DICE:n Battlefield-sarja on jo vuosien ajan ollut "se toinen" kova räiskintäpelisarja. Joka toinen vuosi taistelu joulumyynnistä on ollut parhaimmillaan voimakkaitakin tunteita herättävää. Viime vuoden Medal of Honorin epäonnistumisen jälkeen, on Battlefield 4:ään ladattu kovat odotukset. Tätä sesonkia ei EA eivätkä Battlefield 3:sta pitäneet pelaajat ole valmiita jättämään väliin.
Battlefieldit eivät ole koskaan olleet erityisen vahvoja yksinpelin saralla. Bad Company -pelit paransivat kurssia selvästi tarina- ja huumorivetoisella lähestymistavallaan, mutta päättömiä räiskintöjä nekin olivat. Viimeksi Battlefield 3:n kanssa nähtiin, että jotain oli onnistuttu oppimaan, sillä henkilökohtaiselle tasolle viety tarina koukutti odotettua enemmän.
Valitettavasti BF4:n yksinpeli on alusta loppuun asti niin puhkiskriptattu, että juurikaan mitään muuta siitä ei jää mieleen. Pahimpia hetkiä ovat täysin epärealistisesti käyttäytyvät kulkuneuvot sekä täydellisen tarkasti vieressä räjähtävät ammukset. Käsikirjoitetuista hetkistä huolimatta bugeja riittää, eikä peli missään vaiheessa onnistu kuljettamaan pelaajaa tarinassa eteenpäin. Aivan liian usein vastaan tulee hetkiä, jolloin ei ole tajunnut, että peli jäi odottamaan pelaajan toimia. Pahimmillaan alkoi jo tuntumaan, että onnistui aiheuttamaan jonkin etenemisen estävän bugin. Jos pelistä tehdään aivoton putkiräiskintä, ei etenemistäkään varten jaksa vaivata päätään.
Aivottomia ovat tekoälyn hahmotkin. Kanssasotilaista ei ole liiemmin apua, vastustajat menevät suojaan siten, että pää pilkottaa esteen takaa ja kaikki ampuvat vaan pelaajaa. Mikäli sattuu kuolemaan, hyvällä tuurilla spawnaa kohtaan, joka triggeröi vihollisten syntymisen selän taakse. 20 vihollisen ympäröiväksi joutuessa ja instakuoleman kohdatessa alkaa ohjaimen odotettu elinikä kummasti lyhenemään.
Olisi ollut mielenkiintoista laskea, kuinka monta Kiinan armeijan sotilasta tarinan tehtävien aikana kaatui. Lukema joka tapauksessa huitelee useissa sadoissa. Ja omia oli kokonaista viisi. Mitään sinällään epätavanomaista tässä ei ole, ja muissakin räiskintäpelisarjoissa on jo totuttu samankaltaiseen hyötysuhteeseen. Virheen Battlefield 4 tekee siinä, että tarina tai sen hahmot eivät onnistu aiheuttamaan, saati sitten osoittamaan, minkäänlaisia tunteita ja jäävät pelaajan silmissä tyystin yhdentekeviksi. Silmittömien räiskintöjen aika alkaa olemaan jo ohi, sillä niistä on aivan liian paljon tarjontaa. Edukseen erottuakseen on panostettava tarinankerrontaan, eikä mietittävä, että mikä ympäristö vielä on hyödyntämättä.
Eri asetelmia BF4:ssä on niin paljon, että sitä voisi kutsua teknologiademoksi. Pelaaja kulkee sääolosuhteista toiseen, maalta merelle sekä hyppii kaikkien perinteisten kulkuneuvojen rattiin. Vain ilmasota jää käsittelemättä. Viholliset lompsivat aina vastaan juuri sopivalla tavalla. Ainoastaan kaksi viimeistä kenttää nousevat muiden tason yläpuolelle, mutta kun kaksi ensimmäistä olivat kamalaa soopaa, uppoaa kokonaisuus keskinkertaisuuden suohon. Ainoa syy yksinpelin läpäisemiseen on siitä saatavat aseet moninpeliin.
