Brood Warin lumoa
90-luvun lopulla julkaistu StarCraft sai välittömästi julkaisunsa jälkeen vankkumattoman kannattajakunnan. Aikaansa edellä ollut pelituntuma ja -tyyli, sekä grafiikka takasivat pelille mahtavat myyntiluvut. Tähän päivään mennessä peliä on myyty huikeat 11 miljoonaa kappaletta. Onko peli sittenkään niin kelvoton tänäpäivänä? Kyllä pelissä, jota Koreassa esitetään edelleen usealla televisiokanavalla, kuin meillä jääkiekkoa ja, jossa parhaat ammattilaiset tekevät 400 toimintoa minuutissa on sitä jotain, muutakin kuin pelkkä nykyään niin karkea ulkokuori. Ammattilaiset ovat tähtiä, joiden nimikirjoituksista maksetaan paljon ja livepeliareenoille lipun saaminen on vaikeaa. Korean SC-huumaa kuvaa myös hyvin se, että yhdestä parhaiten menestyneistä pelaajista, Lim Yo-Hwanista aka. SlayerS_`BoxeRista`, on kirjoitettu myös omaelämänkerta, jonka englanninkielisen käännöksen voit lukea artikkelin lopusta löytyvistä linkeistä.
Isot yhtiöt, esimerkiksi Samsung, sponsoroivat StarCraft-joukkueita näyttävästi. Kun meillä iltapäivälehdissä näkee Johanna Tukiaisen naamaa päivittäin, Korean iltapäivälehdissä pyörivät... arvaa vain ketkä? Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että myös Korean Ilmavoimilla on oma StarCraft-tiimi, armeija kun on pakollinen Etelä-Koreassa kaikille miehille.
Erittäin nopeatempoinen ja lähes loputtomat strategiamahdollisuudet tarjoava peli on erittäin haastava. Legendaarinen lausahdus, "A minute to learn, a lifetime to master", kertoo erittäin paljon pelin luonteesta. StarCraft on onnistunut myös välttämään etenkin uudempia RTS-pelejä vaivaavan perisynnin, eli epätasapainon. Peli on täysin balanssissa, vain pelaajan taidot ratkaisevat.
Tänä vuonna merkittävin StarCraft-turnaus ainakin Pohjoismaissa oli Dreamhack kesäkuussa Ruotsissa. Peliä on myös pelattu World Cyber Gameseissa aina ensimmäisestä tapahtumasta asti. 11 vuoden jälkeen ei kuitenkaan enää ole salaisuus, että StarCraftin suosio, erityisesti suhteellisesti Koreassa, on laskussa. Katsojapiikit on saavutettu vuosia sitten ja nykyään luvut ovatkin laskussa kausi kauden jälkeen. Korjausta tähän on luvassa pelin alkuperäisen julkaisijan, Blizzardin, taholta. Ihmisrodun, Terranin, humanoidien, Protossin ja alieneiden, Zergin eeppinen taistelu saa jatkoa.
Täydellisyyden kehittämistä - StarCraft 2
Kun Blizzard ilmoitti keväällä 2007, että StarCraft 2 on todella tulossa, monet repivät pelihousujansa. Kuinka tehdä alkuperäiselle niin täydelliselle paketille vastine, joka houkuttelee suuria massoja uudelleen tietokoneen ääreen, niin äitejä, poikia että ammattilaispelaajia? Kuinka vangita ensimmäisen osan mahtava tunnelma uudistettuun pakettiin? Ja mikä Blizzardin kannalta tärkeintä, kuinka saada kaikki nämä maksamaan peleistään uudestaan.
Blizzardin tuntien tämä mahdottomalta tuntuva tehtävä on täysin toteutettavissa. Pelistä on julkaistu tähän mennessä kolme virallista pelivideota, jotka esittelevät erittäin nykyaikaisen, mutta silti tutun pelin. Videoista voi päällimmäisenä nähdä erittäin kauniin grafiikan ja uuden selkeän käyttöliittymän. Pelissä palaavat monet ensimmäisen osan tutut ja legendaariset joukot, mutta myös monia uusia on luvassa.
