä. Ostetuilla kamppeilla ei saisi olla pelissä pärjäämisen kannalta merkitystä vaan niiden pitää olla lähinnä kosmeettisia lisäyksiä tai hemmetin hyvin tasapainotettuja aseita jotka, kuten TF2 tapauksessa voi myös itse craftata tai saada droppina, ihan ilmaiseksi.

Pay to win tie vie pelin nopealla tahdilla paskapelien hautausmaalle.
avatar
edeoffline
09.03.2012 14:51
#2
Hez sanoo:

TF2 on malliesimerkki siitä miten F2P pelit pitää tehdä. Ostetuilla kamppeilla ei saisi olla pelissä pärjäämisen kannalta merkitystä vaan niiden pitää olla lähinnä kosmeettisia lisäyksiä tai hemmetin hyvin tasapainotettuja aseita jotka, kuten TF2 tapauksessa voi myös itse craftata tai saada droppina, ihan ilmaiseksi.

Pay to win tie vie pelin nopealla tahdilla paskapelien hautausmaalle.


Totta puhut ja tf 2 tapauksessa aseita pystyi saamaan ennen F2P joilloin se ei aiheuttanut ylivoimaisuutta silläkään tavalla.
avatar
Vi-Peoffline
09.03.2012 18:29
#3
F2P täytti serverit noobeilla... Mutta TF2 on harvoja pelejä jotka tekee F2P:n sentään oikein.
avatar
iArskaoffline
09.03.2012 21:25
#4
No siis TF2 ei alunperin ollut F2P-peli, vaan se muuttui sit myöhemmin sellaiseksi. Olisiko TF2 voinut olla läheskään samanlainen kuin nyt, jos se olisi julkaistu alusta lähtien F2P:na? Vai tulisiko siinä tapauksessa maksullisia class packeja jne? Tietenkään ei niitä voi tulla TF2:een sellaisenaan, muutenhan pelin rahalla ostaneet pelaajat tulisivat kitisemään.

Toisaalta tämä on aivan hyvä tapa tuoda esille mahtavia F2P-pelejä. Matka on kuitenkin rankka, kuten uutisessa käydään hyvää esimerkkiä läpi. Valven aktiivisen tuen ja vankan yhteisön yhdistelmä onnistui luomaan tuottoisan ja kehittyvän kokonaisuuden, joka ei vaatisi ilmaisena pelinä enää "Pay-to-Win" -etikettiä. Hattukauppa myy hyvin.

On aika vaikeaa lähteä tekemään sellaista ilmaispeliä, joka tuottaa hyvin, muttei myöskään vaatisi yllä mainittua etikettiä. Pelkästään maksullisella kosmetiikalla varustetun ilmaispelin julkaisu voi olla iso riski.
Viestiä on muokattu: 09.03.2012 21:31
avatar
edeoffline
09.03.2012 23:39
#5
iArska sanoo:

No siis TF2 ei alunperin ollut F2P-peli, vaan se muuttui sit myöhemmin sellaiseksi. Olisiko TF2 voinut olla läheskään samanlainen kuin nyt, jos se olisi julkaistu alusta lähtien F2P:na? Vai tulisiko siinä tapauksessa maksullisia class packeja jne? Tietenkään ei niitä voi tulla TF2:een sellaisenaan, muutenhan pelin rahalla ostaneet pelaajat tulisivat kitisemään.

Toisaalta tämä on aivan hyvä tapa tuoda esille mahtavia F2P-pelejä. Matka on kuitenkin rankka, kuten uutisessa käydään hyvää esimerkkiä läpi. Valven aktiivisen tuen ja vankan yhteisön yhdistelmä onnistui luomaan tuottoisan ja kehittyvän kokonaisuuden, joka ei vaatisi ilmaisena pelinä enää "Pay-to-Win" -etikettiä. Hattukauppa myy hyvin.

On aika vaikeaa lähteä tekemään sellaista ilmaispeliä, joka tuottaa hyvin, muttei myöskään vaatisi yllä mainittua etikettiä. Pelkästään maksullisella kosmetiikalla varustetun ilmaispelin julkaisu voi olla iso riski.


Onhan se iso riski, mutta Valve on tottunut julkaisemaan kerralla ostettavia pelejä. Näin ollen Tf2 tuotti hyvin ennen F2P ja updatusten takia sai hyvän suosion. Sen jälkeen kun peliä on jo myyty hyvin lätkästään F2P. Siitä syystä peli alkoikin tuottaa aika hyvin lisää. Ja Valve helpotti myös muut onnistuneet julkaisut joten ei kuitenkaan ihan nämä pikkufirmat pysty tälläistä tekemään. Hieno peli kun on se 4 vuotta tullu pelattua. Ja se on hauska kattoa steamin tilastoista statseja ja huomata ettei silloin kuin itse peli julkaistiin ollut mitään laskureita. Valve on hyvä koska se tosiaan tekee patcheja ilmatteks.
avatar
MrLateoffline
10.03.2012 21:24
#6
Suuri osa tuloista varmaan tullut avaimista, joita myydään laatikoiden avaamiseen. Eräänlaista uhkapeliä; osta avain -> avaa laatikko -> toivo, että sieltä tulee unusual hattu. Mahdollisuus on 1/100.

Joitakin unusual hattuja myydään aivan järkyttävään hintaan, hinta voi pyöriä jopa 500$ luokassa joillain hatuilla.
avatar
MaKeoffline
14.03.2012 19:07
#7
Valvea parempaa peliyhtiötä saa hakea.
Osallistu keskusteluun ja rekisteröidy sivustolle.
Lukossa alkuun 

1

© Copyright 2004 - 2021 Finnish Gaming Community ry
Contact » Mediatiedot » Rekisteriseloste » Käyttöehdot » Ylläpitäjät » Yhteistyössä » Palaute » Uutisvinkki » Hae ylläpitoon » RSS » 0.0934 sekuntia
Nebula
EA
SEUL ry
Battlefield 1942
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Vietnam
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 2142
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield Heroes
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield 1943
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Battlefield: Bad Company 2
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 3
Uutiset
Pelitiedot
Battlefield 4
Uutiset
Call of Duty
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: United Offensive
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty 4
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Call of Duty: World at War
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Modern Warfare 2
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Black Ops
Uutiset
Pelitiedot
Call of Duty: Modern Warfare 3
Uutiset
Call of Duty: Black Ops 2
Uutiset
Half-Life 2
Pelitiedot
Tiedostot
Counter-Strike
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Source
Uutiset
Pelitiedot
Counter-Strike: Global Offensive
Uutiset
Team Fortress 2
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead
Uutiset
Pelitiedot
Tiedostot
Left 4 Dead 2
Uutiset
Pelitiedot
Portal 2
Uutiset
Pelitiedot
Indie-pelit
Uutiset
Lanit
Uutiset
Medal of Honor: Warfighter
Uutiset
ShootMania
Uutiset
Starcraft 2
Uutiset
Pelitiedot