Olisi mielenkiintoista tietää, että mistä pelin osa-alueesta suunnittelu on alkanut. Rakennettiinko ensin pohja monin- vai yksinpelille. Ne kun ovat varsin eri maailmoista, vaikka kartat pitkälti yhtenäisiä ovatkin. Surkean yksinpelin rinnalla moninpeli tuntuu, tsiljoonista bugeista huolimatta, varsin toimivalta. Pelissä on rehellistä sodantuntua, kun joka puolella räjähtelee, silmille lentää roinaa, kuulo menee hetkellisesti vieressä räjähtävästä kranaatista ja missään ei tunne olevansa todella turvassa. Nurkassa kyhjöttäessäkään ei voi tietää varmaksi, etteikö joku pian räjäyttäisi seinää takanasi.
Tässä vaiheessa lienee hyvä todeta, että arvostelua varten moninpelin peluu jätettiin suosiolla PS4:lle. 64 pelaajaa, 60 fps ja Full HD -resoluutio houkuttelivat niin paljon, että päädyin ostamaan pelin omalla rahalla, jotta sain tsekattua sen ns. todellisessa muodossaan. Vanhoilla konsoleilla peli kun on melko rajoitettu: vähemmän pelaajia ja pienet kartat. Eriskummallisesti EA:lla ei ollut promoversioita uusimman sukupolven konsoleille, ainakaan Suomessa. Hyvää PR:ää!
Odotin myös kärsivällisesti, että DICE onnistui korjaamaan pahimmat bugit ennen lopullisen tuomion antamista. Ennen joulukuun alkupuolta peli oli ällistyttävän bugisessa kunnossa, kun äänet pätkivät ja ruutu välkkyi väärässä tilanteessa tulevien efektien vuoksi. Pelin julkaisemisesta näin bugisessa kunnossa voisi kirjoittaa oman artikkelinsa, ja vaikka vähän narua on annettava suuresta alustojen määrästä johtuen uusimman sukupolven konsoleista, on silti ihmeteltävä miten heikossa hapessa BF4 aluksi oli. Ihan jokaisella alustalla bugeja riitti, vakaviakin. Missä on rohkeus tehdä asiat oikein pelaajien eikä rahan kannalta? Musertavan palautteen alla DICE sentään linjasi keskittyvänsä bugien metsästämiseen ennen kuin seuraava lisäosa julkaistaan. Mutta miksi tätä päätöstä ei tehty jo ennen julkaisua?
Vakuuttavinta BF4:ssä on sen audiovisuaalinen olemus. Jälki on parhaimmillaan todella hienoa, mihin merkittävästi vaikuttavat myös mielenkiintoiset kartat, joissa on huomattava määrä yksityiskohtia ja ainutlaatuisia piirteitä. Niistä jokainen on jonkin teeman mukainen ja riittävän erilainen muihin verrattuna. Tavanomaisesta valtauspiste sinne, valtauspiste tänne -suunnittelusta poiketen kartat on rakennettu tietyn ajatuksen ympärille. On tunneleita, korkeita taloja, saaria ja jopa pilvenpiirtäjä sekä satelliittiantenni.
Jokaisessa kartassa kokemus saattaa muuttua kesken kaiken. Esimerkiksi Siege of Shanghaissa pilvenpiirtäjä romahtaa, Paracel Stormissa sotalaiva rysähtää rantaan ja Flood Zonessa kartan valtaa tulvavesi. Sääkin vaihtelee. Levolution-hetkien aikaan on syytä olla mahdollisimman kaukana, sillä rakennuksen sortuessa omalle sotilaalle käy kehnosti ja lähettyvilläkin peli alkaa pätkimään hetken ajan todella rajusti.
Pienemmässä mittakaavassa valtaosa seinistä ja muista esteistä on hajotettavissa, mikä saattaa aukaista kokonaan uusia etenemisreittejä ja tehdä puolustamisesta selvästi hankalampaa. Tällä osa-alueella BF4 päihittää kilpailijansa kevyesti.
Täydellisiä kartat toki eivät ole. Todella usein toinen joukkue on selvästi niskan päällä ja Rush-pelimuodossa hyökkäävän joukkueen etenemisestä on jälleen tehty vähän turhan hankalaa. Laajoissa kartoissa uuden pelaajan kannalta meno voi olla turhankin hektistä, kun vihollinen pääsee yllättämään erittäin monelta suunnalta. Kartat ovat niin moniulotteisia, että loppu saattaa tulla milloin vaan. Sota on todellakin läsnä, turvapaikat ovat harvassa. Paras tapa pysyä hengissä on olla aktiivinen ja pysyä liikkeessä. Tämän merkitystä lisää se, ettei sotilas kestä kovin montaa osumaa, ehkäpä jopa vähemmän kuin BF3:ssa.