Odotettavissa on siis erittäin tasapainotettu, moninpeliin vahvasti keskittyvä ja myös Blizzardin huomion keskipisteessä oleva kokonaisuus, joka ei varmasti jätä ketään täysin kylmäksi. Mahdolliset bugit, epätasapainoisuudet ja lastentaudit tullaan korjaamaan, eikä peliä varmasti jätetä tuuliajolle kirkuvan pelaajayhteisön kanssa. Toivottavissa on myös, että myös E-Sportsin luvatussa maassa, Etelä-Koreassa peli saisi kannattajakuntaa. Pelihän on ensimmäisiä pelejä, jotka on jo suunnitteluvaiheessa suunniteltu palvelemaan täysin E-Sportsin tarpeita.
Pelien maksamiseen liittyen Blizzard ilmoitti noin kuukausi sitten shokkiuutisen. StarCraft 2 ei tule sisältämään LAN-pelimahdollisuutta. Tarkoituksena on yrittää kitkeä piratismia. StarCraft: Brood Wariahan pelataan todella paljon erilaisilla "piraattiservereillä", joita Blizzard karsastaa. Kaikki moninpelaaminen tulee ainakin artikkelin kirjoitushetkellä vallitsevan tiedon mukaan tapahtumaan uudessa Battle.net 2.0-portaalissa. Ilmeisesti Battle.net tulee kuitenkin sisältämään jonkinlaisen LAN-mahdollisuuden. Yrityksen näkökulmasta ratkaisu on täysin ymmärrettävä, mutta yhteisöä kohtaan se on loukkaus. Blizzardin rahantekokoneena viimeiset viisi vuotta toiminut World of Warcraft tarjoaa kuitenkin yritykselle erittäin syvät taskut. Universaalifaktahan on se, että Starcraft 2 tulee yksinkertaisesti myymään, ja paljon. Tämä on niin meklarien, kuin Blizzardin pomojen tiedossa.
LANin poisjättäminen herätti pelaajayhteisössä luonnollisesti raivoa Blizzardia kohtaan. LAN-mahdollisuuden sisällyttämisen puolesta vetoava adressi keräsi erittäin nopeasti 50 000 allekirjoitusta. Kirjoitushetkellä allekirjoituksia on noin 80 000. Pahat kielet väittävät jopa, että LAN-ominaisuuden poisjättö vain lisäisi kräkkereiden keskinäistä kilpailua ja intoa murtaa peli LAN-mahdollisuuden sisältäväksi.
Pukinkonttiin?
Pelin julkinen betatestaus on alkamassa tänä kesänä, luultavasti elokuun aikana. Valitettavasti ilmoittautuminen tähän betatestaukseen on jo päättynyt. Varsinainen julkaisuajankohta on näin ollen todennäköisesti vuoden 2009 viimeinen tai vuoden 2010 ensimmäinen neljännes. Tunnetusti Blizzard julkaisee pelinsä vasta sitten, kun ne ovat oikeasti valmiita.
Peli tullaan julkaisemaan kolmessa osassa. Ensimmäinen osa, Starcraft II: Wings of Liberty, sisältää Terranin yksinpelikampanjan ja kaikkien rotujen moninpelin. Yksinpelin tapahtumat sijoittuvat neljän vuoden päähän StarCraft: Brood Warin päätöksestä. Toisen osan kampanja tulee keskittymään Zergiin ja kolmas Protossiin. Kunkin osan yksinpeli tulee sisältämään n. 30 tehtävää, antaen trilogian yhteispituudeksi huiman 90 tehtävän kampanjan.
Tiedossa on, että suurin osa uutta StarCraftia odottavista haluaa peliltä ainoastaan laadukkaan moninpelin. Saa siis nähdä, millaisella koukulla Blizzard yrittää saada suurimman osan pelaajista ostamaan kaikki osat.
Wings of Libertyä odottaessa voi vaikka pyyhkiä pölyt Starcraftin tai Warcraft 3:n koteloista.