Klaanipelaamisen osalta on vielä hankalaa lausua lopullista tuomiota, mutta tuskinpa tästäkään ihan BF2:n kaltaista menestystä tulee. Sen takaa jo DICE:n suhtautuminen, kovista lupauksista riippumatta. Kymmenen karttaa sinällään tarjoaisi jo ihan hyvän pohjan, ja vaikka mukaan on tuotu selvästi eSports-mielessä Defuse- ja Obliteration-pelimuodot, epäilyttää suuren yleisön innostuminen. Näistä kahdesta Obliteration on ihan järkyttävää ADHD-vääntämistä, siihen toivon mukaan ei ainakaan päädytä.
Heti alkuun käteensä saa aseen, jossa on muutakin kuin pelkkä rautatähtäin. Lisää vempeleitä ja tuliluikkuja aukeaa tietysti pelaamalla, mutta nyt tervassa ei tarvitse tarpoa tuntikaupalla ennen kuin pystyy kurittamaan takaisin. Jokaisella aseluokalla on yllinkyllin avattavaa ja peli tulee myös hieman muuttumaan sitä mukaa, kun valtaosa muista pelaajista alkaa saamaan käyttöönsä vaihtoehtoisia aseluokkien kokoonpanoja.
Pisteytysmuutoksilla kierrosten loppusaldo huitelee puoliväkisin useissa tuhansissa. Pelimuodolle oleellisten asioiden suorittamisesta palkitaan selvästi reippaammin, eikä enää pisteet jää saamatta osittaisestakaan onnistumisesta. 90 % viholliseen vahinkoa tehnyt kaveri palkitaan kuolemasta tapolla, vaikka ratkaisevan luodin olisikin laittanut matkaan joku muu. Sama kaava pätee lippupisteen valtaamiseen - jo osittainen hallinnan kääntäminen tuottaa pisteitä.
BF2:sta paluun tekee Commander. Tuo taistelukenttien ylijohtaja, joka karttanäkymänsä takaa voi pudotella omille lisätukea tai tehdä vastustajan päivästä raskaamman skannaustoiminnon tai tykistötulen avulla. Hienoin keksintö komentajaan liittyen on sen eristäminen pelistä. Komentajaksi voi ryhtyä vaikkapa työmatkallaan tabletin avulla, kunhan oma sotilas on saavuttanut sitä ennen tason 10. Tämä paikkaa loistavasti aiempaa ongelmaa, kun komentajaa tai varsinkaan hyvää sellaista oli hankala saada tiimilleen. Nyt tabletillaan pelaava voi keskittyä puhtaasti joukkueensa palvelemiseen. Hyvä komentaja saattaa helpostikin kääntää matsin kulun huolehtimalla, että vastustajan sotilaiden sijainti näkyy jatkuvasti kartalla.
Tabletilla komentajana pelaaminen on ihan piristävää hetken ajan, mutta juuri yhtä kierrosta pidempään sitä ei jaksa. UAV-skannerin, EMP-häirinnän ja muiden vastaavien apuvälineiden kartalle lätkiminen ei liiemmin vaihtelua tarjoa. Komentajan näkymä muodostuu pelkästä karttakuvasta, jonka seuraaminen tuntikaupalla muuttuu varsin yksitoikkoiseksi ja kohokohdattomaksi. Rooliin olisikin voinut miettiä jotain muutakin kuin mekaanista suorittamista. Ainakaan julkisella palvelimella komentajana toimiminen ei tuota suuria elämyksiä - silti komentajan apu omalle tiimille on kiistaton.
Bugien nitistämisen jälkeen Battlefield 4:stä on kuoriutumassa ihan sujuva peli. Yksinpeli on ja pysyy karmeana, mutta kukapa tätä sitä varten edes ostaisi. Pelisarjalle tutut ongelmat ovat toki läsnä edelleen, niihin ei vain jaksa kiinnittää liikaa huomiota, kun muu peli on toimiva. Hajoamisesta on otettu riittävästi irti ja kartoista on saatu mielenkiintoisia kunnollisten teemojen ansiosta.
Kehuista huolimatta lopullinen arvosana on heikko. Miksikö? Koska moninpeli oli julkaisun aikaan järkyttävässä kunnossa ja koska tällaisen yksinpelin tuottaminen on niin rajua pelaajien aliarvioimista, että siitä sietääkin saada köniinsä. Kerrankin voisi jättää lisäosat vähemmälle huomiolle ja panostaa pelin viimeistelyyn. Tavallisesti jättäisin välittämättä selvässä sivuroolissa olevan yksinpelin sisällöstä, mutta tässä paletissa se sotkee lopullisesti kaiken ja jättää pahan mielen. Yhteispisteitä vähentää myöskin se, että peli on merkittävästi huonompi edellisen sukupolven konsoleilla.
Älä osta, mikäli et aio käyttää kymmeniä tunteja moninpelin parissa. Osta, jos omistat tehokkaan PC:n tai uuden sukupolven konsolin ja haluat uppoutua visuaalisesti ainutlaatuisen pelin tarjoamaan sotaviihteeseen. On tämä Battlefield 3:a parempi.
Battlefield 4
|
Yksinpeli
Battlefieldit eivät ole koskaan olleet erityisen vahvoja yksinpelin saralla. Bad Company -pelit paransivat kurssia selvästi tarina- ja huumorivetoisella lähestymistavallaan, mutta päättömiä räiskintöjä nekin olivat. Viimeksi Battlefield 3:n kanssa nähtiin, että jotain oli onnistuttu oppimaan, sillä henkilökohtaiselle tasolle viety tarina koukutti odotettua enemmän.
Valitettavasti BF4:n yksinpeli on alusta loppuun asti niin puhkiskriptattu, että juurikaan mitään muuta siitä ei jää mieleen. Pahimpia hetkiä ovat täysin epärealistisesti käyttäytyvät kulkuneuvot sekä täydellisen tarkasti vieressä räjähtävät ammukset. Käsikirjoitetuista hetkistä huolimatta bugeja riittää, eikä peli missään vaiheessa onnistu kuljettamaan pelaajaa tarinassa eteenpäin. Aivan liian usein vastaan tulee hetkiä, jolloin ei ole tajunnut, että peli jäi odottamaan pelaajan toimia. Pahimmillaan alkoi jo tuntumaan, että onnistui aiheuttamaan jonkin etenemisen estävän bugin. Jos pelistä tehdään aivoton putkiräiskintä, ei etenemistäkään varten jaksa vaivata päätään.
Aivottomia ovat tekoälyn hahmotkin. Kanssasotilaista ei ole liiemmin apua, vastustajat menevät suojaan siten, että pää pilkottaa esteen takaa ja kaikki ampuvat vaan pelaajaa. Mikäli sattuu kuolemaan, hyvällä tuurilla spawnaa kohtaan, joka triggeröi vihollisten syntymisen selän taakse. 20 vihollisen ympäröiväksi joutuessa ja instakuoleman kohdatessa alkaa ohjaimen odotettu elinikä kummasti lyhenemään.
Viisi vastaan Kiina
Olisi ollut mielenkiintoista laskea, kuinka monta Kiinan armeijan sotilasta tarinan tehtävien aikana kaatui. Lukema joka tapauksessa huitelee useissa sadoissa. Ja omia oli kokonaista viisi. Mitään sinällään epätavanomaista tässä ei ole, ja muissakin räiskintäpelisarjoissa on jo totuttu samankaltaiseen hyötysuhteeseen. Virheen Battlefield 4 tekee siinä, että tarina tai sen hahmot eivät onnistu aiheuttamaan, saati sitten osoittamaan, minkäänlaisia tunteita ja jäävät pelaajan silmissä tyystin yhdentekeviksi. Silmittömien räiskintöjen aika alkaa olemaan jo ohi, sillä niistä on aivan liian paljon tarjontaa. Edukseen erottuakseen on panostettava tarinankerrontaan, eikä mietittävä, että mikä ympäristö vielä on hyödyntämättä.