Linkit:
90-luvun lopulla julkaistu StarCraft sai välittömästi julkaisunsa jälkeen vankkumattoman kannattajakunnan. Aikaansa edellä ollut pelituntuma ja -tyyli, sekä grafiikka takasivat pelille mahtavat myyntiluvut. Tähän päivään mennessä peliä on myyty huikeat 11 miljoonaa kappaletta. Onko peli sittenkään niin kelvoton tänäpäivänä? Kyllä pelissä, jota Koreassa esitetään edelleen usealla televisiokanavalla, kuin meillä jääkiekkoa ja, jossa parhaat ammattilaiset tekevät 400 toimintoa minuutissa on sitä jotain, muutakin kuin pelkkä nykyään niin karkea ulkokuori. Ammattilaiset ovat tähtiä, joiden nimikirjoituksista maksetaan paljon ja livepeliareenoille lipun saaminen on vaikeaa. Korean SC-huumaa kuvaa myös hyvin se, että yhdestä parhaiten menestyneistä pelaajista, Lim Yo-Hwanista aka. SlayerS_`BoxeRista`, on kirjoitettu myös omaelämänkerta, jonka englanninkielisen käännöksen voit lukea artikkelin lopusta löytyvistä linkeistä.
Isot yhtiöt, esimerkiksi Samsung, sponsoroivat StarCraft-joukkueita näyttävästi. Kun meillä iltapäivälehdissä näkee Johanna Tukiaisen naamaa päivittäin, Korean iltapäivälehdissä pyörivät... arvaa vain ketkä? Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että myös Korean Ilmavoimilla on oma StarCraft-tiimi, armeija kun on pakollinen Etelä-Koreassa kaikille miehille.
Erittäin nopeatempoinen ja lähes loputtomat strategiamahdollisuudet tarjoava peli on erittäin haastava. Legendaarinen lausahdus, "A minute to learn, a lifetime to master", kertoo erittäin paljon pelin luonteesta. StarCraft on onnistunut myös välttämään etenkin uudempia RTS-pelejä vaivaavan perisynnin, eli epätasapainon. Peli on täysin balanssissa, vain pelaajan taidot ratkaisevat.
Tänä vuonna merkittävin StarCraft-turnaus ainakin Pohjoismaissa oli Dreamhack kesäkuussa Ruotsissa. Peliä on myös pelattu World Cyber Gameseissa aina ensimmäisestä tapahtumasta asti. 11 vuoden jälkeen ei kuitenkaan enää ole salaisuus, että StarCraftin suosio, erityisesti suhteellisesti Koreassa, on laskussa. Katsojapiikit on saavutettu vuosia sitten ja nykyään luvut ovatkin laskussa kausi kauden jälkeen. Korjausta tähän on luvassa pelin alkuperäisen julkaisijan, Blizzardin, taholta. Ihmisrodun, Terranin, humanoidien, Protossin ja alieneiden, Zergin eeppinen taistelu saa jatkoa.
Täydellisyyden kehittämistä - StarCraft 2
Kun Blizzard ilmoitti keväällä 2007, että StarCraft 2 on todella tulossa, monet repivät pelihousujansa. Kuinka tehdä alkuperäiselle niin täydelliselle paketille vastine, joka houkuttelee suuria massoja uudelleen tietokoneen ääreen, niin äitejä, poikia että ammattilaispelaajia? Kuinka vangita ensimmäisen osan mahtava tunnelma uudistettuun pakettiin? Ja mikä Blizzardin kannalta tärkeintä, kuinka saada kaikki nämä maksamaan peleistään uudestaan.
Blizzardin tuntien tämä mahdottomalta tuntuva tehtävä on täysin toteutettavissa. Pelistä on julkaistu tähän mennessä kolme virallista pelivideota, jotka esittelevät erittäin nykyaikaisen, mutta silti tutun pelin. Videoista voi päällimmäisenä nähdä erittäin kauniin grafiikan ja uuden selkeän käyttöliittymän. Pelissä palaavat monet ensimmäisen osan tutut ja legendaariset joukot, mutta myös monia uusia on luvassa.