Eri asetelmia BF4:ssä on niin paljon, että sitä voisi kutsua teknologiademoksi. Pelaaja kulkee sääolosuhteista toiseen, maalta merelle sekä hyppii kaikkien perinteisten kulkuneuvojen rattiin. Vain ilmasota jää käsittelemättä. Viholliset lompsivat aina vastaan juuri sopivalla tavalla. Ainoastaan kaksi viimeistä kenttää nousevat muiden tason yläpuolelle, mutta kun kaksi ensimmäistä olivat kamalaa soopaa, uppoaa kokonaisuus keskinkertaisuuden suohon. Ainoa syy yksinpelin läpäisemiseen on siitä saatavat aseet moninpeliin.
Moninpeli
Olisi mielenkiintoista tietää, että mistä pelin osa-alueesta suunnittelu on alkanut. Rakennettiinko ensin pohja monin- vai yksinpelille. Ne kun ovat varsin eri maailmoista, vaikka kartat pitkälti yhtenäisiä ovatkin. Surkean yksinpelin rinnalla moninpeli tuntuu, tsiljoonista bugeista huolimatta, varsin toimivalta. Pelissä on rehellistä sodantuntua, kun joka puolella räjähtelee, silmille lentää roinaa, kuulo menee hetkellisesti vieressä räjähtävästä kranaatista ja missään ei tunne olevansa todella turvassa. Nurkassa kyhjöttäessäkään ei voi tietää varmaksi, etteikö joku pian räjäyttäisi seinää takanasi.
Tässä vaiheessa lienee hyvä todeta, että arvostelua varten moninpelin peluu jätettiin suosiolla PS4:lle. 64 pelaajaa, 60 fps ja Full HD -resoluutio houkuttelivat niin paljon, että päädyin ostamaan pelin omalla rahalla, jotta sain tsekattua sen ns. todellisessa muodossaan. Vanhoilla konsoleilla peli kun on melko rajoitettu: vähemmän pelaajia ja pienet kartat. Eriskummallisesti EA:lla ei ollut promoversioita uusimman sukupolven konsoleille, ainakaan Suomessa. Hyvää PR:ää!
Odotin myös kärsivällisesti, että DICE onnistui korjaamaan pahimmat bugit ennen lopullisen tuomion antamista. Ennen joulukuun alkupuolta peli oli ällistyttävän bugisessa kunnossa, kun äänet pätkivät ja ruutu välkkyi väärässä tilanteessa tulevien efektien vuoksi. Pelin julkaisemisesta näin bugisessa kunnossa voisi kirjoittaa oman artikkelinsa, ja vaikka vähän narua on annettava suuresta alustojen määrästä johtuen uusimman sukupolven konsoleista, on silti ihmeteltävä miten heikossa hapessa BF4 aluksi oli. Ihan jokaisella alustalla bugeja riitti, vakaviakin. Missä on rohkeus tehdä asiat oikein pelaajien eikä rahan kannalta? Musertavan palautteen alla DICE sentään linjasi keskittyvänsä bugien metsästämiseen ennen kuin seuraava lisäosa julkaistaan. Mutta miksi tätä päätöstä ei tehty jo ennen julkaisua?
Kaikki hajoaa joskus
Vakuuttavinta BF4:ssä on sen audiovisuaalinen olemus. Jälki on parhaimmillaan todella hienoa, mihin merkittävästi vaikuttavat myös mielenkiintoiset kartat, joissa on huomattava määrä yksityiskohtia ja ainutlaatuisia piirteitä. Niistä jokainen on jonkin teeman mukainen ja riittävän erilainen muihin verrattuna. Tavanomaisesta valtauspiste sinne, valtauspiste tänne -suunnittelusta poiketen kartat on rakennettu tietyn ajatuksen ympärille. On tunneleita, korkeita taloja, saaria ja jopa pilvenpiirtäjä sekä satelliittiantenni.
Jokaisessa kartassa kokemus saattaa muuttua kesken kaiken. Esimerkiksi Siege of Shanghaissa pilvenpiirtäjä romahtaa, Paracel Stormissa sotalaiva rysähtää rantaan ja Flood Zonessa kartan valtaa tulvavesi. Sääkin vaihtelee. Levolution-hetkien aikaan on syytä olla mahdollisimman kaukana, sillä rakennuksen sortuessa omalle sotilaalle käy kehnosti ja lähettyvilläkin peli alkaa pätkimään hetken ajan todella rajusti.
Pienemmässä mittakaavassa valtaosa seinistä ja muista esteistä on hajotettavissa, mikä saattaa aukaista kokonaan uusia etenemisreittejä ja tehdä puolustamisesta selvästi hankalampaa. Tällä osa-alueella BF4 päihittää kilpailijansa kevyesti.
Täydellisiä kartat toki eivät ole. Todella usein toinen joukkue on selvästi niskan päällä ja Rush-pelimuodossa hyökkäävän joukkueen etenemisestä on jälleen tehty vähän turhan hankalaa. Laajoissa kartoissa uuden pelaajan kannalta meno voi olla turhankin hektistä, kun vihollinen pääsee yllättämään erittäin monelta suunnalta. Kartat ovat niin moniulotteisia, että loppu saattaa tulla milloin vaan. Sota on todellakin läsnä, turvapaikat ovat harvassa. Paras tapa pysyä hengissä on olla aktiivinen ja pysyä liikkeessä. Tämän merkitystä lisää se, ettei sotilas kestä kovin montaa osumaa, ehkäpä jopa vähemmän kuin BF3:ssa.
Klaanipelaamisen osalta on vielä hankalaa lausua lopullista tuomiota, mutta tuskinpa tästäkään ihan BF2:n kaltaista menestystä tulee. Sen takaa jo DICE:n suhtautuminen, kovista lupauksista riippumatta. Kymmenen karttaa sinällään tarjoaisi jo ihan hyvän pohjan, ja vaikka mukaan on tuotu selvästi eSports-mielessä Defuse- ja Obliteration-pelimuodot, epäilyttää suuren yleisön innostuminen. Näistä kahdesta Obliteration on ihan järkyttävää ADHD-vääntämistä, siihen toivon mukaan ei ainakaan päädytä.
Muokkaa ja käskytä
Heti alkuun käteensä saa aseen, jossa on muutakin kuin pelkkä rautatähtäin. Lisää vempeleitä ja tuliluikkuja aukeaa tietysti pelaamalla, mutta nyt tervassa ei tarvitse tarpoa tuntikaupalla ennen kuin pystyy kurittamaan takaisin. Jokaisella aseluokalla on yllinkyllin avattavaa ja peli tulee myös hieman muuttumaan sitä mukaa, kun valtaosa muista pelaajista alkaa saamaan käyttöönsä vaihtoehtoisia aseluokkien kokoonpanoja.
Pisteytysmuutoksilla kierrosten loppusaldo huitelee puoliväkisin useissa tuhansissa. Pelimuodolle oleellisten asioiden suorittamisesta palkitaan selvästi reippaammin, eikä enää pisteet jää saamatta osittaisestakaan onnistumisesta. 90 % viholliseen vahinkoa tehnyt kaveri palkitaan kuolemasta tapolla, vaikka ratkaisevan luodin olisikin laittanut matkaan joku muu. Sama kaava pätee lippupisteen valtaamiseen - jo osittainen hallinnan kääntäminen tuottaa pisteitä.
BF2:sta paluun tekee Commander. Tuo taistelukenttien ylijohtaja, joka karttanäkymänsä takaa voi pudotella omille lisätukea tai tehdä vastustajan päivästä raskaamman skannaustoiminnon tai tykistötulen avulla. Hienoin keksintö komentajaan liittyen on sen eristäminen pelistä. Komentajaksi voi ryhtyä vaikkapa työmatkallaan tabletin avulla, kunhan oma sotilas on saavuttanut sitä ennen tason 10. Tämä paikkaa loistavasti aiempaa ongelmaa, kun komentajaa tai varsinkaan hyvää sellaista oli hankala saada tiimilleen. Nyt tabletillaan pelaava voi keskittyä puhtaasti joukkueensa palvelemiseen. Hyvä komentaja saattaa helpostikin kääntää matsin kulun huolehtimalla, että vastustajan sotilaiden sijainti näkyy jatkuvasti kartalla.