Odotettavissa on siis erittäin tasapainotettu, moninpeliin vahvasti keskittyvä ja myös Blizzardin huomion keskipisteessä oleva kokonaisuus, joka ei varmasti jätä ketään täysin kylmäksi. Mahdolliset bugit, epätasapainoisuudet ja lastentaudit tullaan korjaamaan, eikä peliä varmasti jätetä tuuliajolle kirkuvan pelaajayhteisön kanssa. Toivottavissa on myös, että myös E-Sportsin luvatussa maassa, Etelä-Koreassa peli saisi kannattajakuntaa. Pelihän on ensimmäisiä pelejä, jotka on jo suunnitteluvaiheessa suunniteltu palvelemaan täysin E-Sportsin tarpeita.
Pelien maksamiseen liittyen Blizzard ilmoitti noin kuukausi sitten shokkiuutisen. StarCraft 2 ei tule sisältämään LAN-pelimahdollisuutta. Tarkoituksena on yrittää kitkeä piratismia. StarCraft: Brood Wariahan pelataan todella paljon erilaisilla "piraattiservereillä", joita Blizzard karsastaa. Kaikki moninpelaaminen tulee ainakin artikkelin kirjoitushetkellä vallitsevan tiedon mukaan tapahtumaan uudessa Battle.net 2.0-portaalissa. Ilmeisesti Battle.net tulee kuitenkin sisältämään jonkinlaisen LAN-mahdollisuuden. Yrityksen näkökulmasta ratkaisu on täysin ymmärrettävä, mutta yhteisöä kohtaan se on loukkaus. Blizzardin rahantekokoneena viimeiset viisi vuotta toiminut World of Warcraft tarjoaa kuitenkin yritykselle erittäin syvät taskut. Universaalifaktahan on se, että Starcraft 2 tulee yksinkertaisesti myymään, ja paljon. Tämä on niin meklarien, kuin Blizzardin pomojen tiedossa.
LANin poisjättäminen herätti pelaajayhteisössä luonnollisesti raivoa Blizzardia kohtaan. LAN-mahdollisuuden sisällyttämisen puolesta vetoava adressi keräsi erittäin nopeasti 50 000 allekirjoitusta. Kirjoitushetkellä allekirjoituksia on noin 80 000. Pahat kielet väittävät jopa, että LAN-ominaisuuden poisjättö vain lisäisi kräkkereiden keskinäistä kilpailua ja intoa murtaa peli LAN-mahdollisuuden sisältäväksi.
Pukinkonttiin?
Pelin julkinen betatestaus on alkamassa tänä kesänä, luultavasti elokuun aikana. Valitettavasti ilmoittautuminen tähän betatestaukseen on jo päättynyt. Varsinainen julkaisuajankohta on näin ollen todennäköisesti vuoden 2009 viimeinen tai vuoden 2010 ensimmäinen neljännes. Tunnetusti Blizzard julkaisee pelinsä vasta sitten, kun ne ovat oikeasti valmiita.
Peli tullaan julkaisemaan kolmessa osassa. Ensimmäinen osa, Starcraft II: Wings of Liberty, sisältää Terranin yksinpelikampanjan ja kaikkien rotujen moninpelin. Yksinpelin tapahtumat sijoittuvat neljän vuoden päähän StarCraft: Brood Warin päätöksestä. Toisen osan kampanja tulee keskittymään Zergiin ja kolmas Protossiin. Kunkin osan yksinpeli tulee sisältämään n. 30 tehtävää, antaen trilogian yhteispituudeksi huiman 90 tehtävän kampanjan.
Tiedossa on, että suurin osa uutta StarCraftia odottavista haluaa peliltä ainoastaan laadukkaan moninpelin. Saa siis nähdä, millaisella koukulla Blizzard yrittää saada suurimman osan pelaajista ostamaan kaikki osat.
Wings of Libertyä odottaessa voi vaikka pyyhkiä pölyt Starcraftin tai Warcraft 3:n koteloista.
Linkit:
MAINOS
MAINOS
1
1