Tabletilla komentajana pelaaminen on ihan piristävää hetken ajan, mutta juuri yhtä kierrosta pidempään sitä ei jaksa. UAV-skannerin, EMP-häirinnän ja muiden vastaavien apuvälineiden kartalle lätkiminen ei liiemmin vaihtelua tarjoa. Komentajan näkymä muodostuu pelkästä karttakuvasta, jonka seuraaminen tuntikaupalla muuttuu varsin yksitoikkoiseksi ja kohokohdattomaksi. Rooliin olisikin voinut miettiä jotain muutakin kuin mekaanista suorittamista. Ainakaan julkisella palvelimella komentajana toimiminen ei tuota suuria elämyksiä - silti komentajan apu omalle tiimille on kiistaton.
Yhteenveto
Bugien nitistämisen jälkeen Battlefield 4:stä on kuoriutumassa ihan sujuva peli. Yksinpeli on ja pysyy karmeana, mutta kukapa tätä sitä varten edes ostaisi. Pelisarjalle tutut ongelmat ovat toki läsnä edelleen, niihin ei vain jaksa kiinnittää liikaa huomiota, kun muu peli on toimiva. Hajoamisesta on otettu riittävästi irti ja kartoista on saatu mielenkiintoisia kunnollisten teemojen ansiosta.
Kehuista huolimatta lopullinen arvosana on heikko. Miksikö? Koska moninpeli oli julkaisun aikaan järkyttävässä kunnossa ja koska tällaisen yksinpelin tuottaminen on niin rajua pelaajien aliarvioimista, että siitä sietääkin saada köniinsä. Kerrankin voisi jättää lisäosat vähemmälle huomiolle ja panostaa pelin viimeistelyyn. Tavallisesti jättäisin välittämättä selvässä sivuroolissa olevan yksinpelin sisällöstä, mutta tässä paletissa se sotkee lopullisesti kaiken ja jättää pahan mielen. Yhteispisteitä vähentää myöskin se, että peli on merkittävästi huonompi edellisen sukupolven konsoleilla.
Älä osta, mikäli et aio käyttää kymmeniä tunteja moninpelin parissa. Osta, jos omistat tehokkaan PC:n tai uuden sukupolven konsolin ja haluat uppoutua visuaalisesti ainutlaatuisen pelin tarjoamaan sotaviihteeseen. On tämä Battlefield 3:a parempi.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Huikeat grafiikat ja äänet + Levolution + Kartat + Komentajan paluu | - Jäätävät bugit - Surkea yksinpeli - Raha ennen laatua |
Arvosana: 7/10
MAINOS
MAINOS
1
24.12.2013 12:35
#1
24.12.2013 13:09
#2
Team: =BFP=
24.12.2013 14:30
#3
Mapit ovat vähän ristiriitaisia. Parempia kuin kolmosen julkaisumapit, mutta ne saisivat silti olla isompia. Laatu myös vähän heittelee:
Mainiot: Rogue Transmission, Paracel Storm, Golmud Railway
Ok: Zavod 311, Siege of Shanghai, Flood Zone
Kehnot: Dawnbreaker
Paskat: Hainan Resort, Lancang Dam, OP Locker.
Onkohan näin? Eilen jouduin Zavodissa ohjuksen liiskaamaksi vaikka en ollut lähelläkään lippua.
24.12.2013 14:54
#4
24.12.2013 14:56
#5
24.12.2013 16:55
#6
Kyllä Dicen päivät on luetut.
Riippuu miten katsoo. Kunhan peliä ostetaan vaikka miten paska peli olisi niin eise DICE mihinkään muutu.
24.12.2013 19:44
#7
Onhan tuo nyt todella paljon pelattavampi viimeisimpien pätsien jälkeen, kun mitä se oli julkasussa.
25.12.2013 19:53
#8
Nythän siellä on joku oikeustoimi EA:ta vastaan meneillään, johtuen pelin julkaisemisesta liian keskeneräisenä.
Onhan tuo nyt todella paljon pelattavampi viimeisimpien pätsien jälkeen, kun mitä se oli julkasussa.
Toivon, että EA tuomittaisiin sakkoihin. Tapaus olisi hyvä ennakkotapaus vastaavien varalle. Kyllähän se kuluttajien kusettamista on kun pistetään täysin keskeneräinen peli ulos ja pyydetään siitä täyttä hintaa. Nyt kun se alkaa olla kohtuu pelattavassa kunnossa, peliä myydään jo alennusmyynneissä.
Watchdogsinhan piti tulla alkuperäisen suunnitelman mukaan jo pihalle näinä aikoina, mutta Ubisoftilta sentään uskallettiin sanoa ettei peli ole vielä julkaisukunnossa ja sitä pitää viilata. Olisi toivottavaa, että muiden julkaisujen kanssa tehtäisiin samanlaisia päätöksiä eikä roskaa julkaistaisi.
25.12.2013 20:11
#9
Nythän siellä on joku oikeustoimi EA:ta vastaan meneillään, johtuen pelin julkaisemisesta liian keskeneräisenä.
Onhan tuo nyt todella paljon pelattavampi viimeisimpien pätsien jälkeen, kun mitä se oli julkasussa.
Toivon, että EA tuomittaisiin sakkoihin. Tapaus olisi hyvä ennakkotapaus vastaavien varalle. Kyllähän se kuluttajien kusettamista on kun pistetään täysin keskeneräinen peli ulos ja pyydetään siitä täyttä hintaa. Nyt kun se alkaa olla kohtuu pelattavassa kunnossa, peliä myydään jo alennusmyynneissä.
Watchdogsinhan piti tulla alkuperäisen suunnitelman mukaan jo pihalle näinä aikoina, mutta Ubisoftilta sentään uskallettiin sanoa ettei peli ole vielä julkaisukunnossa ja sitä pitää viilata. Olisi toivottavaa, että muiden julkaisujen kanssa tehtäisiin samanlaisia päätöksiä eikä roskaa julkaistaisi.
Mä oon ihan täysin samaa mieltä! Kyllä tuo pelien ulos suoltaminen alkaa menee jo naurettavaksi ainakin näiden kahden nimeltä mainitsemattomien, kaikkien tiedossa olevien pelitalojen taholta. Mua ensimmäistä kertaa elämässä vituttaa, että ostin bäfän.. Kyllä mulla vaan ikävä on niitä vanhoja hyviä aikoja. Vittu tuonkin ylimääräsen satasen mitä tähän laitoin, olisin voinut juoda.
Nyt tota myydään jo giganteissa alta kahellekympillä. Pari kuukautta sitten julkaistu peli ei toimi vieläkään niinkuin kuuluisi. Olen täysin kyllästynyt tuohon peliin jo tässä vaiheessa. Toivottavasti saavat sakkoja niin perkeleesti ja vihtaa persiille.
28.12.2013 09:59
#10
28.12.2013 10:33
#11
Levelcappi tässä kertoo myös omia mietteitään ja pakko sanoa, että olen kyllä samaa mieltä.
28.12.2013 17:08
#12
Miksi kaikkien pitää olla aina negatiivisiä BF4 on tosi hyvä peli mulla on toiminut hyvin heti pelin julkaisusta lähtien.
Joo kaikilla toimiikin yhtä hyvin kuin sulla :D Kaverilla tuliterä kone ja kaatuilee vähintään 5 kertaa ennenkuin pääsee peliin, ja kesken erän crashaa. Hyvin toimii!
28.12.2013 21:38
#13
Team: [AnVl]
30.12.2013 09:48
#14
Tässä esimerkki yhestä pelin suurimmasta ongelmasta: http://www.youtube.com/watch?v=tZyqeFwtRTk
30.12.2013 10:10
#15
Siis pelihän on ihan paskaa, ainakin kilpailullisessa mielessä pelaisin mieluummin bf3:sta.
Tässä esimerkki yhestä pelin suurimmasta ongelmasta: http://www.youtube.com/watch?v=tZyqeFwtRTk
Pakko kompata täysin. Toivoinkin, että joku laittaisi tuon videon tännekkin nähtäväksi.
30.12.2013 13:32
#16
Kyllä tätä nelosta pelais ihan mielellään muutaman vuoden... Mutta jos parin kolmen kuukauden päästä saadaan uutinen että Bf5 ollaan tekemässä niin sitten tulee pettymys. Tekisivät nyt vaan ihan rauhassa sitä vitosta muutaman vuoden kun ovat varmaan huomanneet että tuo CoD on alkanut meneen alamäkeen kun ei tuo Ghosts enään myymytkään historiaa... Itsenimielestä peli on 8/10
08.06.2014 15:24
#17
1